Kus slušného oldschoolového filmu! Návrat Eddieho Murphyho v ikonické roli nezklame

Zdroj: Netflix

Beverly Hills je i po letech stále stejnou zemí, do které se Axel Foley, obyčejný policista z Detroitu, vydává jako do říše divů a podivností, existující kdesi mimo čas a prostor. Ale zločinci jsou tam stejní jako všude jinde. Film Policajt v Beverly Hills: Axel F je k vidění na Netflixu.

Filmaři dlouhá léta hledali způsob, jak vrátit kultovního policistu v podání Eddieho Murphyho na velké plátno. Vzniklo několik verzí scénáře, ale žádná herce neoslovila natolik, aby se chtěl projektu věnovat. Nejblíže návratu byla v roce 2013 televize CBS. Seriál o policistovi z Beverly Hills se měl zaměřit na policejní kariéru syna Axela Foleyho Aarona, a na obrazovce se měl objevit i sám Murphy. Projekt dopadl tragicky, nikdy nebyl odvysílán a na další pokus jsme si museli počkat více než 10 let. Tentokrát to naštěstí vyšlo.

Návraty mohou být bolestné a čím vyšší jsou očekávání, tím větší může být pád. Riziko spojené s návratem Top Gunu a Mizerů se vyplatilo, a zde všechny obavy rozptyluje hned první akční honička se sněžným pluhem, během níž Alex Foley nedbá na městský majetek a množící se výtky svého šéfa. Nový Policajt v Beverly Hills je milostným dopisem akčnímu filmu 80. let, což je cítit už od prvních minut, kdy zazní hit The Heat is On od Glenna Freye, který fanoušci série dobře znají.

Detroitský policista ani trochu nepolevil, a přestože se objevuje spousta komentářů o jeho šedivinách a vrzajících kolenou, můžete mu jeho energii závidět. Murphy je pořád síla, se kterou se musí počítat. Kamera ho zabírá s náklonností. Sentimentální slova jsou tu na místě, protože máme co do činění s filmem, který těží hlavně z nostalgie. V pozadí vládne obsazení známé z předchozích dílů, je zde přítomný slavný ústřední hudební motiv, ale především se podařilo zachovat charakter série.

Murphy i přes pokročilý věk neztratil svou lehkost a cit pro hraní této postavy. A to je jen začátek dlouhého seznamu silných stránek filmu. Mark Molloy, debutující na režisérském křesle, se snaží oživit ducha původního dílu. A nutno říci, že se mu to daří poměrně zdatně. Velkou zásluhu na tom má scénář, který dokáže velmi přirozeně zachytit charakteristický smysl pro humor Axela Foleyho. Příběh je – jak je pro tuto sérii typické – poměrně jednoduchý.

Axelova dcera Jane chce ochránit gangstera, na kterého neprávem hodili vraždu. Ti, kdo za tím stojí, jsou velmi vlivní a chovají se, jako by stáli na vrcholu losangeleského potravního řetězce. Když se Foley dozví, že Jane někdo vyhrožuje, okamžitě se vydává do Kalifornie. Bohužel, Rosewood (Judge Reinhold) je nezvěstný a Taggart (John Ashton) není k zastižení – alespoň zpočátku. Na místě se Foley setkává s detektivem Bobbym Abbottem (Joseph Gordon-Levitt), který má s Jane společnou minulost, a policejním kapitán Grantem (Kevin Bacon). Pokud chce Axel ochránit svou dceru a najít přítele, bude muset použít své obvyklé, pro místní policii neobvyklé metody.

Scénáristé udělali z hlavního hrdiny ne příkladného otce, ale sobeckého muže, který se o svou dceru několik let nezajímal. Vše se samozřejmě změní při práci na případu, což je příležitost pro rodinu, aby si vyřešila své problémy a obnovila vztahy. Naštěstí tato rodinná zápletka není hlavním dějem filmu, ale spíše doplňkem, který prohlubuje psychiku hlavního hrdiny a odhaluje, co se s ním za těch 30 let stalo.

Policajt z Beverly Hills: Axel F je vedle Mizerů: Na život a na smrt druhým z letošních velkých návratů a v přímém srovnání vychází film od Netflixu mnohem lépe, svěžeji a zajímavěji. Duo Will Smith a Martin Lawrence sice umí pořád rozesmát, ale jejich nový film už působí poněkud nuceně. Naopak Axel F přináší zhruba dvouhodinovou čistou zábavu, která udrží vaši pozornost až do konce a po poslední scéně budete chtít více. Detektiv Foley ještě nemusí odevzdávat zbraň a odznak. Je to kus slušně natočeného oldschoolového filmu, který nestárne jako Eddie Murphy.

Policajt v Beverly Hills: Axel F je na Netflixu od 3. července.

Zdroj: Netflix