Recenze: Top Gun: Maverick – Film, na který stojí za to jít do kina

Tom Cruise se po třiceti šesti letech vrátil do role sebevědomého pilota, jehož život je létání v oblacích v nebezpečných a rychlých strojích. Na pokračování kultovního snímku Top Gun fanoušci čekali dost dlouho a čekání se opravdu vyplatilo.

Nejdříve se musím přiznat, že na film jako takový bych si do kina nezašla. Není to totiž typ filmu, který by mě dokázal přemluvit, abych si koupila lístek. Raději bych počkala v pohodlí domova, až by se objevil na nějaké streamovací službě. Takže do kina jsem zavítala jen díky svému budoucímu tchánovi, který je velkým fanouškem původního filmu Top Gun z roku 1986. Samozřejmě musela proběhnout příprava a den před premiérou jsem se na původní snímek podívala. Překvapilo mě, jak velká romantika to je. Očekávala jsem samou akci, střílení, létání, napětí, ale spíš než akční mi to přišlo romantické až přeslazené. Bála jsem se, že pokračování dopadne stejně.

Nakonec se ukázalo, že obavy jsem nemusela mít žádné. Původní film je sice kultovka, ale pokračování je daleko, daleko lepší. Tom Cruise se v roli Mavericka vrací do Top Gunu, tentokrát jako instruktor, aby vyškolil několik nejlepších letců na důležitou a nelehkou misi. Mladí letci, kteří jsou zvyklí na nejnovější verze letadel, musejí v misi použít starší model F-18, který nezná nikdo lépe než právě Maverick. Ten se ale musí postavit minulosti, která ho pronásleduje jako stín, a zároveň opět překonat sám sebe.

Film pozdvihuje hlavně to, že letecké scény nebyly natočené před zeleným plátnem. Vše, co ve filmu vidíte, je natočeno živě a realisticky, žádné CGI. Za to můžeme poděkovat samotnému Tomu Cruisovi, který jakožto producent trval na tom, aby se všichni herci naučili létat kvůli autentičnosti, a je to sakra znát. Už jen při úvodní scéně, kdy Cruise testuje nový model, jsem měla husí kůži. Ve filmu je naprosto očividné, že se snažili vzdušné souboje posunout na další level, a opravdu se jim to povedlo. Oproti prvnímu dílu je tady té akce víc, zároveň mě potěšilo více záběrů kokpitu v letadlech, detaily při létání, ať už to jsou světlice, obyčejný kouř nebo právě záběr na pilota, který bojuje s gravitací. Tohle všechno je naprosto perfektně natočené. Každý divák si ve filmu najde svojí oblíbenou akční scénu.

Další velké pozitivum tohoto snímku je to, jak skvěle dokáže pracovat s původním filmem. Tvůrci si hodně věcí z originálu převzali a použili do pokračování. Někdy to bývá na škodu, v tomhle případě rozhodně ne. Občas se objeví i nějaký flashback, který nás vrátí do prvního dílu, a divák, který první díl neviděl, hned pochopí, o čem ten daný moment je. Zároveň se do filmu vrátila ústřední postava Mavericka v podání Toma Cruise, který se musí postavit své minulosti, jenž mu připomíná herec Miles Teller v podání Roostera, syna Maverickova navigátora Goose. Menší cameo má ve filmu také Val Kilmer, který si v původním snímku zahrál Ice. Nechybí ani romantická linka příběhu, která je tady ale velmi lehká a vůbec nezastiňuje hlavní pointu příběhu. Maverickův protějšek ztvárnila herečka Jennifer Connelly.

Top Gun: Maverick je nostalgie, která fanoušky původního snímku vezme zpátky do 80. let. Přesto ale tvůrci dokázali až nemožné – drželi se starého a přitom vytvořili něco nového, co dokonale funguje. Příběh jako takový je horská dráha emocí, která vás nikdy nenechá v klidu. Jednou jste napjatí z akční letecké scény, pak dojatí, smutní, překvapení nebo šťastní. Je to opravdový koktejl emocí, který na mě opravdu zafungoval. Má to pár nelogických momentů, ale je to hollywoodský film, takže od toho nemůžeme čekat zázraky. Nicméně i navzdory tomu převažují ty pozitivnější a povedenější chvíle. Kromě dokonale vyváženého vyprávění, úžasného vizuálního zpracování a pulzujícího soundtracku má Maverick jednu další důležitou věc. Přináší zážitek. Takže neudělejte tu stejnou chybu, co bych udělala já. Nečekejte, až se to objeví na streamovací službě. Zvedněte se a jděte si koupit lístek do kina, protože tomuhle já říkám filmový zážitek, tohle je prostě pravý blockbuster.

Očima Martina Pevného: Fenomenální! Mistrovské dílo vedené skutečným mistrem svého řemesla. Pokračování je plné nostalgie, emocí a adrenalinu. Dechberoucí vzdušné sekvence, naprosto strhující zvukové efekty a srdcervoucí jízda. Top Gun: Maverick je naprostým triumfem, který posouvá kinematografii na další úroveň. (95%)