Recenze: Nene – Hon na UFO s překvapivě hlubokým poselstvím?

Jordan Peele se z populárního komika etabloval jako jeden z nejnadějnějších režisérů současného Hollywoodu. Jeho debut Uteč (Get Out) se při směšně nízkém rozpočtu 4,5 miliónů dolarů stal obrovským hitem a v kinech utržil něco přes 255 miliónů. Peele si navíc odnesl zlatou sošku za nejlepší režii a stal se tak prvním afroameričanem, který Oscara v této kategorii získal. Což bylo vzhledem k tématice filmu příznačné. Jeho druhý snímek, nesoucí název My (Us) si po finanční stránce vedl velmi podobně, méně úspěšný však byl co do ohlasů jak diváků, tak kritiky. Jak se vydařil jeho třetí filmový počin, v němž hlavní hrdinové čelí mimozemské hrozbě?

Troufám si říci, že fanoušci Akt X a tvorby Alfreda Hitchcocka si tento snímek zamilují. Mix hororových, westernových a mysteriózních prvků tu funguje až překvapivě dobře. Přitom by vůbec neměl. Takováto žánrová směska působí jako nějaká parodie. A ono by se za tuto hranu mohlo docela snadno sklouznout. Což ví Jordan Peele velmi dobře vzhledem ke své komediální tvorbě, kde spolu se svým kolegou Keeganem-Michaelem Keyem tvořili nejrůznější skeče, které byly právě často variací na nejrůznější filmová klišé. Něco z této minulosti se přeneslo i do jeho režijní tvorby. Určitá podvratnost a snaha nespadat do žádné škatulky. Sledujeme příběh sourozenců, kteří přišli v podivné nehodě o otce. On je mlčenlivý koňák, ona zase městský život milující bohém. V jednom se však shodnou.

Bratr i sestra nechtějí prodat krachující rodinný ranč, který se proslavil cvičením koní pro filmová studia. Když zjistí co bylo příčinou úmrtí jejich otce, a co se skrývá za podivným nehybným mrakem, rozjíždí se dramatická jízda za zachycením neidentifikovatelného létajícího objektu na kameru. Tak kvalitně, jak to ještě nikdo nedokázal. Proč? Protože z toho koukají velké peníze.  V Nene si s námi tvůrci hrají. Vytváří určitá očekávání a o chvíli později je boří. Berou si na paškál diváckou touho po „spektáklu“ a ukazují, jak je to vlastně ve své podstatě zvrácené. Film je možné nahlížet z několika různých rovin a jednotlivé scény a dějové linky se dají vykládat různými způsoby (jednu specifickou linku s opicí jsem si schválně vygooglil a tři různé články ji vykládaly různě).

Dá se ovšem říci, že krom poměrně zřejmé reakce na béčková hollywoodská sci-fi je jedním z hlavních motivů snímku myšlenka, že divoká stvoření by se člověk neměl snažit úplně zkrotit, protože na konci dne jsou to pořád nepředvídatelná zvířata. Vedle již zmíněných postav tu najdeme prodavače v elektru, který fenomén UFO miluje a zprvu se ke snaze protagonistů radostně přidává, kameramana, toužícího získat unikátní záběr, a bývalou dětskou hvězdu, která trauma z dětství přetvořila v přesvědčení, že je vyvoleným povolaným bavit davy. Všichni mají v ději své neoddiskutovatelné místo. Přestože to místy (zejména v lince se zmíněným bývalým dětským hercem) působí, jako bychom sledovali dva filmy v jednom, vše zde má svůj smysl.

Nene je Peeleho návratem do pomyslné první ligy. Bizarní a pro mnoho diváků přinejmenším lehce okoukaný námět přetváří v něco nového, neotřelého. Obratně testuje a ohýbá pravidla žánrů a média samotného. Podobně jako třeba Uteč je celý film mnohem víc znepokojivý než děsivý. Což ale vůbec nevadí – Alfred Hitchcock také nenatočil snad jediný horor. Nutí nás ale o všem, co se v něm odehrává přemýšlet. A právě takto zadumaná podívaná, vyznačující se nesmírným a promyšleným citem pro detail, kde má vše svůj hlubší smysl je důvodem, proč stojí za to mít rád filmy. Jedná se o mnohoznačný počin, který děsí jen velmi sporadicky a spíše staví na dějových i obrazových detailech a perfektně vykreslené atmosféře. Motivace postav k zachycení kvalitních záznamů fenoménu UFO jsou u všech dosti uvěřitelné a dotažené. Snímek rozhodně není čistokrevným hororem. Stojí mnohem víc na naprosto jedinečné atmosféře, skvělé kameře a vizuální podmanivosti nejen onoho záhadného nehybného mraku, v němž jako by cosi číhalo a sledovalo každý váš pohyb. Sympatické herecké obsazení, citlivě zvolený soundtrack, podmanivý příběh a děsivé zlo na obzoru (doslova). To vše od tohoto filmu dostanete a mě nezbývá než zatleskat. Protože tahle podivná, ale výborná záležitost skutečně stojí za to!

Nene / Nope
Finální trailer
USA 2022, 131 min