Nick a Amy Dunneovi jsou manželé už pět let – zdánlivě šťastní a spokojení. Na páté výročí svatby ale Nick při návratu domů najde prázdný byt se stopami boje a krve. Vyděšený zavolá policii, ale vyšetřování brzy ukáže na něj jako na hlavního podezřelého.
Film Zmizelá začíná jako klasická detektivka. Jednoho rána se Nick (Ben Affleck) vrací domů a zjišťuje, že jeho manželka Amy (Rosamund Pike) zmizela. V bytě nachází stopy zápasu a divák dostává hned na úvod záhadu k rozluštění. Vše se zpočátku vyvíjí podle klasických pravidel žánru. Precizně zajištěné stopy směřují k jasnému závěru – jediným podezřelým a člověkem s motivem i schopnostmi k vraždě je Nick. Svědčí o tom nejen výpověď přítelkyně pohřešované, ale i média, která už Nicka odsoudila na základě svých reportáží. Také divák je přesvědčen, že Nick je hlavním podezřelým.
Příběh sledujeme ze dvou časových perspektiv: od Nickova objevení manželčina zmizení a z pohledu Amy, jejíž vzpomínky jsou pečlivě zaznamenány v deníku. Tyto zápisky vykreslují Nicka jako agresivního tyrana, schopného čehokoliv. V této chvíli dochází k prvnímu šokujícímu zvratu, a právě takových překvapení režisér David Fincher v průběhu filmu nabízí několik.
Čtěte také: Netflix natočil vánoční thriller ve stylu Smrtonosné pasti! Dorazí ještě před svátky
Fanoušci Fincherových filmů zde najdou všechny prvky, které na jeho tvorbě oceňují: napětí, nečekané zvraty, precizní vyprávění a hru se žánrovými konvencemi. Fincher se vrací k stylu, který využíval ve svých raných filmech, kdy celé kouzlo spočívalo v tom, že divák si sám uvědomí, že sleduje manipulativní hru. Jediným rozdílem ve Zmizelé je to, že Fincher nás láká do pasti opakovaně, což zvyšuje nejen napětí, ale také obezřetnost diváka.
S postupem času si divák uvědomuje, že události, které sledoval, nejsou objektivní verzí pravdy – každá vypravěčská linie slouží nějakému zájmu. Fincher také kombinuje různé filmové žánry: detektivku, thriller a melodrama. Objevují se zde i policejní vyšetřovatelé, problémy v manželství hlavních postav a příběh muže, který se snaží očistit své jméno tváří v tvář neúprosnému mediálnímu tlaku. Také samotný název filmu (Zmizelá) navozuje dojem obyčejné detektivky, čímž nás Fincher chce svést na špatnou stopu.
Osudy postav, zejména Nicka, jsou výrazně ovlivňovány médii. Nick se kvůli mediální pozornosti nemůže plně věnovat hledání své ženy, protože její zmizení se stalo senzací sledovanou jako reality show. Musí čelit tlaku ze strany novinářů a veřejnosti, která si o něm na základě každé nové informace utváří názor. Televize u Finchera představuje obraz, který pohlcuje realitu a vytváří její vlastní verzi, mnohdy mocnější než pravda. Řešení nespočívá v upřímnosti, ale v pochopení pravidel této hry a pokusu o převahu nad ostatními hráči, protože nikdy nemůžeme vědět, který úhel pohledu je nejblíže realitě.
Nenechte se zmást – Zmizelá není jen dalším temným krimi. Je to daleko zajímavější film, který může být příkladem pro současnou filmovou tvorbu: přitažlivě vyprávěný, formálně precizní a nejednoznačný, zároveň však říkající něco důležitého o světě kolem nás. Přes několik drobných nedostatků lze s jistotou říci, že Zmizelá je skutečně vynikající film.