M3GAN je nebezpečná, nemilosrdná a naprosto přizpůsobená drsné realitě 21. století. Může starý koncept uspět v novém podání? Určitě ano. Snímek s rozpočtem pouhých 12 milionů dolarů vydělal v kinech ohromujících 180 milionů. A po svém uvedení na Netflixu se M3GAN postarala o to, aby celou streamovací službu ovládla. A co je nejlepší, k dosažení tohoto úspěchu nebylo třeba přistupovat k extrémům – stačilo přidat český dabing.
Horory o zabijáckých panenkách nejsou v tomto žánru žádnou novinkou, ale v poslední době zažívají výraznou renesanci. Tento trend začal s první Annabelle (která se dočkala tří dílů), pokračoval návratem ikonického Chuckyho v remaku z roku 2019, a svým dílem přispěly i filmy jako The Boy nebo Zlověstné ticho od Jamese Wana. Mimochodem, právě James Wan, spolu s Jamesem Blumem, produkoval film M3GAN. Máme tedy dvě výrazné osobnosti žánru v čele projektu, scénáristku Zhoubné zla, a vynikající marketing, který film zviditelnil na TikToku ještě před jeho uvedením do kin. Otázkou zůstává, zda film kromě virálních videí s tančící zabijáckou panenkou nabízí i něco víc.
Čtěte také: Překonal Fede Alvarez odkaz Ridleyho Scotta? Recenze filmu Vetřelec: Romulus
M3GAN je horor, který cílí na generaci diváků, jež vyrostla na TikToku. Film se s tímto zaměřením otevřeně ztotožňuje, nevyhýbá se mu a nesnaží se být nepředvídatelný. Zaměřuje se na téma samoučící umělé inteligence a panenky zabijáka, která chrání svého majitele, a to způsobem, který je snadno odhadnutelný. Režisér Gerard Johnston využívá příběh k prozkoumání katastrofálních důsledků rostoucí závislosti na technologiích, zejména v kontextu výchovy dětí. Toto téma je dnes velmi aktuální, protože tablety a chytré telefony, které usnadňují život rodičům a zabírají čas dětí, zároveň slouží jako nástroje pro získávání informací o světě. Johnston také vynikající způsobem zpracovává téma doktora Frankensteina, kde roli tvůrce přebírá autorka panenky, jež s rostoucí hrůzou sleduje následky svého výtvoru.
Čtěte také: Epický trailer Pána prstenů láká na klíčovou bitvu, která dosud nebyla zfilmována
Horor přístupný dětem trochu trpí generickou a nucenou závěrečnou konfrontací. Je to příliš často opakovaná schéma a dějová šablona je vyčerpaná. Než se však dostaneme do finále, je Johnstonův film záslužným příběhem o hledání citů a emocí (k lidem, k věcem) a vědomou reflexí prožívání traumatu, pravděpodobně v té nejtěžší možné variantě. Dětská hrdinka mu jednou čelí, jednou před ním utíká. Za jednu ruku ji drží M3GAN, za druhou jeho autorka Gemma.
Soupeření o dívčinu duši je solidním základem pro filmové drama. Jestli je to horor, tak opravdu jen v teoretické rovině. Každopádně je M3GAN dobrou volbou pro fanoušky obou filmových žánrů. Gerard Johnstone nenatočil revoluční film, ale svou práci odvedl dobře. Je to vtipný film, místy až absurdní, ale i přes nízký rozpočet docela efektní. U M3GAN si můžete odpočinout, sníst hromadu popcornu a pak jít spát bez mučivých nočních můr.
M3GAN je na Netflixu od 15. srpna. Dostupná je překvapivě také s českým dabingem.