Recenze: Terminátor: Temný osud – Konečně důstojná resuscitace?

Málokterá série má za sebou už tolik pokusů o reboot jako tato. Dalšího Terminátora tak po nezajímavých trailerech mnozí očekávali ani ne tak s nadšením, jako spíš s jistou mírou despektu a pomyšlením na to, zda už by filmaři slavnou značku neměli nechat být. Temný osud je nakonec vcelku velkým překvapením (rozhodně lepším než jeho upoutávky), protože jsme po letech čekání, kdy všichni přestali i doufat, konečně dostali povedený film. Jen se nabízí otázka, zda to není tak trochu s křížkem po funuse. Stojí nový film ze světa blížící se apokalypsy v rukou vraždící umělé inteligence za pozornost?

Zabrušme trošku do historie (samozřejmě pro podrobnější popis, jak s touto populární frančízou šel čas klikněte sem). James Cameron s prvními dvěma díly série stvořil naprostý kult, který prakticky definoval akční hollywoodské blockbustery. Po T2, který je dost možná nejlepším pokračováním, ale i nejlepším nadčasovým žánrovým filmem vůbec, přišla řada pokusů na tento úspěch navázat. Třetí Terminátor byl slušným akčním filmem a vlastně tak trochu parodií na předchozí díly. Slušný, ale odkaz svých předchůdců nenaplnil. Terminátor: Salvation byl zase pokusem o něco docela nového, jiného. Postapokalyptický sci-fi film se značným potenciálem, který ovšem trpěl mnoha chybami a hluchými místy. Krom odvahy tvůrců podívat se do budoucnosti tak vlastně nic moc nenabídl. A tak se dostáváme k poslednímu pokusu o restart značky. Abych byl upřímný, nenáviděný Terminátor: Genisys se mi docela líbil. Ovšem, když se na to podívám zpětně, nebylo to patrně příliš kvůli objektivním kvalitám filmu. Vše, co jej dělalo dobrým, byly vlastně odkazy a doslovně stejné, přetočené scény z prvního Terminátora. A také docela zajímavý nápad, kdy hrdinové pro jednou nezachraňovali Johna Connora. Zbytek byla nepříliš dohromady držící příběhová vata. Uběhlo pár let, a máme tu další pokračování.

Pokračování, na kterém se přímo podílel James Cameron – tvůrce prvních dvou kultovních filmů. A hned takhle úvodem mohu říci jedno – Temný osud je od T2 nejlepším filmem z tohoto světa. V rámci děje do universa zapadá asi nejlépe a právě příběhově je asi i nejzajímavější. Přesto… Stojí po tom všem další resuscitace populární série za to? V Temném osudu se producent Cameron s režisérem Timem Millerem (Deadpool) rozhodli pro docela logický krok. Film totiž naprosto ignoruje vše, co přišlo po druhém dílu. Snímek je tak náplastí na nepovedené pokusy a jelikož se na něm podílí otec celé série, má na toto rozhodnutí samozřejmě právo. Pokud na tento počin půjdete do kina, musíte zkusit odfiltrovat všechny filmy krom prvních dvou. Pak dostanete slušnou třetí část. Což ovšem po takové době už nemusí být pro leckoho dostatečné. Nebo ano?

Rýpalové mohou zmínit, že nový robot, který tu platí za nepřítele, je vlastně jen kombinací vyspělejší T-800 a T-1000, které filmaři jen poupravili a slepili dohromady. Mohou si stěžovat, že film až příliš tlačí do popředí ženské charaktery (krom Arnieho a nového záporáka Rev 9 tu vlastně ani žádný výraznější mužský protagonista není), ale když vezmeme snímek jako celek, jsou to vlastně podružnosti, protože to funguje. Akce odsýpá a až na pár momentů, kdy scénář trochu skřípal, to bylo docela dobře zpracované, zvláště pak souvislost a podobnost nové hlavní hrdinky s dřívější, mladší verzí nyní ostřílené veteránky Sarah Connor. Nalia Reyes – představitelka nyní zřejmě hlavní protagonistky Dani Ramos je paradoxně nejslabším článkem celého obsazení. A celkově hrála až třetí, pokud počítáme nového záporáka, tak čtvrté housle. Byla podobně křehká a nevýrazná jako Emilia Clarke v zatracovaném Genisys. Což je asi největší devizou celého filmu – že hlavní postava vlastně nemá moc co nabídnout.

