Recenze: Takové krásné šaty – Zvrácený horor o oživlých šatech nebo absurdní kritika konzumu?

Ani jedno, a přitom obojí zároveň. A k tomu ještě střelená komedie se závany mysteriózna. To bych řekl o nejnovějším počinu britského režiséra Petera Stricklanda, v němž se na jednu stranu snoubí psychedelické motivy s až absurdně humornými. Jeho snímek je jiný. Je zábavný, hravý a artový. Svou obtížnou zaškatulkovatelností tak připomíná či evokuje vyzdvihovaný Slunovrat (naši kritickou recenzi vyjímaje). Jak dopadlo umělecké retro s vražednými šaty?

Takové krásné šaty nás uvádí do zvláštního fikčního světa, který působí na jednu stranu moderně, na druhou zase až podivně archaicky a (jak už bylo výše řečeno), retro. Sledujeme hned několik postav, jejichž života se šaty dotknou. Přijde tu na osamělou stárnoucí dámu s dospívajícím synem, ale i na opraváře praček. Je zvláštní, že jsou tu dvě  hlavní linie se zásadními protagonisty, jež jsou v podstatě opakováním téhož příběhu, kdy postava přijde k šatům, které mu začnou usilovat o život. A to bez jakékoli návaznosti. Jako by režisér a scénárista v jedné osobě točil film a jeho remake v jednom. Za mne je v tomto ohledu trochu škoda, že nezůstalo u jedné dějové linky. Té první, která mi přišla hrozně rychle utnutá. Na druhou stranu by mohlo být také zajímavé, kdyby se snímek sestával z několika epizodek, vážících se k šatům. Tak tomu ale žel není.

Největší devizou snímku je však paradoxně jeho artovost (které ovšem hypnotická hudba dodává na působivosti) a jakási absence gradace a nějakého hlubšího autorského záměru. Spousta věcí tu působí nahodile, nepromyšleně. Scény s určitými dějovými prvky se opakují bez většího vývoje. Aniž by se vše někam posouvalo. O minulosti a původu šatů se krom toho, kdo je nosil naposledy nedozvídáme nic. Totéž platí o podivném obchodním domu, jehož pracovnice a majitel se vyznačují podivnými sexuálními rituály (v nich má původ asi jediná scéna ve filmu, jež na mne byla až příliš nechutná a explicitní) a takříkajíc barokní mluvou, kterou vábí své zákaznice ke koupi v obchodě s oblečením, kde se pořádají pravidelné výprodeje plné slev. Slev kterými žije celé podivné městečko, kde se všichni znají a navzájem na sebe donášejí.

Otázkou je, zda se vůbec v tomto díle vyplatí nějaké skryté významy hledat. Nelze ovšem zapřít množství skvělých autorských nápadů, a hlavně nesmírně komické dialogy a scény, za něž by se nemuseli stydět ani Monty Pythoni. Pokud se něco o tomto filmu říct dá, tak je to fakt, že humor zde funguje výborně. Smích tu ovšem není na úkor hlouposti filmu. Naopak. Jak už přirovnání ke slavné skupině evokovalo, některé momenty považuji za takřka geniální. Ať už je to zpracování třeskutě vtipného (a morbidně černohumorného) snu jedné z postav, nebo pekelná tajemnost obchodního domu – v němž se odehrávají asi nejlepší scény, ale i vedlejší postavy, kde mezi mé oblíbené patří dvojice bankovních úředníků. Nelichotivý závěr filmu s docela jasným poselstvím o tom, co šaty nositelům udělaly, zanechává trošku podivný dozvuk, který tak docela neuspokojí.

Je to bizár. Snímek, prosycený citem pro detail je něčím víc než jen béčkovým hororem o vraždících šatech. Jsou zde i náznaky satiry a kritiky na konzum. Na druhou stranu je řada myšlenek zde těžko uchopitelná a film jako takový navíc mnohdy na zmíněnou kategorii hororů odkazuje a takřka ji paroduje. Jde spíš o mysteriózní thriller s prvky absurdní komedie, který je natočen zvláštním artovým stylem. To vše podkresluje psychedelická hudba, jež vykresluje svízelnou atmosféru možná nejvíc. Protože atmosféra těmhle šatům místy docela chybí. Tedy ta hororová. Takové krásné šaty dokáží pobavit, znepokojit a hlavně zaujmout tím, jak nemainstreamově jsou zpracované. Je to dobrý film. A jiný. Stojí za zhlédnutí.

Takové krásné šaty / In Fabric
Velká Británie, 2018, 118 min
Horor / Komedie / Mysteriózní
Režie: Peter Strickland
Scénář: Peter Strickland
Hrají: Marianne Jean-Baptiste, Hayley Squires, Leo Bill, Fatma Mohamed, Gwendoline Christie, Julian Barratt, Richard Bremmer, Jaygann Ayeh, Sidse Babett Knudsen, Caroline Catz, Steve Oram, Pano Masti, Susanna Cappellaro, Sara Dee, Gavin Brocker, a další