Recenze: Ježek Sonic 2 – Sázka na jistotu v podobě Ideální rodinné zábavy?

První Ježek Sonic byl hitem a víc než příjemným překvapením plným eastereggů a oddychového humoru. Poté, co tvůrci vyslyšeli kritiku fanoušků a film (včetně vzhledu Sonica) podle toho změnili, se jednalo o jednoznačný úspěch. Režisér Jeff Fowler udeřil hřebík na hlavičku zejména obsazením Jima Carreyho do role ikonického záporáka Eggmana. Sequel od totožného režiséra pak slibuje ještě větší nálož toho, co jsme měli možnost vidět v jedničce, to vše okořeněné o zbrusu nové charaktery. Jak se to celé vydařilo?

Jedná se opravdu o plnokrevný sequel, kdy se navazuje přímo na konec (resp. potitulkovou scénu) první části. Eggman se vrací ze svého exilu na houbové planetě, a tentokrát má i poněkud (ne)překvapivého spojence. Díky trailerům a propagačním materiálům víme, že se jedná o Knucklese, který se spolu s Tailsem v tomto filmu stává jednou z hlavních postav. Což je ostatně jedno z mála negativ, které na tomto jinak skvěle fungujícím rodinném filmu vidím – že se děj drobí mezi hned několik postav. Jednak je tu Carrey (který stejně jako v jedničce všechny s přehledem zastiňuje a je zde ještě šílenější než posledně (byť tato část dle mého zdaleka naplno nevyužívá jeho komediální potenciál), jednak Sonicův parťák z jedničky „Donut Lord,“ jenž zde ovšem většinu filmu řeší docela jiné věci rodinného rázu (sestra jeho ženy se vdává a on si tak musí získat její přízeň, přičemž tato část filmu pobaví hlavně dospělé publikum), a v neposlední řadě právě dvě docela nové postavy.
Návrat proradného záporáka je tentokrát více provázán se Sonicovou minulostí a pochopitelně by to nebyl Robotnik, aby v tom nehrálo roli ovládnutí světa, ba dokonce rovnou celého vesmíru. I přesto že má film dvouhodinovou stopáž, origin, či chcete-li příběhové pozadí Knucklese je tu pak shrnuto v několika málo dialozích a jedné kratičké flashbackové scéně, což je podle mého docela škoda. O Tailsovi ani nemluvím, celá jeho motivace tkví v tom, že je vědátor a chce Sonicovi pomoct. Víc se o něm nedozvíme. Sice to může znít u primárně dětského filmu jako přehnaná výtka, přesto si myslím že je oprávněná – už jen vzhledem k tomu, že tato postava byla přímo v závěru prvního Sonica. Byť nejde o dokonalý film a najdou se tu příběhové chyby, není to nic, co by vyloženě vadilo či kazilo dojem ze sledování. Vše tu funguje standartně tak jak má, navíc se obratně připravuje půda pro případné další díly a rozsáhlejší fikční universum.
Dalo by se jednoduše říci, že pokud se vám líbil první díl, budete se královsky bavit i u tohoto. Je zde stejný trhlý humor a tuna nejrůznějších herních a popkulturních referencí. Věřím že leckdo, kdo hry s modrým běžcem hrál u nejedné scény, přímo odkazující na kultovní sérii zaplesá. Carrey hláškuje, jak kdyby byl zase zpátky v devadesátkách a ikonického vyšinutého holohlavého záporáka, kterému by jeho velkolepý knír záviděl i Branaghův Poirot, si vysloveně užívá. Celá podívaná jednak rozvíjí vše, co bylo povedené na předchozí části, jednak pevně stojí na vlastních nohou. Jednoznačně jedněmi z nejvtipnějších momentů filmu jsou slovní výměny Eggmana s Knucklesem, u kterých jsem si místy vzpomněl na nechápavého Draxe ze Strážců galaxie.

Ježek Sonic 2 je naprosto pohodovou, nenáročnou rodinnou zábavou, která zkrátka pobaví jak děti, tak dospělé. A to ve všech významech toho slovního spojení. Je to zkrátka a jednoduše více než sympatická sázka na jistotu, od které víte co přesně očekávat. A právě to také dostanete. Akce, humor, spousta odkazů na kultovní herní předlohy a opět dokonale démonický a ztřeštěný Carreyho záporák jsou příčinou toho, že tuto podívanou o jednom proklatě rychlém ježkovi a jeho rozšiřujícím se ansáblu jednotlivých souputníků si užijí jak malí, tak větší diváci. Tails a Knuckles jdou v Sonicových stopách a jsou tak velmi věrní svým videoherním předobrazům, přičemž ve filmu nepůsobí nikterak na sílu a byť by jim prospělo lepší příběhové pozadí, mají zde své místo a nehrají druhé housle. Jde tak celkově o povedenou popcornovku, jež ctí své kořeny a moc dobře ví, jak s nimi naložit. Vzato kolem a kolem se jedná o jeden z těch povedenějších snímků podle videoher a naprosto nenáročnou podívanou, která sice tolik nepřekvapí a vrcholně nenadchne, ale svůj účel – a to především pobavit, plní na jedničku. Jde o jeden z těch filmů, u kterých se dá krásně vypnout a prostě se těšit z povedeného blockbusteru.

Ježek Sonic 2 / Sonic the Hedgehog 2
USA, Japonsko, 2022, 122 min
Akční / Dobrodružný / Komedie