Recenze: Příběh zakladatelky pedagogické metody Montessori

Zdroj: CinemArt

Maria Montessori je francouzsko-italský životopisný příběh o ženě, která se snažila změnit pohled na výuku dětí. Pedagogická metoda pojmenovaná po ní se rozšířila po celém světě včetně našich končin. Ale kdo byla její zakladatelka?

Žena jménem Maria Montessori si svůj vlastní film rozhodně zaslouží, protože během svého života stihla hned několik přelomových věcí. Jednalo se o historicky první ženu, která získala univerzitní titul z medicíny na univerzitě v Římě. Především ale pracovala s dětmi a v průběhu života došla k důležitému poznání. Jestliže mají vhodný podnět, dostanou se do stavu naprostého soustředění, v němž cílí pouze na danou věc. A právě to ji přivedlo k založení věci, která jí proslavila po celém světě.

Ale nyní už k samotnému filmu. Odehrává se v roce 1900, kdy Maria Montessori vede v Římě společně se svým kolegou institut pro postižené děti se závažnou poruchou učení. Právě v něm jsou položeny základy její pozdější metody. Není ovšem jedinou ženou v našem příběhu. Od začátku se totiž zápletka soustředí i na Lili d´Alengy, pařížskou kurtizánu, která touží především po pozornosti mužů, penězích a prostě spokojeném životě. Plány jí ovšem naruší její dcera Tina, která má zdravotní postižení. Kvůli ní se musí vydat do Říma, kde by jí mohl jistý doktor a doktorka pomoci.

Zdroj: CinemArt

Silné ženské postavy a předsudky dané doby

Jak jste již určitě pochopili, film je hodně založen na ženských postavách. Jejich přednostech, ale i útlaku v dané době. Ženy to totiž ještě v tomto roce neměly vůbec jednoduché. Stále fungovaly jisté stereotypy a předsudky. Ať už na ženy v určitých pracovních pozicích nebo třeba na nemanželské děti. Jedno totiž měla právě madam Montessori, i když nebyla s jeho otcem v manželském spojení. A to bylo prostě nepřípustné. Z celého snímku tak trochu vyzařuje určitý feminismus a touha změnit běžný chod společnosti dané éry. Obě ústřední ženské postavy jsou velice silné osobnosti, i když každá trochu jinak.

Hodně emotivní snímek ocení spíše ženy

Tvůrcům se povedlo přitažlivě vykreslit danou dobu, včetně jejích negativ i krásy. Vzhledem k námětu, ale i prostředí zařízení s postiženými dětmi se jedná o velice emotivní záležitost. Přidávají tomu i samotné dvě ženy, které rovněž mají každá jedno dítě a řeší s ním poměrně zásadní problémy. Velice silným tématem je tu tak zároveň mateřství a láska.

Snímek za mě díky použitým tématům a silnému emocionálnímu průběhu ocení zejména ženy. Muži se naopak po jeho zhlédnutí budou trochu stydět za své předky, kteří nezacházeli z ženami jako sobě rovnými. Dnes jsme samozřejmě někde úplně jinde a některé skutečnosti z minulosti pouze něco málo přes sto let staré působí až úsměvně. Asi si nedokážeme ani představit, že by to tak mohlo v současnosti fungovat.

Zdroj: CinemArt

Maria Montessori je za mě krásný film a je velice dobře, že si tuto významnou osobnost dějin pedagogiky můžeme připomenout. Ostatně téměř každý člověk, co má děti, už o dané metodě slyšel. Ale kdo z vás věděl, kdo byla jeho zakladatelka? Troufnu si tvrdit, že asi menšina. Jednalo se přitom o velice zajímavou ženu, která prostě jen chtěla pomáhat těm nejzranitelnějším. I za cenu vlastního štěstí.

Nejedná se o všem o první film o ní. V roce 2007 totiž vzniknul dvoudílný snímek se stejným názvem. Můžete tak zhlédnout oba a posoudit, který z nich má blíže k pravdě nebo se vám prostě více líbí. Oba ovšem určitě mají své kouzlo a všechny zájemce o Montesorri by neměli minout.

Zdroj: CinemArt
Lukáš Loužecký
80 %