Recenze: Šílená noc – Instantní vánoční klasika plná krve

Co dělá Santa se zlobivými lupiči? Pokud vás tato otázka kdykoli během sledování libovolné západní klasiky napadla, jste tu správně. Dospělé pojetí Santy Clause sice možná není nic nového. Nicméně nevybavuji si podobný plnokrevný a brutální akčňák napěchovaný černým humorem a akcí ve stylu Johna Wicka nebo Nikoho, který rovněž zachovává fantaskní, magickou rovinu. Možná proto, že to zní jako naprostá blbost. Zní. Šílená noc ale dokazuje, že to tak není a že tu je potenciál pro jeden z nejzábavnějších filmů, jaké na Vánoce uvidíte. Je ten potenciál naplněn?

Santa je cynik. A antihrdina. Dusí v sobě dávný vztek z prostých dob, kdy rozhodně nenosil dárky a nebyl tím dobrosrdečným, rudolícím duchem Vánoc. Manželství s paní Clausovou je v rozkladu a po stovkách let má roznášení dárků dětičkám tak nějak dost. Zatímco svou frustraci utápí v alkoholu, hlavou se mu prožene i myšlenka na to, že je možná čas s tím vším seknout. Zhruba tak začíná Šílená noc, která s dnes už takřka mytologickým, milovaným i nenáviděným americkým symbolem Vánoc nakládá dosti po svém. Co by se velmi snadno mohlo zvrhnout v hloupý céčkový akčňák, je naopak chytře napsaným filmem, který nějakou záhadou zvládá být jednak prošpikovaný dobrosrdečným vánočním poselstvím o soudržnosti a významu rodiny, a zároveň gore narvanou řežbou, přímo kypící cynismem. A co víc – funguje to skvěle.

V počátku filmu, kdy se Santa s tváří hereckého sympaťáka Davida Harboura nakloní přes sáně a zvrací, jsem věděl, že tohle bude prostě jízda. A nebyl jsem zklamán. Skoro dvouhodinová stopáž utíkala příjemně svižně a mohu jednoznačně říci, že tu máme velký potenciál pro vánoční klasiku, která se může směle zařadit vedle Sám doma nebo Smrtonosnou past. Prvního z dvojice nezmiňuji náhodou, protože Šílená noc na něj přímo odkazuje a pokud jste kdy přemýšleli, jak by to s Harrym a Marvem dopadlo doopravdy, jistá pikantní scéna vám zde nabídne brutálně vtipnou odpověď.

Samozřejmě se nejedná o nějaký kdo ví jak revoluční film, ale akční jednohubku, která samozřejmě nějaký ten kýč a klišé ve svém srdci má (pořád jde o vánoční film), takže zápletka je vcelku předvídatelná a v nějaké nečekané zvraty doufat nelze, ale funguje to. Onen koncept nabručeného antihrdiny, se kterým se divák ztotožní a fandí mu když čelí ozbrojené přesile, je prostě dostatečně nosný, aby se do něj dala zakomponovat magie a Santa Claus. Tommy Wirkola, stojící mimo jiné za výborným zombie filmem Dead Snow, má zkrátka pro gore a černý humor vlohy jako málokdo jiný…

Terry Pratchett ve svém Otci prasátek (fantasy příběh, ve kterém se obdobou Santy Klause stane Smrt) píše: „Ale ještě předtím, než se stalo tohle, většina lidí zapomněla, že ty nejstarší příběhy vždycky vyprávěly více či méně o krvi.“ (citace z překladu Jana Kantůrka) A tento snímek se svým pohledem na Santu Clause je toho důkazem. A co víc – Šílená noc se prostě povedla. Pokud máte rádi krvavou akci, černý humor a oddychovou zábavu, která rovněž doručuje ono obligátní vánoční poselství a vyzdvihuje význam rodiny, je tohle film pro vás. David Harbour coby unavený, cynický a překvapivě lidský Santa doručuje jedno z nejzábavnějších pojetí postavy a dokazuje, že dobrý žánrový film se dá vykřesat opravdu z čehokoliv. Snímek norského režiséra Tommyho Wirkoly se stává jedním z nejpříjemnějších překvapení závěru roku, vánoční jednohubkou a nesmírně zábavným, chytře uchopeným akčním béčkem, ze kterého v záplavě vánoční dobrosrdečnosti a sladkobolné kýčovitosti rozhodně nechytnete cukrovku.

Očima Martina Pevného: Šílená noc se pravděpodobně nestane vánoční klasikou, ale rozhodně se stane kultovní vánoční klasikou, kterou si nejlépe vychutnáte ve společnosti svých přátel. Skvělé herecké obsazení, originální scénář a krvavá luxusní vyvražďovačka… co víc si člověk může od vánočního filmu přát?

Šílená noc / Violent Night
USA 2022, 111 min
Akční / Komedie / Thriller
Režie: Tommy Wirkola
Hrají: David Harbour, John Leguizamo, Alex Hassell, Alexis Louder, Cam Gigandet, Edi Patterson, Beverly D’Angelo, Leah Brady, Alexander Elliot, a další.

80 %
Očima Martina Pevného
80 %
Předchozí článekTransformers: Probuzení monster – Trailer překvapuje generickou akcí
Další článek5 největších vánočních antihrdinů
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.