Recenze: Predátor: Evoluce (2018) – Ujetě vtipná béčková jízda

Shane Black má k Predátorovi a světu kolem něj docela blízko. Zejména proto, že v původním kultovním snímku z roku 1987 ztvárnil po boku Arnolda Schwarzeneggera jednoho z vojáků, konkrétně toho, který zemřel hned jako první. Uplynula slušná řádka let a z Blacka se zatím stal hlavně úspěšný režisér a scénárista (jak jsme si nedávno připomněli zde). Proto není divu, že když přišla řada na další část oblíbené série, padl úkol ji zfilmovat právě na jeho bedra. Trailery slibovaly temnou akční podívanou plnou krve. Podařilo se?

Ano, i ne. Předně bych chtěl podotknout, že pokud čekáte, že nejnovější Predátor bude mít i prvky hororu, tak budete notně rozčarováni. Protože ačkoli si tento film erkový rating rozhodně naprosto zaslouží, je vše, jen ne hororový. Zčásti dle mého proto, že predátory už prostě každý zná a ta hrůza z neznáma, která byla u prvního filmu přítomná, je prostě nezopakovatelná. Zvlášť když tento díl se na rozdíl od Predátorů z roku 2010 odehrává na Zemi a přímo navazuje Predátora a Predátora 2, kteří jsou zde i formou dat, kdy došlo ke kontaktu s mimozemskou rasou zmíněni. Je fajn, že tvůrci šli touto cestou a vlastně vše, co se mimo dva zmíněné filmy odehrálo tak nějak ignorují, byť si něco málo z jiných snímků vzali (třeba mimozemské psy).

Black si toho je zjevně dobře vědom obtížnosti naroubovat na kultovního mimozemšťana hororovou nálepku, a tak namísto čistokrevného hororu nabízí to, co mu kupříkladu u jeho posledního filmu Správní chlapi šlo nejlépe. Ujetý, místy až zvrhlý černý humor na hraně infantilnosti a dětinskosti (vtipkuje se tu i z Touretteova syndromu, kterým jeden z vojáků trpí), kombinovaný s trhlými postavami. K tomu přidejte pořádnou dávku akce a gore s jednou velkou třešničkou na dortu v podobě zcela přiznané pocty osmdesátkovým béčkům, a máte definici tohoto filmu v kostce. Je to možná recept, který nesedne každému, ale mně se z nějakého důvodu výsledek líbil neskutečně a bavil jsem se jako už dlouho ne. Opravdu bych nečekal, že film s tématikou Predátora může být tak vtipný, a tak narvaný testosteronem zároveň.

Nebudu se rozepisovat o zápletce, nicméně mohu říci, že ačkoli se hned v první scéně, kde se prohání vesmírné lodi a následně to po krátké sekvenci, kde se seznámíme s hlavním protagonistou (kterým je charismatický Boyd Holbrook, známý divákům zejména z komiksovky Logan, či skvělého seriálu Narcos) vypadá, že se zainteresovaností vlády půjde o nějaký velikášský thriller. To se naštěstí nestane, protože se vzápětí seznámíme s neskutečně povedenou partičkou armádních vyvrhelů (z nichž ani jeden není tak docela příčetný), kteří aspirují na komediální partičku roku (bez nadsázky). A celý děj pomalu, ale jistě putuje zase do džungle a stává se překvapivě komorní, akční smrští, u které se dá nakrásně vypnout a prostě se jí nechat unést.

Atmosféra původního Predátora je v tahu. To je bohužel jisté. Příběh je bolestně jednoduchý (byť je tu naťuknuto pár dalších detailů ohledně „predátoří kultury,“ či jak to nazvat, a důvodu, proč se vracejí na Zemi a co na ní vlastně chtějí), a jak ukazuje dosti otevřený konec, počítá se s pokračováním. Ale popravdě mi nic z toho nevadilo, protože to celé neskutečně rychle ubíhalo a finále s obřím Predátorem bylo velkolepé. Smrti některých postav jsou překvapivě komické, u některých jde o situační humor, kterého si každý hned nevšimne, zatímco u jiných je jejich úmrtí až dojemné. Bromance dvou z vedlejších postav a její zakončení obzvlášť je docela zajímavým nápadem a překvapivě silnou scénou. Celkově se mi zkrátka líbí, že se Blackovi podařilo vedlejším charakterům vtisknout i jakous takous tvář, byť je to u většiny jen formou krátké backstory a několika vtípků, i to se počítá.

Predátor: Evoluce je filmem, který je prostě neskrývanou poctou béčkovým filmům se vším, co k tomu patří. Shane Black moc dobře ví, co funguje a kdy se (ne)hodí tlačit na pilu. Snímku bude (a už je) vyčítán primitivní děj, „dětinský humor,“ absence hororovosti a příklon k odlehčenosti (což je momentálně díky Marvelu docela trendy). Ale díky násilnosti a brutalitě se to zrovna tady ještě skousnout dá a vy tak filmu mile rádi i nějakou tu chybu ve střihu či nesrovnalost v naraci mile rádi odpustíte. Tedy alespoň já to tak udělal. A bavil jsem se královsky. Za sebe mohu říci, že pokud bude pokračování stejně tupé a béčkové, ale i zábavné, budu se na něj těšit. Jo, a predátořího psa chci domů…

Predátor: Evoluce / The Predator
USA, 2018, 108 min
Akční / Sci-fi / Dobrodružný / Thriller
Režie: Shane Black
Scénář: Fred Dekker, Shane Black
Hrají: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan-Michael Key, Olivia Munn, Thomas Jane, Alfie Allen, Sterling K. Brown, Augusto Aguilera, Jake Busey, Yvonne Strahovski, Niall Matter, Lochlyn Munro, Patrick Sabongui, Paul Lazenby, Andrew Jenkins, Harrison MacDonald, a další.