Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera – Jak finalizuje největší popkulturní sága?

Nejnovější trilogie z kultovního světa Hvězdných válek má odpůrce i podporovatele. Její první díl si odnesl převážně kladné hodnocení s tím, že se jednalo o nostalgicky laděnou sázku na jistotu, která však dějem spíše kopírovala Novou naději. Druhá část rozdělila fandom na dva tábory. A to zejména proto, že byla až příliš jiná a pro mnohé možná hloupá a obtížně překousnutelná. Jiní ji zase považují za nástupce dosud vůbec nejlépe hodnocené epizody Hvězdných válek – Impérium vrací úder. Já se řadím k táboru, který by velmi explicitně řekl, že „prostě měla koule.“ Vzestup Skywalkera pak má být jakýmsi derivátem obou. Jeho úkolem je nejen uzavřít trilogii a zodpovědět všechny možné otázky jež během ní vyvstaly, ale i zakončit příběh právě rodu Skywalkerů, který celou sérii rámuje. Jak se to J.J. Abramsovi povedlo?

Tak, jak se asi dalo očekávat. Abramsem točené filmy jsou obecně vzato tím, čím byla i jeho sedmá epizoda. Výborně řemeslně natočenými snímky, které sází na jistotu, příliš neriskují a dostatečně důstojně a vcelku vkusně do fikčního světa zapadají. To je ale všechno. Ještě jsem od něj neviděl něco, u čeho bych si – obrazně řečeno; sedl na zadek. Zdá se mi zkrátka být zručným rutinérem. Poté, co ve fandomu Star Wars zanechal s osmou epizodou Rian Johnson bylo právě na něm, aby za tím vším udělal nějakou vkusnou tečku. A ono se to povedlo. To, co vám mohlo na nových Star Wars nejvíc vadit, je zachráněno, nebo shrnuto pod koberec. Vyvstává záporná postava, která je mimo jména Skywalker jakýmsi společným jmenovatelem, či šedou eminencí všech epizod. Vzhledem k přítomnosti jeho ikonického smíchu v traileru a podobizny na plakátech asi není překvapením, že jde o Dartha Sidiouse, jinak známého jako Palpatine.

Co mě trochu mrzí na nových filmech, je, že se zde sice objevily postavy z původní ságy, ale nikdy se staří známí neshledali všichni pohromadě a jejich zapojení není zase tak významné, jakkoli jsou nové postavy, o kterých to celé je, pro naraci významnější. Zde tomu tak je rovněž (samozřejmě si můžeme odškrtnout Lando Calrissiana, jenž si zde konečně také odbyl výskyt), nicméně jak bylo už jen z obsazení a zpráv ohledem natáčení zřejmé, Leia je díky předčasnému skonu své představitelky Carrie Fisher trošku posunuta do pozadí. Naštěstí se tvůrcům podařilo její již natočené scény použít dost dobře na to, aby to dávalo smysl a tak o ni nepřijdeme. Poslední část SW se pochopitelně točí nejen okolo Prvního řádu a Rebelů, ale i velkého finálního střetu obou stran síly, který vyvrcholí v přítomnosti největšího ze Sithů. Jakkoli jsem se obával, že Abramsovi se nepodaří sebou samým, ale i Johnsonem otevřené otázky (tedy asi ty nejzásadnější) uzavřít, bál jsem se zbytečně. Cesta nových hrdinů spěje ke konci sice možná pozvolna, ale za to se slušným tempem, s utěšující gradací a spádem, ve kterém nejvíce dozrávají jednoznačně nejvýraznější postavy trilogie, kterými jsou pochopitelně Rey a Kylo Ren. Plně zde krystalizuje to, co bylo načrtnuto už v předchozí epizodě. Zároveň se po tomto filmu dá už docela dobře pochopit, proč je Rey ve všem (používání Síly nevyjímaje) tak dobrá. Zde musím jen tak bokem říci, že mne potěšila přítomnost Rytířů z Renu, přestože by zasloužili větší zapojení do děje, jež zde zůstává jen v náznacích.

