Recenze: Red Notice – Sázka na souhru herců a několika žánrů

Není to dlouho, co se v kinech objevil film Free Guy s Ryanem Reynoldsem. V tomhle filmu se vyskytovalo hodně referencí na mainstreamovou kinematografii. Red Notice, který měl premiéru nedávno v pátek 12.11., sází na podobné aspekty. Tedy nejen, že hlavní postavou je poměrně ukecaný Reynolds, ale Red Notice taky využívá referencí. Jenomže tenhle snímek se opírá o starší filmy, nebo spíš lépe řečeno o určité žánry. Tedy pardon, neopírá. On na nich přímo staví. A snaží se, aby spolu byly v dobré souhře. Stejně je to s herci.

Ještě než se dostaneme k lepšímu rozebrání toho, co bylo napsané v úvodním odstavci, řekněme si, že Red Notice je prozatím nejdražším filmem Netflixu. Jde to na něm docela vidět. Ve filmu se objevují akční scény, které sice působí tak nějak umírněně, ale na druhou stranu nejsou přeplácané a není v nich do očí nepříjemně bijící CGI. Všimněte si taky, že sem tam se ve filmu najde docela dlouhý záběr a ty taky často nevypadají levně a jednoduše. Snímek se taky natáčel na několika lokacích, což určitě stálo další finance. Natáčelo se v Římě, Atlantě a taky třeba na Sardinii.

Podívejme se teď na moment na herecké obsazení. Zde nastala trefa do černého. Všichni herci sedí svým postavám. Jenomže to je proto, že postavy skoro až vyžadují přesně ty herce, kteří je zahráli. Jde jednoduše o to, že Ryan Reynolds je tu prostě Ryan Reynolds a Dwayne Johnson vypadá prostě jako typicky tvrdý, přesto dobrosrdečný polda. Gal Gadot tu pak hraje postavu, která si je vědoma svého sexappealu a využívá jej. Ještě tu pak máme herečku Ritu Arya, která je sice na propagačních materiálech trochu opomíjena, nicméně ve filmu hraje poměrně důležitou roli. I ona zapadá typově do role policistky. Ačkoli to teď vypadá, že toto obsazení očividně podle typu může být negativní pro výsledek, jelikož se nejedná o nic kreativního, tak je tomu minimálně v jednom případě docela naopak.

Teď konečně k tomu, jak film staví na starších, dnes už klasických žánrových záležitostech. Red Notice působí, jako by se v něm míchalo více žánrů dohromady. Hlavně je v něm dost cítit tzv. Buddy cop film. Sledujeme zde totiž dva protichůdné mužské charaktery (poldu a zloděje), kteří se snaží sehrát spolu dobrý tým, jelikož je vývoj dění dovede k tomu, že si musí vzájemně pomoct k dosažení svých cílů. Pak tu máme další výrazný žánr, kterým je dobrodružný blockbuster (ten je ve filmu cítit nejvíce). V Red Notice jde vlastně celou dobu o zápletku trochu připomínající Lovce pokladů. Na konci však film začne velice okatě připomínat mnohými milovanou sérii o archeologovi s bičem. Od Stevena Spilberga si snímek nevypůjčuje pouze tímto způsobem. Objeví se zde totiž jeden, ač docela krátký, tak výrazný záběr, který působí jako odkaz na Čelisti.

Ke dvěma zmíněným žánrům se ještě přidává vězeňský film. Při jakési koexistenci tří různých žánrů v jednom filmu se pak musí jeden ptát, jestli to daný snímek zvládá udržet spolu a není to zkrátka překombinované.

Pro neznalce filmovědného jazyka (pokud tu ovšem někdo takový je) jen doplním, že těmto prvkům, které byly očividně převzaty odjinud a využity pro určité účely v daném filmu, se odborně říká transtextuálně motivované.

Red Notice je snímek, který sází na typově obsazené herce a na transtextuální prvky. Obojí pak vlastně využívá při vyprávění a snaží se tak si s divákem pohrávat (k tomuto více napsat nemůžu, vyzradil bych spoiler). V důsledku souhry vícero žánrů v jednom filmu pak v závěru snímku nastane prazvláštní „zvrat“, který z Red Notice udělá Indiana Jonese. Tento vývoj byl sice nutný, filmu však tolik nesvědčí. Působí to potom, jako by všechny prvky různých žánrů spolu držely jen na tenkém vlásku. Naštěstí snímek udržují herci, kteří jsou v dost pěkné souhře. Díky nim, ucházející akci a poměrně zábavné zápletce se u filmu můžete pobavit a zhlédnout ho jako odpočinkovou jednorázovku.

Red Notice
USA 2021, 115 min.
Akční / Dobrodružný / Komedie