Recenze: Sviňa je thriller s mrazivě reálnou předlohou

Do kin vstupuje novinka od našich slovenských bratrů, adaptující stejnojmennou knihu od Arpáda Soltésze. Jedná se o drsný thriller ve stylu tuzemských snímků jako byla třeba duologie Gangster Ka, nebo Příběh kmotra. Narozdíl od těch ovšem, kde se jednalo o události starší dekády či alespoň několika let, Sviňa volně vychází z událostí, které na Slovensku poměrně nedávno položily vládu a způsobily značný rozvrat ve společnosti. Není těžké si domyslet, oč se jedná. A právě díky síle tématu se nabízí i otázka, zda nejnavštěvovanější slovenský film stojí za to. Stojí?

Ačkoli je zřejmé, kdo je zde kdo a není příliš těžké přiřadit si k jednotlivým postavám daná jména (což jsem dokázal i s poměrně minimálním rozhledem okolo tamní politické scény), může dle mého film docela dobře fungovat i samostatně. Byť samozřejmě za pár let ztratí velkou část z výpovědní hodnoty, kterou nyní má. Přestože by tento projekt bylo docela dobře možné označit za kalkul a určitou formu parazitování na neblahých okolnostech, je nutno brát v potaz, že se jedná o dramatizaci událostí a s tím i ke snímku přistupovat. Přestože se v prvních minutách dosti skáče v čase a hned úvodní scéna dává smysl až v samém závěru, je samotná první polovina filmu nejvíce dynamická a dle mého nejlepší.

Snímku totiž jak do zmíněného Gangstera Ka a i hollywoodských žánrových králů v čele s nejnovějším Scorseseho Irčanem (jakkoli je ten nepoměrně delší a samozřejmě takovéto srovnání není příliš fér) dosti chybí na gradaci, přičemž sám notně ztrácí ke konci dech, čemuž příliš nepomáhá ani pomalejší tempo a postupné nabalování několika podzápletek na hlavní linku. Kupříkladu se mi zdálo, že oněm titulním gaunerům, s nimiž nás film v počátku seznámí, je v průběhu filmu věnováno možná až příliš málo prostoru na úkor linky, zabývající se s obchodem s bílým masem, na nějž je ona Sviňa napojená.

Zejména pak zkorumpovaný premiér se ve filmu několikrát jen vysloveně vyhne. Hlavní postavou snímku pak jednoznačně není ani tak investigativní novinář (jehož reálný předobraz – Ján Kuciak musí být zřejmý každému, kdo poslední dva roky nežil pod kamenem), ani zneužívané dívky, ale antagonista celého filmu, bezskrupulózní mafián a podnikatel – kmotr v pozadí, tahající za nitky, který má blízké „přátele“ na nejvyšších místech politiky. Toho velmi přesvědčivě ztvárnil Jozef Vajda, kterého bych se osobně nebál titulovat jako „slovenského Joea Pesciho,“ poněvadž si svou roli cholerického, na první pohled dobráckého mafiána vyloženě užívá. Jeho výkon je jednoznačně nejvýraznější na celém filmu.

Svini se nedá upřít odvážnost – v USA by tento film jistě byl Rated R. Mimo popisované události, jež jistě zahýbají nejedním žaludkem, je tu velké množství explicitní nahoty a krve, možná až překvapivé. Samozřejmě nejde o nic vyloženě nechutného, ale drsnost se snímku upřít nedá. Upřímně jsem si při sledování všeho bezpráví a zločinů (z nichž některé sice byly spekulací či fantazií tvůrců – od toho je film jen inspirován skutečnými událostmi), připadal docela bezmocně a vztekle, možná až zhnuseně. Což jsou rozhodně emoce, jež by takovýto film měl i v tom nejméně zaujatém divákovi vyvolat. Pojednává o příběhu sice fiktivním, ovšem napěchovaném událostmi, z nichž nebylo příliš těžké složit si konkrétní obrázek v podobě mírného nahlédnutí za oponu. Oponu, za níž kmotři tahají za nitky spolu se zapojenými politiky a církví.

Byť tento příměr nesnáším, tentokrát ho (jsa si plně vědom své neznalosti slovenského filmu současnosti) s mírným sebezapřením použiji – „na slovenský počin je to nadprůměr.“ Ba co víc, je to lehký nadprůměr i v rámci svého žánru, byť s drobnými klopýtnutími, kterým je v prvé řadě rozdrolený a utahaný závěr, který tak nějak vyšumí do několika konců. Dále pak ozvučení, které místy při projekci pokulhávalo a některým hercům nebylo příliš rozumět (nemyslím si, že to bylo nutně slovenštinou). Co bylo výborné, je naopak obsazení v čele se „slovenským Joem Pescim:“ Jozefem Vajdou, a výpovědní síla celého filmu. Zamrzí zejména nedostatečný prostor věnovaný záporným postavám a místy přílišná zkratkovitost, doslovnost (ty jsou ale vlastně zčásti k dobru, protože se díky nim snadno orientujeme v ději, jenže to náročnějšímu divákovi prostě vadí) a skoky ve vyprávění. Gaunerství, které se u našich nejbližších sousedů odehrávalo a zavdalo knize v závěsu s filmem inspiraci, je příšerné a je dobře, že je mu (snad) konec, a že se takovýto film podařilo zrealizovat.

Sviňa
Slovensko, 2020, 104 min
Thriller / Drama
Režie: Mariana Čengel Solčanská, Rudolf Biermann
Hrají: Jozef Vajda, Marko Igonda, Dano Heriban, Gabriela Marcinková, Diana Mórová, Branislav Bystriansky, Jakub Rybárik, Dana Droppová, Petra Dubayová, Tibor Vokoun, Szidi Tobias, Andrej Remeník, Romana Ondrejkovičová a další.