Recenze: Řbitov zviřátek (2019) – Když mrtvá kočka ožije

Přečtěte si

Konec Spider-Mana, název 25. bondovky a zelená pro Matrix 4

V týdnu se děly zajímavé věci. Marvel se nedokázal dohodnout se Sony ohledně budoucnosti Spider-Mana, byl oznámen název další...

Tenkrát v Hollywoodu: Rozbor hravého a sofistikovaného Tarantina v životní formě

Tarantino je výrazný a sebejistý, ale i lehce kontroverzní tvůrce, přinejmenším co se politické nekorektnosti a užívání násilí jako...

Underwater: Podmořské běsnění monster s Kristen Stewart

Režisér William Eubank (Ztracen ve vesmíru, Signál z neznáma) se znovu pouští do žánru sci-fi ve snímku Underwater. Trailer...

Autor

Tomáš Lesk
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Stephen King je nejslavnějším spisovatelem (nejen) hororového žánru. Není proto divu, že po jeho bestsellerech sahají i filmaři. Po nedávno uvedené první části remaku legendárního To, průšvihu v podobě Temné věže a několika dalších, přišlo i na jednu z jeho nejkultovnějších knih. Jak se povedla tahle adaptace moderní klasiky?

Výsledkem této nové adaptace je řemeslně skvěle zvládnutý, komornější horor, ve kterém toho hororu až tak moc není. Za zmínku stojí skvěle zahrané a vykreslené postavy, kterým dominuje jako vždy přesvědčivý Jason Clarke v závěsu se sympatickým Jonem Lithgowem. Ale ani zbytek obsazení nedopadl nejhůře. Zejména dětská herečka byla zvolena velmi citlivě, tím spíš pak zamrzí výrazná změna, týkající se jejího osudu. Řbitov zviřátek je knihou, které se její autor po dopsání tak zhrozil, že ji zprvu ani nechtěl vydat. Ostatně, napsal ji v opojení kokainové závislosti a dodnes ji považuje za své nejhrozivější dílo.

V tomto ohledu je její nejnovější zpracování tak nějak na půli cesty. Rozklad rodiny i následný duševní propad hlavního hrdiny, vyrovnávajícího se se smrtí potomka a hrajícího si s představou oživení pomocí moci dávného indiánského pohřebiště, jež vdechlo život mrtvé kočce (byť za hrozivou cenu, kdy ono zvíře nebylo už nikdy stejné), se tak nějak sklouznou po povrchu a nezanechají takové stopy, jako kupříkladu takřka geniálně eskalující Děsivé dědictví. Řbitov zviřátek jde mnohem víc po srsti mainstreamového publika. Což je dle mého trochu škoda. Podobně jako u Kubrickova Osvícení (rovněž adaptace Kingova hororu) je tak hrdinovo balancování na hranici šílenství a posedlosti mnohem rychlejší a člověk tak i přes docela dlouhou stopáž nemá možnost sledovat onen pomalý propad…

Stephen King je jako spisovatel nesmírně empatický (tím se mu dle mého rovná málokdo), dokáže vykreslit velice lidské a uvěřitelné postavy, s nimiž děj prožíváme a věříme jim. Psychologie postav je však ve filmu nezbytně a nevyhnutelně zploštěna. A neb film jako takový neskýtá náhled do “vnitřních monologů,” jsme odkázáni jen na to, jak se protagonisté chovají a jak jsou zahráni. Nějakou hloubku skýtala zejména manželka hlavního protagonisty (Amy Seimetz), jejíž temná minulost a prodělané trauma z dětství této postavě dodávalo výraznějšího rozměru.

Tak byla paradoxně nejen dobrým protějškem svému zprvu racionálnímu manželovi, ale i komplexnějším charakterem, přestože jde o vedlejší postavu. Někdy se mi skoro zdálo, jako by určité motivace nebyly úplně dotažené, nebo vykreslené uvěřitelně – samo vysvětlení, proč muž, který zažil oživení tvora a jeho následné chování, přesto svého souseda na ono místo vezme a chybu z minulosti zopakuje. V knize to může být velmi dobře popsáno, ve filmu je ústní vysvětlení nedostatečné. Sympatické a výborně sestavené herecké obsazení se snaží. Scénář není úplně marný. Chybí tomu ovšem dostatečná osudovost a ta pravá hororová atmosféra, které ani dosti temný konec moc nepomáhá. Ne že by film neměl temný feeling a zajímavou mytologii (té však značná, byť líbivá výtvarná stylizace ubírá na děsivosti). Navíc z ní tvůrci nevytěžili maximum.

A to je velká škoda v momentě, kdy adaptujete krále hororového žánru. A pak je tu jedna už naznačovaná velká změna nejen oproti původní osmdesátkové verzi (což by až tak nevadilo), ale hlavně oproti knižní předloze. Nebudu prozrazovat jaká, ale jde o poměrně důležitou okolnost ohledně postavy, které je zpočátku věnováno nejvíce prostoru. Což následně tak nějak vyšumí a působí to jako přehnaně emotivní zvrat a nesmyslná změna fungující stavby příběhu. Chválu si pak zaslouží vkusně zapracované lekačky a těch pár motivů, které se podařilo do filmu zapracovat, spolu s nelichotivým, brutálním koncem. Tady žádný happy end nečekejte. Nebude. Peklo a nic víc. Žádná naděje.

Verdikt

Řbitov zviřátek neudělá své slavné předloze ostudu. Přesto jsem se při projekci nemohl ubránit dojmu, že mu “něco” chybí. Stále se ovšem jedná o nadprůměrný hororový film o vyrovnání se se smrtí, kterou nelze zvrátit bez strašlivých následků. Je to velmi efektně natočený psychologický horor, který však není dostatečně komplexní, aby se stal legendou. Přesto bezesporu půjde o jeden z nejlepších hororů, jaké letos v kinech uvidíme. Otázkou je, jakou zásluhu na tom má vynikající kniha, a jakou tvůrci… Jo, a potvrdil jsem si, že opravdu příliš nemusím kočky…

Řbitov zviřátek / Pet Sematary
Trailer
USA, 2019, 101 min
Horor
Režie: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer
Scénář: Jeff Buhler
Hudba: Christopher Young
Hrají: Jason Clarke, John Lithgow, Amy Seimetz, Jeté Laurence, Hugo Lavoie, Alyssa Brooke Levine, Sonia Maria Chirila, Bailey Thain, Jacob Lemieux, Lucas Lavoie, a další.

Tomáš Lesk
70 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také