Recenze: Ava: Bez soucitu – Akční film s promrhaným potenciálem

Ava: Bez soucitu

Filmům se špiony a nájemnými vrahy nejspíš nikdy neodzvoní a nadobro zůstanou populárními stálicemi filmového plátna. Nejednoho filmového fanouška proto zamrzelo odložení očekávané nové bondovky s názvem Není čas zemřít. Za současné situace však v kinech přece jen můžeme navštívit akční film, sledující příběh nájemné vražedkyně, ve které se probouzí nejen svědomí, ale i vnitřní démoni spojení s poskvrněnou minulostí, jež ji dohání. Střet s jí nadřazenou organizací na sebe nedává dlouho čekat. Jak dopadl akční snímek se zajímavými upoutávkami a sympatickou Jessicou Chastain v titulní roli?

Začneme pozitivy. Tím prvním a asi i docela zřejmým je právě výše zmíněná Chastain, která se na úlohu svůdné vražedkyně hodí dokonale. Herečka je typově velmi podobná jiné krásce, která rozhodně nepůsobí křehce a role drsných žen jí prostě věříte – Mille Jovovich. Tady je vše v pořádku a obsazení hlavní role nemohlo proběhnout lépe. Jen škoda, že po stránce scénáře je snímek podstatně slabší. Přestože akční sekvence nejsou nikterak originální (a jedna přestřelka působí svou mechaničností, kdy nepřátelé padají k zemi snad dřív, než hrdinka vystřelí, docela hloupě), většina soubojů, během kterých nepadne mnoho výstřelů, je natočena zručně a nejde jim příliš nic vytknout. Jen tu chybí nějaká scéna, která by diváka příslovečně řečeno posadila na zadek.

Zdroj: Bontonfilm

Ne, že by příběh Avy neměl potenciál, nebo dobré nápady. Jen jsme prostě vše, co se tu odehrává, viděli už mnohokrát a mnohem lépe. I přesto se najde pár emotivních momentů, jako je třeba snaha o nalezení společné cesty s rodinou a sestrou, ale většina scén je bohužel docela zbytečná vzhledem k tomu, že je nám hrdinčin příběh dostatečně přiblížen v úvodní sekvenci, která je paradoxně mnohem emotivnější a zajímavější, než velká část filmu. A to se většinou jedná jen o fotografie, novinové výstřižky a vládní dokumenty – celkově velmi stručný, ale efektně vytvořený průřez Aviným životem, který by možná sám o sobě stačil. Tvůrci se mohli víc zaměřit na akční složku. Nebo klidně i na tu dramatickou, ale ne na obě a několik dalších najednou. Filmu tak poněkud podráží nohy fakt, že nic nepřevládá a ničemu tedy není věnován dostatek prostoru.

Zdroj: Bontonfilm

I přes snahu o osudovost a důraz na dilemata a minulost hlavní hrdinky místy narážíme na slabší místa ve scénáři, kdy nám tvůrci nejen že nedokáží prodat vykreslované postavy jako lidi, o které při sledování filmu projevíme nějaký větší zájem, ale hlavně jsou tu i jisé nesrovnalosti. Jako třeba fakt, že všichni lidé, blízcí Avě vědí, že byla u armády, ale přesto se její ex snoubenec diví, že si sama poradí s ozbrojenou ochrankou. Takových míst je ve snímku více. Celkově jsem měl při sledování pocit, že se nám snaží sdělit příliš mnoho. Spousta načrtnutých vztahů a scén by si zasloužila více prostoru na rozvinutí. Dost možná i minisérii, aby to jako celek fungovalo. Avě zásadně chybí to, co nás třeba u Johna Wicka přikovalo k sedačkám (krom dokonale natočené akce) – originalita. Je u ní jasně patrná snaha o vytvoření nějakého funkčního mikrosvěta. Ta je ale nenaplněna. Nezajímavá…

Zdroj: Bontonfilm

Ava: Bez soucitu je místy až nepříjemně generickým a neoriginálním filmem, který slibně začíná, aby se překlenul skrze příběh, rozehrávající až příliš mnoho vedlejších linií k závěru, jenž prostě vyzní do ztracena a nic ve vás nezanechá. Jedná se o veskrze průměrný akční film, který divákům, zmlsaným peckami jako je John Wick, nebo žánrově a tématicky osobou ženské hlavní hrdinky spřízněná Atomic Blonde: Bez lítosti nenabízí žádný výraznější moment, který by v něm po zhlédnutí rezonoval. V současné vyprázdněnosti kin je možná návštěva kina při snížení nároků a očekávání, jinak si Ava příliš chvály nedoporučí. Nad pomyslnou hladinou totálně béčkové produkce ji drží únosná stopáž a sympatické (byť ostudně nevyužité) obsazení v čele s výbornou Jessicou Chastain.

Ava: Bez soucitu
USA, 2020, 98 min
Akční / Thriller
Režie: Tate Taylor
Hrají: Jessica Chastain, Colin Farrell, John Malkovich, Geena Davis, Common, Jess Weixler, Joan Chen, Diana Silvers, Ioan Gruffudd, Matt Lindquist, a další.

60 %
Předchozí článekOčekávaná Mulan míří na Disney+
Další článekBeyond Good & Evil: Netflix chystá další adaptaci videohry
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.