Recenze: San Andreas (2015) – Katastrofa?

Někteří u filmu vzpomínají na snímek „2012“, jiní u něj zadržují dech hrůzou nebo dojetím, a ti třetí se u něj nudí – jak to?

Celý příběh se točí kolem dvou linií – jednu tvoří seismologové, kteří se snaží vymyslet systém, díky kterému by předpověděli, že zemětřesní teprve přijde. Dokonce se jim to daří, ale nikdo – celá Amerika a dost možná celý svět – tomu nevěnuje moc pozornosti. A to je chyba, protože jako na potvoru přijde největší zemětřesení v historii Kalifornie.

Druhá linie je o polorozpadlé rodině záchranáře Raye (Dwayne „The Rock“ Johnson). Jsou s manželkou Emmou (Carla Gugino) už několik let rozvedeni a dělí je jistá citová propast zakořeněná v minulosti. Emma žije se svým novým přítelem, architektem Danielem Riddickem (Ioan Gruffudd) a s Rayovou dcerou Blake (Alexandra Daddario). Ohromné zemětřesení jim všem ale změní život.

Musím konstatovat, že katastrofické filmy mi nikdy nepřinášely extrémní potěšení. Nemám ráda ten pocit, když čekáte, jak to dopadne a kdo všechno to odnese, co se všechno stane, než to vůbec skončí. Přitom pak všude vykládám, jak je to skvělý film. A u tohoto filmu se toto všechno dělo… Je tohle známka špatného katastrofického filmu? Dobrá, uznejme, že je to i trochu romantické pojetí lidských osudů. Přesto jsem byla docela překvapena, kolika lidem tento film připadá jako nebetyčná blbost a kopie filmu 2012. Filmy tohoto charakteru byly točeny řady let a nikdo tomuto „podobnému tématu“ nevěnoval pozornost.

Přesto, že opravdu tyto filmy nemám v lásce, jak jsem psala, San Andreas se mi líbil! Nenásilně ukazuje, že jsou pokusy o předcházení zemětřesení – pochybuji, že už jsou v nějakém extrémním provozu, podobně jako Brownova antihmota v Andělích a démonech (2009). Navíc se z filmu naučíte, jak se při zemětřesení chovat – a to s podrobným vedením Blake. Pokud s sebou nebudete mít dceru záchranáře, která umí všechno možné a dává celý film instrukce, chytá na správné rádiové frekvenci, co se kde šustne, dopadnete asi jinak. V tomhle případě je Blake hotový talent na všechno a budiž jí útěchou, že k inteligenci jí evidentně byla sudičkami darována krásná tvářička a velká prsa, čehož si můžeme všimnout celkem často. Koneckonců, konečně herečka, co není jako prkno, ani nepříjemně vyzáblá.

Ve filmu uvidíme super triky a úchvatné záběry (nejen na prsa Blake). Parádní scéna leteckého pohledu na město při zemětřesení! Je pravda, že naživo je fakt neuvidíte.

Film sází na žánrového specialistu Rolanda Emmericha, jehož legendární Den nezávislosti je nejen katastrofickým sci-fi, ale i komedií. U tohoto snímku to ale nečekejte. Půjde o procítěnou a nervozitou naplněnou hodinu a 54 minut! A na režiséra Brada Paytona. Ten toho zatím nemá moc za sebou, nejznámější počin je zatím film Jako kočky a psi: Pomsta proradné Kitty (2010) a Evelyn: The cutest evil dead girl (2002).

VERDIKT:

Bez obav bych přirovnala tento film k těm povedeným a rozhodně je to prozatím nejlepší Paytonův snímek. Nemám mu nic moc co vytknout, mimo pár chvil a možná trochu víc romantičnosti, kterou byste u tohoto snímku zrovna nečekali. Co naplat, je tam a působí docela příjemně. Takže pokud chcete krvák – nebudete ho mít a nebudete spokojeni. Pokud chcete komedii na způsob Dne nezávislosti – budete zklamáni. Pokud chcete romantický thriller – budete rozčileni. Pokud chcete příjemný napínavý film s hezkými osudy a zajímavou myšlenkou co by kdyby, a jestli se to může stát – je to to pravé!

• San Andreas
  • 144 minut
  • dobrodružný / katastrofický