Recenze: Očista: Volební rok (2016) – Třetí vražedný den pro Ameriku

Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.

Třetí a pravděpodobně i poslední pokračování akční thrillerové trilogie s prvky hororu z USA blízké budoucnosti, kde se každoročně v ten samý den koná „Očista,“ při které na 12 hodin přestanou platit veškeré zákony a všechny zločiny se stávají povolenými, dorazilo do kin.

Zemi ve filmu vedou noví „Otcové zakladatelé,“ pro něž je tato akce jednou z nejpodstatnějších záležitostí. S její pomocí se totiž mohou zbavovat svých nepřátel a snižovat míru populace. Co se ale stane, když se jim otevřeně postaví politička, chystající se kandidovat v příští prezidentské volbě, a co víc, má velmi hojnou podporu voličů?

Ve snímku je kvalitní akce a řada momentů, z nichž opravdu mrazí, na diváka místy opravdu padá tísnivá a nepříjemná atmosféra při uvědomění si, v čem očista spočívá. Lidé se při ní mění v monstra, která jinak drží pod povrchem zákony a pravidla, jež tady zkrátka padají. A jakmile nejsou hranice, padá i lidskost… Přesto se nedá říci, že by se naskytl takový moment, při němž by se v člověku krve nedořezal, ačkoli to zde uvidíme a ne jednou. Snímek je jistě brutální, ale zase to tolik nepřehání, je do jisté míry odvážný, ale nezachází za určitou hranici. Což je logické, v případě že by filmaři za hranici zašli, nebyl by film tolik úspěšný, vystoupil by z určité mainstreamovosti.

160686911_21d029

Pokud však chtěli autoři filmu diváka zaskočit, vyděsit, či šokovat, tak s třetí Očistou v tomto směru nepochodí. Film, který opět režíroval i napsal James DeMonaco jako takový nepřichází s ničím novým a nijak zvlášť vás taky nepřekvapí. Očistu tak táhne především příjemná sestava rozmanitých, byť lehce stereotypních postav, které, kdyby nic jiného, vás u sledování filmu udrží. Nejvýraznější z nich jsou prostořeký černošský majitel obchodu (Mykelti Williamson), který z ústřední skupinky vyniká zejména tím, že svými hláškami často odlehčí situaci, velitel senátorčiny ochranky (Frank Grillo), kterého mohou fanoušci série znát z druhého dílu či divák Očistou nepolíbený kupříkladu z role Crossbonese v Captain America: Občanská válka. Jeho charakter a stejně tak motivace jsou snadno pochopitelné a ačkoli se během noci smrsknou prakticky pouze na „přežít a ochránit senátorku, která jediná může Očistu zastavit,“ dodávají filmu s jinak do absurdity dovedenou hlavní dějovou linií na uvěřitelnosti.

2469_D008_00329_D010_0158_D

Odboj, chystající atentát na vládce země se spojí se skupinkou okolo senátorky, jíž je nutné stůj co stůj ochránit před nájemnými zabijáky, dovede děj v akční a povedené finále, smrt jedné z ústředních postav a následný konec, kdy někdo těm zlým pohlavárům konečně zatne tipec. Sice se nejedná o nějak nevídané rozuzlení, nicméně jako mírně patetické vyvrcholení celé trilogie to funguje skvěle. Hodí se dodat, že militantní skupinu, jež hodlá během Očisty provést převrat a atentát na zkaženou vládnoucí elitu, vede elitář, postava, kterou ztvárnil Edwin Hodge a jde o jediný charakter, který se objevil ve všech třech dílech. Očista: Volební rok je dost možná po právu označována za nejlepší díl trilogie a jako taková má i příjemně uzavřený konec. S jakým námětem přijde James DeMonaco příště, je otázkou…

Spíše než o děsu plný horor se jedná o krvavý thriller s pár mrazivými momenty, v němž lze najít i určitý společensko- politický přesah a kritiku novodobé společnosti (jak moc film naráží či nenaráží na volbu prezidenta USA je otázkou), stejně tak jako alternativní, vyhrocenou ukázku toho, kam bychom mohli jednou dojít. Přestože se během filmu nudit nebudete a nabízí pár zajímavých nápadů, kupříkladu zfanatizovanou, Očistě zasvěcenou církev, neubráníte se při sledování třetí, završující části série pocitu, že z daného tématu šlo vytěžit podstatně víc.

Na film Očista: Volební rok si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

Očista: Volební rok / The Purge: Election Year
USA, 2016