Režisér oscarového Oppenheimera před deseti lety uhranul Insterstellarem, snímkem, ve kterém Matthew McConaughey cestuje vesmírem, hledá nové obyvatelné planety a ztrácí pojem o čase. V březnu se velkolepý sci-fi film vrátil na HBO Max společně s dalšími Nolanovými kousky a posledního dubna také na Netflix.
Život na Zemi se pomalu chýlí ke konci. Cooper (McConaughey), bývalý pilot a konstruktér, na své malé farmě pěstuje kukuřici, které se na Zemi daří nejvíce. Záhadné okolnosti ho dovedou na tajnou základnu NASA, která toho využije a Coopera vyšle společně s inženýrkou Brandovou do vesmíru, aby se skrz červí díru dostali do jiné galaxie a našli planetu k životu.
Interstellar je často přirovnáván k tvorbě Stevena Spielberga, Stanleyho Kubricka či dokonce Alfonse Cuaróna. Rozhodně nesouhlasím, že by se Nolan snažil zmíněné tvůrce napodobovat, či dokonce kopírovat. Ne snad, že by filmu chyběl spielbergovský sentiment, kubrickovská vážnost nebo cuarónovská preciznost, ale Interstellar je v zásadě velmi originálním dílem, protože proplétá několik různých tvůrčích stylů a kombinuje formy, které v minulosti vždy fungovaly, fungují a vždycky fungovat budou. Inspirace se nezapře, ale i inspirované dílo se může dotýkat hvězd (i doslova).
Čtěte také: Na co v květnu do kina? Pavoučí horor, akční nářez s Goslingem a dalších 8 tipů
Nolan v mnohém velmi dospěl. Jeho precizní práce s potenciálem příběhu (a zde především vesmírného prostoru) doslova bere dech. Ať je to působivá projekce absolutního ticha, krásná grafika nebo širokoúhlé nekončící scenérie, už jen síla vizuálu dělá své. Ta je pak doplněna stylovou interpretací kvantové fyziky, kde fakticky ani nemusíte znát její základy a přesto budete žasnout nad tím, jak si Nolanové poradili s vizualizací teseraktu či principu černých děr.
Ať je to fascinující hudba nezvykle dokonale zapadající do dílčích narativních forem, Matthew McConaughey v dalším svém životním výkonu (a to jsem si myslel, že vyrovnat Rona Woodroofa nebo Rusta Cohlea už prostě nemůže), skvěle sekundující Anne Hathaway nebo důkladná scenáristická aplikace vyváženě formující jeho dramatickou, humornou a dojemnou složku, v každém bodě Interstellar vyhrává, dokážeme-li se odpoutat od nutnosti jakéhokoliv srovnávání, které vzhledem k rozsáhlé a synchronizované historii hollywoodské kinematografie prostě není na místě.
Interstellar je zpět na Netflixu od 30. dubna.