Novým Star Wars nejde upřít velká dynamičnost. Pořád se tu něco děje. K tomu přičtěme celkem nápaditou akci a rozličné lokace k poznání, že se rozhodně je nač dívat. Ta akce je sice po vizuální stránce naprosto dokonalá a bez chybičky (ještě aby tomu u tak očekávaného a nákladného filmu bylo jinak), ale něco tomu chybí. To něco, co dělalo Star Wars výjimečnými. I přes efektivitu mi tu chyběl nějaký ten osudový moment, který by mne uchvátil. Proměna některých postav je pak až moc rychlá, zodpovězení řady otázek je odbyto pár větami, zatímco jiné a oko jasně dané zákonitosti jsou rovnou změněny. Některé z charakterů, jež byly buď zajímavé, nebo jim posledně byl věnován značný prostor, jsou zase naprosto upozaděny a jen se zde mihnou. Ale to už je zkrátka asi daní za rozdílný přístup dvou režisérů. Jestli je ovšem něco pravdou, pak to, že skutečně nemělo smysl filmy hodnotit jako celek před vydáním tohoto. Podobně, jako jste po skončení původní trilogie nevěděli nic moc bližšího o Palpatinovi, nevíme to o některých postavách i zde. Navíc spousta věcí, jež se zdály být zásadní, je raději zapomenuta, nebo rovnou ignorována.

Vzestupu Skywalkera nejvíce podráží nohy zkratkovitost v návaznosti na své předchůdce, místy přílišné skoky v ději a zároveň i vcelku pochopitelná snaha jeho tvůrců vsadit spíše na jistotu, než dělat vlny. Dá se ovšem oponovat tím, že jich dost nadělal Poslední z Jediů. Tedy dost na to, aby finále ságy přidělávalo nové. Místo toho se, i přes přimíchání značného množství nových postav soustředíme na hlavní mladé protagonisty a uzavírá se sága, kde toho moc nového zase není. Tedy alespoň v zásadních zvratech, kde se nacházejí nepřekvapivé, ale zase docela příjemné odpovědi. Co Johnson dát fandům odmítal, jim Abrams servíruje na možná až moc stříbrném podnose. Přesto se nedá říci, že jsou nové Star Wars špatným filmem. Jsou dobré a vkusně to vše tak nějak – ukončují. Tedy pokud se to dá o značce, která bude dále pokračovat, dá vůbec říci. Zejména závěr celého filmu považuji za vůbec to nejlepší, co celá tato trilogie nabídla. Krásný návrat ke kořenům a uzavření velkého kruhu, které nakonec dodává smyslu i významu podtitulu této části… Je to dobrý film, není to ovšem nic převratného ani geniálního. Jen slušná a uspokojující podívaná, jež se vyhýbá zbytečným klišé a funguje tam, kde fungovat má. Což zase není málo. Nečekejte revoluci, ale povedený Star Wars film. A nebudete zklamáni. Obzvláště, pokud máte rádi původní ságu…

Film se promítá ve 2D, 3D, 4DX, IMAX, VIP Chodov a Dolby Atmos.

Star Wars: Vzestup Skywalkera / Star Wars: The Rise of Skywalker
USA, 2019, 142 min
Sci-Fi / Dobrodružný / Akční / Fantasy
Režie: J.J.Abrams
Scénář: J.J.Abrams, Derek Connolly, Chris Terrio, Colin Trevorrow
Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Lupita Nyong’o, Mark Hamill, Andy Serkis, Keri Russell, Billie Lourd, Domhnall Gleeson, Kelly Marie Tran, Billy Dee Williams, Richard E. Grant, Joonas Suotamo, Anthony Daniels, Naomi Ackie, Dominic Monaghan, Matt Smith, Carrie Fisher (a.z.), Nasser Memarzia, Ian McDiarmid, a další.

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY