
Vesnická komedie Mord, která nás zavádí do prostředí tradiční zabíjačky v zapadlé vísce na Osoblažsku, je po více než půl roce od premiéry nyní dostupná na streamovací platformě Max (už dříve se objevila na Kviff a Dafilms za příplatek). Režisér Adam Martinec ve svém debutu zachycuje atmosféru rodinného setkání, kde se mezi porcováním masa servírují i dávné křivdy a rodinné konflikty.
Mord se odehrává na osamělé chalupě v zapadlé vísce na Osoblažsku, kde se každý rok koná zabijačka. Tato událost je pro rodinu jedinou příležitostí, kdy se všichni sejdou, jedí, pijí a ventilují své radosti i křivdy. Tentokrát však zavedený rituál naruší zásadní oznámení – děda Karlovi, svému zeti, sděluje, že s pořádáním zabijaček končí. K tomu se přidávají další konflikty: Karlově dceři Romaně chybí máma, její sestře Lucii se hroutí manželství a strýc Šupina začíná popíjet už od rána.
Čtěte také: Zemřel Josef Zíma, princ Radovan z pohádky Princezna se zlatou hvězdou
„Mord je jedním z nejupřímnějších a nejrealističtějších českých filmů, jaké jsem viděl,“ shrnuje Tomáš Lesk ve své recenzi. „Díky výborným hercům i „nehercům“ vás doslova vtáhne. Míra autenticity je zde opravdu značná. Problém je, že nejen ústřední téma zabijačky, ale i jednotlivé postavy a vztahy mezi nimi příliš nerozvíjí. Nejde se do hloubky, ani na to pro krátkou stopáž není dostatečný prostor. Zůstává tak skvělá komedie s prvky dramatu, u které jsem se ale místy neubránil dojmu, že ji ve Varech maličko „přechválili.“ Přesto jsem se nad postavami, postavičkami a situacemi tu dojal, tam upřímně zasmál. Protože žiji na vesnici a občas jsem viděl archetyp někoho, koho sám znám.“
„Je to dobrý film a Adam Martinec je rozhodně výrazný tvůrce, který se svou prvotinou skvěle uvedl. Snímek je velmi komorní, místy bohužel působí možná až příliš „televizně.“ Není to nový Černý Petr, Hoří, má panenko, nebo snad další Pelíšky. Minimálně na posledního jmenovaného se nechytá osudovostí a drží se při zemi. Rámec vesnické rodinné zabijačky nemá ambice vynášet do popředí nějaká širší témata. Rýpne si do nějakých těch rodinných stereotypů a ukáže, že někdy není příliš pozdě na to, snažit se narovnat rodinné vztahy. Přesto jde o výrazný český filmový počin, který si rozhodně zaslouží pozornost.“