
Nicolas Winding Refn přichází s novým, dlouho očekávaným snímkem nazvaným jednoduše Drive. Sehnal si hereckého chameleona Ryana Goslinga, perfektního hudebního skladatele Cliffa Martineze a pomerně jednoduchý příběh o ….. “Řidiči“. Jak se mu to povedlo?
Řidič (Ryan Gosling) pracuje přes den jako filmový kaskadér a automechanik, ale v noci se z něj stává řidič, který vozí zločince z místa činu. Jednoho dne se seznámí se sousedkou Irene (Carey Mulligan), která momentálně čeká na propuštění svého manžela (Oscar Isaac) z vězení. Ten ovšem čelí vydírání a Řidič se rozhodne mu pomoci. Vše je ale trošku jinak a Řidič se ocitá v kolotoči událostí plných násilí, peněz a smrti.
Trochu otřepané, že? Nenechte se zmást. Drive není klasický akční film plný akce, nablýskaných aut a hezkých silikonových děvčat. Naopak, akce je zde poskrovnu, daly by se spočítat na prstech jedné ruky. To ale není v žádném případě výtka. Ba naopak. Dánský režisér tímto zvedá prostředníček všem hollywoodským tvůrcům a já mu velice fandím. Další poměrně důležitou věcí je větší míra násilí, která ovšem není prvoplánovitá, nýbrž přesně ukazuje a podtrhuje syrovost snímku. Atmosféra také je budována dlouhými záběry hlavního hrdiny, který toho sice moc nenamluví, jeho výraz však řekne vše. O hlavní postavě toho vlastně víme pramálo. Neznáme jeho jméno (říká se mu „ Řidič“), neznáme ani jeho minulost, neznáme prostě nic.
Pro tuto roli měl Refn zlatou ruku. Ryan Gosling se nám letos po Bláznivé, zatracené lásce (recenze se připravuje) ukazuje v poněkud odlišném světle. Pojem minimalistické herectví dovedl k dokonalosti. To, že za celý film řekne asi jen patnáct vět, vůbec nevadí, jeho oči a výraz řeknou mnohem víc. Carey Mulligan známá třeba z filmu Škola života zde předvádí civilní, přirozený výkon. Kdo ale příjemně překvapil byl Albert Brooks v roli mafiánského bosse, který po rolích v druhořadých komediích, zahrál to, co mu opravdu sedí. Neúprosného, drsného mafiána se smyslem pro spravedlnost. Nedivil bych se oscarové nominaci za vedlejší roli. V dalších rolích se objevili třeba Bryan Cranston nebo Ron Perlman. Casting je jedním slovem perfektní.
Dalším veledůležitým aspektem filmu je hudba. Cliff Martinez je výborným hudebním skladatelem, který spolupracuje třeba se Steven Soderberghem ( Traffic- Nadvláda gangů, Solaris). Je známo, že nepatří mezi typické skladatele, protože nepoužívá orchestr, zaměřuje se spíše na elektronickou, ambientní hudbu, která dokonale dokreslí atmosféru, To vše platí i pro Drive. Už úvodní scéna úprku by byla bez jeho hudby poloviční. Soundtrack jako takový není na poslech jednoduchou záležitostí, není pro každého, ale jakmile mu přijdete na chuť, budete nadšeni.
Podobná situace nastává i se snímkem samotným. Drive je rozvážný, místy dost napínavý thriller se smyslem pro detail, jež stojí na důsledné Refnově režii, hereckých výkonech, dokonale sedící hudbě a výborné kameře. Kdo jej ještě neviděl, běžte to ihned napravit. 95%
PS. Chci tu bundu se Škorpionem.