Každopádně, vůbec poprvé od dob T2 jsem měl o hlavní hrdiny strach, protože jejich nepřítel Rev 9 je jednoduše prakticky nezničitelný. Máme tu tedy klasické schéma, kdy hrdinové s vraždícím robotem nebojují, jako před ním spíš utíkají a snaží se jej zpomalit, aby nakonec dali dohromady plán, jak jej zničit. To je samozřejmě celé protkáno velice povedenými, dynamickými akčními scénami, které je radost sledovat. Dojde i na humor, který je ovšem dávkován vcelku vkusně (nemusíte se bát, na tupě křenícího se Arnieho při policejním focení tentokrát nedojde). Minimálně postava, kterou zde ztvárňuje Schwarzenegger je díky zasazení do skutečného světa až hřejivě úsměvná. Možná je trochu škoda, že největší charisma mají nejstarší herečtí bardi, tedy Arnold a Lisa Hamilton, ale na druhou stranu je radost vidět ty dva v jejich ikonických rolích. Z nového obsazení jim tedy asi nejzdatněji sekunduje Mackenzie Davis v roli záhadné Grace, u níž se mnozí (mě nevyjímaje) po zveřejnění prvních promo fotek a trailerů báli, že půjde o nějakou feministickou roli nového Terminátora, nakonec tomu tak naštěstí není. Její postava je zajímavá a velmi dobře napsaná – jde o něco docela jiného, než nový typ robota. Její backstory z postapokalyptického světa, kde lidé válčí s roboty měla správnou osudovost a plně opodstatňovala nejen její roli ve filmu, ale i vcelku uvěřitelné motivace splnit misi v minulosti. Uvidíte sami.

Ano, i Temný osud je znovu o cestování v čase, kde se jeden cestovatel snaží zabít pro budoucí běh dějin zásadní osobu, zatímco druhý ji před ním chrání. Tentokrát se ale do klasického příběhu přimíchává koření v podobě postav z prvních částí – tedy Sarah Connor (Hamilton) a stařičkého robota T-800 (Schwarzenegger, který si snad ke stáru začal brát lekce herectví). Oba zde nejsou využiti jen jako vějička pro fanoušky, nýbrž jsou plnohodnotnými charaktery, které mají v rámci děje velký smysl. Co do akce, hudby a efektů filmu není co vytknout. To ale upřímně asi nikoho nepřekvapí. Pokud se ptáte, kam zmizel John Connor, vydržte do kina. Tvůrci se s touto otázkou popasovali za použití nových technologií až překvapivě dobře. Nový Terminátor by byl skvělým počinem, kdyby žádné pokračování T2 neexistovalo. Takto je jen slušným akčním filmem, který znovu (byť ze všech pokusů nepřijatelněji v rámci návaznosti a duchu série) recykluje staré známé motivy. Přestože to opravdu funguje a jde o povedený snímek, díky němuž se nám konečně dostalo uspokojivého třetího dílu, byl bych osobně nejradši, kdyby se už dále nepokračovalo. Byť je v plánu celá nová trilogie. Nejzajímavější postavy jsou stále ty původní a jejich příběh už je vyčpělý…

Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark Fate
USA, 2019, 128 min
Akční / Sci-Fi
Režie: Tim Miller
Scénář: Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray
Hrají: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Mackenzie Davis, Edward Furlong, Tom Hopper, Brett Azar, Gabriel Luna, Natalia Reyes, Diego Boneta, Steven Cree, Mario de la Rosa, Tábata Cerezo, Enrique Arce, Christine Horn, a další.