Recenze: Liga spravedlnosti Zacka Snydera – Úsvit fandomu

Nedávno jsme mohli zhlédnout nejočekávanější komiksový snímek roku, nefalšovanou vizi Ligy spravedlnosti Zacka Snydera. Hlavním důvodem, proč mohl Snyder svou vizi zrealizovat, jsou především zhrzení fanoušci DCEU, které pobouřila nešťastná verze Ligy spravedlnosti (2017) Josse Whedona. Dokáže však naplnit očekávání dychtivých fandů a oslovit další diváky?

Podobně jako v předchozí verzi se Bruce Wayne snaží sestavit tým superhrdinů, aby mohl zastavit Steppenwolfa, kterému tentokrát šéfuje Darkseid. Po sestavení hrdinské pětice (Batman, Wonder Woman, Aquaman, Flash, Cyborg) ale stále chybí ještě jeden článek – Superman. Toho musí hrdinové vzkřísit pomocí Mother Boxu, po kterém právě jde Steppenwolf a jeho paradémoni. Díky všech tří Mother Boxů si záporáci mohou podrobit celou planetu. Ve hře rozhodně nejsou pouze tyto krychle, ale také rovnice Anti-života, kterou Darkseid hledá.

Zdálo by se, že produkční svoboda, kterou tentokrát Snyder dostal, bude dobrým začátkem, jak jeho vizi naplnit a stejně tak uspokojit své fanoušky. Skutečně, film nabízí díky své čtyřhodinové stopáži velký prostor pro naplnění obojího.

Například flashbacky osvětlující mytologii fikčního světa nebo rozsáhlejší originy hlavních postav. Pochopení jejich motivací a cílů umožňuje větší zapojení ze strany diváka. To platí taky pro hlavního záporáka Steppenwolfa, který má pro své činy konečně dobrý důvod. Pokud bychom tedy měli srovnávat s předchozí verzí, krom jednotlivých postav se lépe pracuje též s postavami jako týmem, přičemž v něm má každý opravdu své místo. Není to jen Superman, který přiběhne na pomoc a vše vyřeší, zatímco ostatní pouze Steppenwolfa trochu zdržují. Tematická linka „musíme se spojit a bojovat společně“ je tedy lépe zpracována a nepůsobí tak povrchně.

Na druhou stranu se ale ve čtyřech hodinách může nakupit trocha té hlušiny, která dokáže poměrně dobře vystavěnému příběhu uškodit. Některé postavy a scény, které ve filmu vidíme, nemají velkého využití a soudržnost celého snímku lehce upadá. V některých scénách podobně upadá i kvalita CGI. Snyder se nedrží zpátky ani v dobře choreograficky zpracovaných akčních scénách, kterým dominují zpomalené záběry. V některých případech mají zpomalovačky ve scéně rozhodně své místo, například u běžícího Flashe a podobně. Nicméně toto okázalé využívání zpomalených záběrů může v některých případech působit nepatřičně, někdy až do té míry, kdy se film podobá spíše „béčkovému“ guilty pleasure. Nepatřičně mohou působit také další okázalé prvky, jako například hudební vsuvky, pochopitelně spojené se zpomalenými záběry.

Mnohé z těchto stylistických dekorací samozřejmě nacházíme i u ostatních Snyderových filmů, ale rozhodně ne v takové míře. Díky vší té svobodě si Snyder mohl zrealizoval vizi, která je natolik Snyderovská, že obsahuje i mnoho neduhů, kterých by se dalo vyvarovat. A díky vší té přízni fanoušků jsou zde hluché momenty v podobě některých postav, jejichž příběhové linie nikam nevedou a jsou zde nejspíš jen pro uspokojení fanoušků DCEU. Přesto je však Liga spravedlnosti Zacka Snydera velkolepým komiksovým filmem, který díky dobře konstruovanému příběhu (což je na poli čtyř hodin poměrně obtížné) a skvěle vykresleným hrdinům dokáže oslovit i diváky, kteří skalními fanoušky nejsou.

Liga spravedlnosti Zacka Snydera
USA, 2021, 242 min
Akční / Dobrodružný / Fantasy