Recenze: Vražda v Londýně – Utahaná rádoby detektivka

Fanoušci Agathy Christie zpozorněte. Vražda v Londýně vstupuje do kin.

Britská komedie Toma George se odehrává v roce 1952 a ústřední hrou je její klasická detektivka Past na myši, která se zčásti odehrává doslova v jejím domě. Satira je lehká, napětí ještě lehčí, ale hvězdné obsazení a potrhlá parta podezřelých stojí za váš čas.

Snímek trvá svižných 90 minut a neztrácí čas s představováním daných postav. Adrien Brody hraje cynického filmového režiséra Lea Kopernicka, který vypráví o své smrti. Byl najat, aby režíroval filmovou adaptaci Agathy Pasti na myši, která právě zahájila své sté představení na divadelní scéně v západním Londýně. Leo do puntíku popisuje vzorec detektivky. S tím, že musíte vytvořit vhodné prostředí, dosadit zajímavé postavy a poté nechat zabít nejnesympatičtější osobu. Naneštěstí pro Lea je on sám dost nesympatický. Je zavražděn a vhozen na divadelní jeviště, aby ho všichni viděli.

Lea neměl nikdo rád, takže seznam možných pachatelů je dlouhý. Poté přichází na scénu unavený detektiv Stoppard (Sam Rockwell), který dostane tento případ na starost. A na pomoc dostane novice policistku Stalkerovou (Saoirse Ronan), jenž do role vnáší nevinost a zarputilost zároveň. Což ve finále vyvažuje pracovní chemii těchto dvou a Stoppard je tak trochu starý ožrala. Ale je to také veterán a pomáhá usměrňovat unáhlené závěry nezkušené Stalkerové. Na druhou stranu její předtuchy, jako u každého dobrého detektiva jsou někdy opravdu přesně. Má taky nejlepší hlášky ve filmu.

Detektivní podívaná, která nepřináší nic nového, ale příjemně se u ní pobavíte, zejména pokud jste fanoušci záhadných vražd. První polovina je hodně zdařilá a komediální dynamika funguje na výbornou, avšak poté už zábavná nota dosti pokulhává. Samotné kouzlo se vytrácí a začíná se to pomalu táhnout bez nějakého stupňujícího se vyvrcholení děje. Ani  po vyšetřovací stránce vůbec neobstojí, ale největší předností je jeho drzý smysl pro humor a neotřelý pohled na milovníky Agathy, kteří se ocitli ve skutečné Pasti na myši se smrtelnými následky.

Očima Tomáše Leska: Tom George ve svém celovečerním debutu přináší detektivku, jež zároveň stíhá být i komedií, utahující si z tradičních žánrových vyprávěcích postupů. To korunuje i fakt, že se příběh točí okolo skutečné divadelní hry od samotné královny detektivek Agathy Christie. Film je ve své první polovině příslibem opravdu velkolepého filmového zážitku, který svou dekonstrukcí detektivního žánru dává vzpomenout kupříkladu na výborný film Na nože, jen aby v polovině druhé ztratil dech a tak trochu se ztratil i sám v sobě. Zůstává tak slušná retro komediální detektivka, kterou do nadprůměrných výšin vynáší zejména excelentní herecké obsazení.