Recenze: Útok z hlubin (2018) – Podmořská akce plná chlapáctví a nukleární hrozby

Gerard Butler patří k hercům, před kterými ještě před nedávnem ležel celý Hollywood. V posledních letech se ovšem objevuje hlavně v „chlapáckých“ rolích hrdinů béčkových akčních filmů. Ty mu sice sednou jako ulité, ale přece jen bychom ho rádi viděli v něčem trochu odlišném. Do kin nedávno vplul Útok z hlubin, zabývající se celkem realistickým scénářem snahy jedné z mocností o rozpoutání 3. světové války. Jak se snímek povedl a došlo k „vymanění“ z jedné role?

Shrneme-li děj filmu, je nesmírně prostý. V severním moři je potopena ruská a následně ponorka. Na místo je vyslán právě nově jmenovaný kapitán (Butler) s ponorkou třídy Virginia (natáčelo se se skutečnou ponorkou- jedná se o první výskyt tohoto typu ponorky na filmovém plátně), aby vše prověřil. Na pevnině je mezitím do Ruska vyslána skupinka elitních vojáků, jenž mají za úkol monitorovat činnost ruského prezidenta. Následně se ukáže, že se ze strany Ruska (tedy spíše jednoho válečného ministra) jednalo o puč právě na prezidenta a snahu o rozpoutání války. Vše vyústí v záchrannou akci s cílem bezpečně přivézt jediného muže, který dokáže mohutné vojsko zastavit a zabránit střetu; tedy právě prezidenta Ruska…

Začátek na mě působil tak trochu jako sci-fi. Záhadné potopení dvou ponorek, které se elitní posádka vydává prozkoumat. Naběhnuto měl film zajímavě, ačkoli se následně vše překlenulo do celkem předvídatelných kolejí. Nicméně… Útok z hlubin není vyloženě špatný film. Pochopitelně to ani není oscarové drama. To ovšem na druhou stranu asi ani nikdo nečekal. Nutno dodat, že čím snímek docela vyniká, jsou opravdu dobře natočené podmořské scény, které opravdu dokáží strhnout a jsou na vysoké úrovni. Na poli vizuálních efektů tedy snímek nezklame. Akce tu také nějaká je a je rozhodně slušná. A teď negativa, která pravděpodobně převáží.

Film je patetický a klišovitý až běda. Tvůrcům sice slouží ke cti, že se nesnaží démonizovat ani jednu stranu (záporákem je zlý ruský ministr obrany) a ukazuje spíš na fakt, že ani jedna strana nukleární válku vlastně nechce, a že je to většinou autokratický šílenec s rukou nad pověstným tlačítkem, kdo by ji mohl rozpoutat. To je sice hezké, ale jinak je snímek předvídatelný a šablonovitý až běda. Při některých Butlerových monolozích (i dialozích) jsem si připadal, jako bych sledoval snímek z minulé dekády. Protože přesně tam Útok z hlubin patří – opravdu dneska ještě jedou béčka o pokračující Studené válce?

Přestože Gerard Butler ztvárňuje pro sebe už skoro patentovaný archetyp kladného hrdiny, kterému ze všeho nejvíc záleží na cti a jenž si snadno získá respekt své posádky, protože je přece „jedním z nich,“ a jeho charisma (které je nepopiratelné) drží snímek z velké části nad vodou (nebo pod vodou?), není to už tak nějak ono. Každopádně, nesmírně mě potěšila role nedávno zesnulého švédského herce Michaela Nyqvista, jenž zde ztvárnil Butlerův protipól – tedy kapitána ruské ponorky. Jejich vzájemné interakce se dají s přimhouřenýma očima (protože většinou si notují s kamennými tvářemi) hereckým koncertem tohoto počinu. Co mne bohužel zklamalo, je nesmírně nevýrazný Gary Oldman, jehož imitace snad Dicka Cheneyho je šeredným nevyužitím herce takových kvalit.

Baví-li vás akce, drsní protagonisté, válečné hrátky velkých velmocí, hra na čest a bratrství ve zbrani a kopa patriotismu a patosu, Útok z hlubin vás asi nezklame. Akce pod vodou je výborně a celkem autenticky natočená (nebereme-li v potaz tak trochu nadpřirozenou odolnost ponorky) a je vidět, že si na ní filmaři dali opravdu dost práce (pokud vás zajímá, jak natáčení (na němž spolupracovala i skutečná posádka s opravdovou nukleární ponorkou) probíhalo, mrkněte na video zde). Nemohu říci, že bych se u něj vyloženě nudil. Film jako takový má slušný spád a obě linky (podmořská a s ní se prolínající akce utajeného komanda v Rusku, snažícího se zachránit tamního prezidenta) jsou dostatečně osudové. Postavy jsou dost dobře nastíněny, spolu s motivací a dějovým pozadím, abychom jim fandili. Ačkoli jsou dost neoriginální a (jak už tu několikrát padlo) šablonovité. Co filmu vyloženě chybí, je charismatické záporák, protože onen „zlý muž“ ruského prezidenta je prostě příliš generický a nezajímavý. Co naplat, že jak prezidenta, tak ministra hrají ruští herci… Zkrátka a dobře, tohle je americké válečné béčko s kvalitními efekty, které nezklame, ale pokud očekáváte něco víc, tak ani nenadchne.

Útok z hlubin / Hunter Killer
Velká Británie / USA, 2018, 121 minut
Akční / Válečný / Thriller
Režie: Donovan Marsh
Scénář: Arne Schmidt, Jamie Moss
Hrají: Gerard Butler, Gary Oldman, Common, Linda Cardellini, Toby Stephens, Ryan McPartlin, a další.

Na film Vdovy si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

55 %
Předchozí článekUKONČENO: Sicario 2: Soldado: Soutěž o DVD a BD
Další článekBlue Beetle: Latinsko-americký superhrdina z DC dostane vlastní film
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.