Recenze: Locke (2013) – V autě s Tomem Hardym

Jsou filmy s bohatou výpravou a neskutečnými exteriéry, také jsou snímky s velkým množstvím postav, které děj rozehrávají v mnoha různých lokacích. A pak jsou tu takové jako je Locke. Takový minimalismus se jen tak nevidí.

Locke_2
Tom Hardy

Film si vystačí s jednou postavou jedoucí v autě a k tomu s handsfree a neustále zvonícím telefonem. Ivan Locke je nejlepší ve svém oboru. Jako stavbyvedoucí je na své budovy značně pyšný a i kolegové si jeho práce a spolehlivosti nesmírně cení. Je také vzorným otcem od rodiny, se kterou má na večer naplánované rodinné sledování zápasu svého oblíbeného týmu. Navíc má druhý den koordinovat největší dodávku betonu v Evropě (kromě vojenských objektů). Co ho tedy přinutí sednout do auta a celý svůj život zahodit?

Ivan vyrůstal bez otce, neznal ani jeho identitu. A v touze co nejvíce se od svého otce odlišit se stal úspěšným a vzorným člověkem. Je také na tuto skutečnost patřičně pyšný. Když se objeví problém, je to on, na koho se všichni obrací, a to se Ivanovi líbí víc než cokoliv jiného. I nyní se rozhodne vzít na sebe odpovědnost a vyřešit vzniklou situaci. Tou je narození jeho nemanželského dítěte. Kvůli němu se rozhodne vyrazit na zhruba hodinu a půl dlouho cestu do Londýna a tím obětovat všechny své dosavadní úspěchy.

Pro film, ve kterém se na obrazovce objeví pouze jedna osoba, není nic důležitějšího než casting. Locke pro ztvárnění té jediné postavy získal Toma Hardyho. Epic Win. Hardy je jako Ivan Locke skvělý. Na jeho top výkony jsme konec konců zvyklí, ale utáhnout celou 85 minutovou stopáž sám pouze s podporou telefonujících je herecké mistrovství. Scény, ve kterých promlouvá k zesnulému otci, jsou dokonalé.

I když se celý děj odehrává pouze v autě, tak kamera poměrně často využívá prolínání záběrů, takže diváka stále stejné pohledy po chvíli neomrzí. Co mě osobně hodně potěšilo, bylo racionální jednání nejen Ivana, ale také všech postav na telefonu. Ať už se jedná o zlobu, zoufalství nebo naději, všechny emoce jsou naprosto pochopitelné. Jedinou výtku tak mám paradoxně také k největšímu plusu filmu. Locke se až moc snaží být „tím filmem, kde je jen Tom Hardy“. Kdyby došlo byť jen k jedné interakci mezi hlavní postavou a někým na silnici nebo před nástupem do auta, tak by byl děj ještě uvěřitelnější.

Locke je pro mě jedním ze zhruba top 20 filmů natočených v roce 2013. Pokud vám nevadí minimalistické pojetí a necháte se vtáhnout do cesty Toma Hardyho za porodem, tak nebudete litovat.

• Locke (2013), USA/VB
  • Drama