Recenze: Star Wars: Síla se probouzí (2015) – Návrat klasiky

Od poslední epizody (Pomsta Sithů), která zakončila prequelovou trilogii, uběhlo 10 let. Nyní nám bylo naservírováno regulérní pokračování původní kultovní trilogie.

Příběh se odehrává 30 let po Návratu Jediho. Luke Skywalker zmizel a nikdo neví, kde se nachází. Moci se mezitím chopil tzv. První řád, další odnož Temné strany, síly, proti kterému se snaží bojovat Odboj. Každá strana se Lukea, posledního Jediho, snaží najít, protože je důležitým jazýčkem na váze. Jeho nalezení by mohlo Odboji velmi pomoct, kdežto jeho dopadení by znamenalo konec nejen Odboje, ale i míru v celé galaxii.

star-wars-episode-vii-the-force-awakens-7

První díl z nově připravované trilogie dostal na starost respektovaný J.J. Abrams, pod jehož režijním a producentským dohledem proběhla úspěšná reinkarnace Star Treku i Mission: Impossible. Dokonce se podílel i na tvorbě scénáře spolu s Lawrencem Kasdanem, autorem scénáře k Návratu Jediho. Podle Ambramsových slov dostal dokonce od studia tvůrčí volnost a svěření závěrečné podoby filmu. A bylo to správné rozhodnutí.

Nové Star Wars totiž v mnohém připomínají další hit letošního roku, Jurský svět. Jak Colin Trevorrow (režisér Jurského světa), tak i Abrams se chopili nových dílů s velkým respektem k originálu a jejich nové přírůstky jsou vlastně ódou. O Trevorrowovi se pak ještě zmíním. Každopádně Abrams zůstal věrný starému způsobu tvorby původní trilogie a kde to bylo možné, použil modely a věrné masky. Což je prvním velkým plusem Síly se probouzí.

Star-Wars-7-Knights-of-Ren

Tím druhým je bezpochyby návrat k soap opeře, protože klasická trilogie nebyla nic jiného a sám Lucas se v prequelové trilogii od tohoto žánru odvrátil. První Star Wars tím inspirovaly nejen Star Trek, ale nově i seriál Firefly, respektive film Serenity. Rodinné hodnoty, přátelství na život a na smrt, víra. To jsou faktory, kterými oplývá původní trilogie a její zmínění následovníci. Naštěstí si toho byl Abrams vědom a všechny zmíněné faktory implementoval do svého díla.

Nebudu popisovat, jak skvělé byly akční scény opět zobrazené v reportážním stylu, byť méně než u Star Treku, nebo perfektní audiovizuální stránku filmu, ve které se Abrams pochlapil a jako hudebního skladatele si namísto svého věrného Michaela Giaccina vzal nikoho jiného, Johna Williamse, jenž je podepsaný pod všemi díly. Skladatelův návrat se vydařil, stejně tak jako obsazení. Našlo se pár zlých jazyků, kteří zpochybňovali novou ústřední dvojici, tj. Finn (John Boyega), jenž je černé pleti, a Rey (nenápadná Daisy Ridley), jež je pro změnu něžného pohlaví.

Až film uvidí hateři, tak se asi začervenají. Obě postavy jsou možná šablonovité, ale zejména Rey dala všem postavám K.O. Spolu s Lily James, která ztvárnila novou Popelku, se jedná o castingovou pecku roku. Postava Reyi projde ve filmu velkou proměnou a díky Ridley je její figura a výkon neuvěřitelně uvěřitelný. Dokonalý přírůstek, který sice kouká na Han Sola jako na Boha, ale ve schopnostech pilotování a sebeobrany za ním vůbec nepokulhává. Ba naopak.

Proč nedávám plný počet? Na můj vkus se ve filmu objevuje až moc náhod a někdy víc otázek, než odpovědí. Druhou poznámku ale beru s rezervou, jelikož je to první film z nové trilogie. Abrams se však nevrátí. Osmý díl režíruje Rian Johnson (Looper) a devátou epizodu si vezme na starost zmíněný Colin Trevorrow. Tak jsem zvědavý, jak se s takovým břemenem vypořádají. Trevorrow má oproti Johnsonovi menší výhodu, režírování dalšího dílu slavné značky zvládl na jedničku. Tak uvidíme.

Verdikt Lukáše Vaňka
Abrams dokázal to, co se Lucasovi v prequelové trilogii nepovedlo. Dokázal přenést kouzlo klasiky i do regulérního pokračování a nespoléhal se pouze na CGI. Skvělé akční scény, dokonalý audiovizuál, perfektní herecké výkony (hlavně Daisy Ridley jako Rey), nostalgické odkazy na původní filmy, a hlavně Harrison Ford jako Han Solo jsou největšími lákadly Síly se probouzí a důležité faktory, proč film vidět znovu a znovu. Třebaže nejste velkými fanoušky ságy. Takřka dokonalý zážitek.

Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Episode VII – The Force Awakens
Stopáž: 135 minut
Režie: J. J. Abrams