Recenze: Grinch (2018) – Animovaná pohádka, která vás naladí na Vánoce

Grinch. Pokaždé, když slyšíme tohle jméno, vybaví se nám zelený chlupatý mužík, který nenávidí Vánoce a jediné, co si ze srdce přeje je, aby se neslavily. Bohužel jeho přání se nikdy nevyplní a tak se Vánoce vracejí rok co rok, zatím co on ve společnosti svého věrného přítele Maxe bloudí ve skalách a nadává na Kdovíky z Kdosic. Filmová společnost Illumination se rozhodla Grinche přivézt zpět na filmová plátna jako animovanou postavu, která vás pobaví, rozesmutní a nadchne zároveň.

Filmového zpracování Grinche se chopil už v roce 2000 slavný režisér Ron Howard, jenž do hlavní role obsadil komediálního herce Jima Carreyho, což byla bezesporu skvělá volba. Snímek v Americe nebyl tolik úspěšný, ale v Evropě se stal senzací, například u nás je to vánoční klasika, kterou dávají každý rok stejně jako Tři oříšky pro Popelku. Další slavné zpracování je z roku 1966, kde se objevil animovaný Grinch a jedná se o krátkou dvacetiminutovou pohádku. Nový snímek s Grinchem se chystal celých pět let a provázelo ho mnoho odkladů a předělávek. Nicméně každý fanoušek tohoto morouse jistě uzná, že se tohoto úkolů studio Illumination zhostilo se vší úctou a výsledek opravdu stojí za to.

Jelikož jsem velkou fanynkou původního hraného filmu z roku 2000, nevyhnu se srovnávání. Co se animovaného Grinche týká, žije si daleko luxusnějším životem než jeho kolega Jim Carrey. Jeho nejvěrnější přítel Max mu dokonce každé ráno připravuje kávu a snídani a Kdovíci z něj nemají vůbec žádný strach, naopak touží se s ním přátelit. Grinche ale Vánoce štvou, hlavně letošní rok, kdy starostka nařídila, že oslavy musejí být třikrát větší než v předchozích letech. Rozhodne se tedy Vánoce ukrást a uštědřit tak Kdovíkům lekci. Stejně jako v původním filmu i tady máme malou dívku jménem Sydney Kdovínová, která má v plánu se svými přáteli vykonat něco velkého a přitom ani netuší, že tím pomůže jednomu mrzutému zelenáčovi, aby si Vánoce opět zamiloval.

Illumination předvedlo skvělou práci, hlavně co se animace týče, je to moderní a barvité, animace je tak realistická, že máte pocit jako by to bylo skutečné. Bylo vidět, že příběh tvůrci přizpůsobili spíše mladším divákům, ale není to špatné, při sledování jsem se několikrát zasmála, potěšilo mě originální pojetí. Fakt, že se nejedná pouze o animovanou kopii snímku roku 2000, je velmi osvěžující. Mnohé jistě potěší i nové postavy, například sob Fred, který je jednoduše dokonalý nebo vedlejší role uječené kozy, která mě skutečně pobavila. Celý film doprovází skvěle zvolený soundtrack, samozřejmě zahrnující klasickou píseň o Grinchovi a pár vánočních koled. To vše v moderním pojetí.

Když to vezmu kolem a kolem, stále u mě rozhodně vede film z roku 2000, ale tahle animovaná vánoční pohádka mu těsně šlape na paty. Určitě ho zařadím na seznam ke svým každoročním vánočním filmům. Pohádka jistě potěší hlavně mladší diváky, ale i těm, co milují animované filmy, ji mohu opravdu vřele doporučit. Navodí vám to tu správnou vánoční atmosféru a dozajista zvedne náladu. Studio Illumination nepatří mezi velikány animovaných filmů jako jsou Disney nebo Pixar. Díky mnoha úspěšným pohádkám z poslední doby si však troufám říci, že jim může směle konkurovat. Grinch je velmi povedená pohádka se skvělou animací. Český dabing je v tomhle případě bezchybný, ale určitě bych dala šanci i originálu, jelikož hlavního nepřítele Vánoc namluvil sám Benedict Cumberbatch, což rozhodně stojí za zkoušku.

• Grinch
  • Animovaný / Komedie / Rodinný / Fantasy
  • USA, 2018, 86 min
  • Režie: Yarrow Cheney, Scott Mosier
  • V původním znění: Benedict Cumberbatch, Rashida Jones, Angela Lansbury, Kenan Thompson, Cameron Seely, Pharrell Williams
Tereza Filounková
80 %
očima Lukáše Vaňka
70 %
Předchozí článekAquaman: Hlavní hrdinové na stylových plakátech
Další článekCo chystá režisér hororového hitu To?
Tereza Filounková
Pracovnice v kanceláři, která se před prací ráda ukrývá do filmových a knižních příběhů. Fanynka herečky Meryl Streep a veškerých filmů od Disney. Věrný posluchač muzikálových soundtracků a zpěvačky Cher. Psaní článků, povídek a knih je mojí vášní, stejně jako sledování Oscarů a černobílých Hollywoodské filmů.