
Uteč nabízí promyšlenou směsici hororu a satiry týkající se rasové problematiky. Vyvolává nepříjemné pocity a zároveň nutí diváka k vážnému zamyšlení. Režijní debut Jordana Peelea, tvůrce hororů My a Nene, je nyní opět dostupný na Netflixu a rovněž také (HBO) Max.
Hlavní hrdina filmu, černoch Chris (Daniel Kaluuya), se má o víkendu setkat s rodiči své bílé přítelkyně Rose (Allison Williams), bohatými a poněkud okázalými liberály Deanem a Missy. Rose ho ujistí, že její otec nejenže nemá nic proti rasově smíšeným vztahům, ale určitě ho hned na prahu ujistí, že bude potřetí volit Baracka Obamu. Dean v úvodu přesně tohle řekne, poplácá rozpačitého mladíka po zádech a každé druhé slovo prohodí slangovým „můj člověk“. Chris, zvyklý vnímat drobná falešná gesta bělochů a klidně na ně reagovat, se nechá Rose přesvědčit, že se za nimi neskrývá nic vážnějšího. Plný dobré vůle zůstává až do chvíle, kdy se drobné projevy rasismu začnou měnit ve skutečně strhující krvavou lázeň v inteligentní Peeleho režii.
Věci začnou být zvláštní, když se ukáže, že rodiče mají v domě služebnictvo – černého zahradníka a černou hospodyni. Od této chvíle začínáme jasně cítit, že tu něco silně nehraje, ale zatím nevíme co. Rodiče jsou zatraceně divní, zejména matka. Služebnictvo se dívá na Chrise, jako by na tom, že je také černoch, bylo něco neobvyklého. Většinu filmu přemýšlíme, co se vlastně děje, protože stopy jsou rozsety všude možně. Díky tomu je film poměrně předvídatelný, ale na diváckém zážitku to neubírá.
Uteč čerpá z hororu, sociálních dramat a dokonce i komedie. Peeleův film je totiž z velké části satirou. Hořkou, syrovou, ostrou jako břitva. Ústředním tématem celého snímku je ale rasismus. A je to rasismus ve všech svých podobách. Vše, co s tímto tématem souvisí, vře téměř v každé scéně filmu. Jordan Peele natočil dílo, které dokonale vystihuje všechny sociokulturní aspekty bytí černocha v současné Americe. Dává jasně najevo, že běloši si o černoších vytvořili určitý obraz a vytvořili si o nich mnoho představ a obav, které se navzdory plynutí času nepodařilo z obecného povědomí vymýtit.
Snímek je nejen perfektní společenskou satirou, ale také dokonalým hororem, v němž nebezpečí číhá za každým úsměvem a laťkovým plotem. Zároveň dovedně pracuje s dávkováním informací a zavádí diváka k falešným domněnkám o tom, co se v bizarním sousedství děje, i když všechny stopy toho, jak se věci skutečně mají, jsou při druhém zhlédnutí filmu jasně vidět. Čirá thrillerová dokonalost.
Uteč je na Netflixu od 16. června, na Max od 8. srpna.
