Recenze: Poslední noc v Soho – Nejpříjemnější horor letoška?

Foto: Universal Pictures

Edgar Wright patří k nejvýraznějším a nejstylovějším režisérům současnosti. Jeho snímky se většinou vyznačují originální hravostí, specifickou dynamikou, citem pro detail a výborným soundtrackem. Jeho dosud poslední počin Baby Driver rozhodně nebyl výjimkou. Novinka s názvem Poslední noc v Soho slibuje návrat atmosféry šedesátých let v psychologickém hororu zasazeném do dobového Londýna, kde se smývají hranice mezi současností a zřejmě ne zas tak hluboko pohřbenou minulostí. Jak se tedy snímek podařil?

Poslední noc v Soho v sobě nezapře romantiku a zároveň i koňskou dávku nostalgie (ostatně film nese v angličtině název písně ze šedesátek). Právě tyto dva prvky jsou ve filmu značně dominantní. Chvíli příjemná romance a chvíli nervy drásající duchařina – tak by se vlastně dal shrnout film, který staví právě na mylném pozlátku let dávno minulých. Vše se jeví příjemně a idealisticky až do chvíle, kdy minulost vytáhne drápy. A jak už to tak u hororů bývá, stane se to spíš dříve než později. Hlavní hrdinkou je studentka umění, která se přestěhuje do Londýna kvůli studiím módního návrhářství. Protagonistka je v úvodu velmi obratně představena, dozvíme se podstatné střípky z její minulosti, které jsou dost zásadní pro další vývoj zápletky. Velmi obratně je zde vyobrazen kontrast mezi klidem venkova a životem tepajícím velkoměstem, které může člověka semlít, pokud si nedá velký pozor.

Foto: Universal Pictures

A jelikož se v případě hrdinky jedná o tichou duši, které život v hlučné studentské koleji nesvědčí, je všechna obezřetnost nasnadě. Zvlášť poté, co se nastěhuje do malého bytu u staré paní v čtvrti Soho. A poněvadž je dívenka Eloise (Thomasin McKenzie) nesmírně citlivá (dokonce před příjezdem do Londýna v zrcadle občas vítala svou zemřelou matku), začne se jí každou noc ve spaní před očima odvíjet život jiné mladé ženy, která byt v šedesátých letech obývala. Eloise se v příběhu nadané zpěvačky a tanečnice Sandie (Anya Taylor-Joy) zhlédne. Až do okamžiku, kdy idealistická opona spadne a odhalí tragický osud, kterému Eloise ze všech sil touží napříč časem zabránit, zatímco se jí odvíjí před očima a začíná i jí pomalu zasahovat do života. Jak ale toto její rozhodnutí ovlivní náročné studium a rodící se vztah se spolužákem?

Foto: Universal Pictures

Stinné stránky nostalgie a utápění se v pozlátku minulosti, která však stejně jako každá doba má své stinné stránky, se ukáží být potenciálně fatální chybou. Edgar Wright se narozdíl od hlavní hrdinky v minulosti neutápí a ač zejména v první polovině sálá láska k šedesátým létům, tehdejší hudbě a Londýnu, nejde o pohled jednostranný. Režisér se nebojí ukázat i temnou tvář doby, což výborně funguje ruku v ruce s duchařským hororem, do kterého se snímek postupně překlene. Z naivní a příjemným soundtrackem ověnčené sondy do minulosti se tak stane nervy drásající zážitek, který obsahuje i krimi prvky. Celé vyústění děje sice nakonec není tolik překvapivé (dá se i docela dobře odhadnout), ale přesto funguje skvěle a obratně jak mladé Eloise, tak divákovi nasadí a následně prudce strhne příslovečné růžové brýle.

Foto: Universal Pictures

Verdikt

I když to může znít podivně a skoro jako protimluv, Poslední noc v Soho je skutečně nejpříjemnějším psychologickým hororem, na jaký si letos můžete v kině zajít. Fantaskní a v tónech hudby skoro až tančící Londýn je víc než efektním dějištěm pro duchařský horor s romantickou linkou. Ve filmu lze rovněž hledat vedle poklony šedesátkám i jistou reakci na poměry v současném Hollywoodu a paralelu k nim (ať už jde o tvůrčí záměr, nebo ne). Nejde o nejlepší film, jaký od Edgara Wrighta uvidíte. Přesto se jedná o výborný snímek se skvělým hereckým obsazením, který je víc než cokoli jiné příběhem o tom, že ne všechny sny se plní a také o tom, jak může jedno místo a lidé v něm člověka semlít. Nejen uším lahodící soundtrack a pro tvůrce už tradičně efektní kamera s barvami hrajícího snímku dělá potěchu pro oko. Poskytuje dvě verze jednoho dosti podobného osudu, které ovšem končí diametrálně odlišně. Z velké části počin stojí na výkonech nadaných mladých hereček Thomasin McKenzie a Anya Taylor-Joy, kterým zdatně sekunduje podmanivě ďábelský Matt Smith. Jedinou škodou je předvídatelná a poněkud otřepaná pointa, která lehce podráží nohy jinak velmi obratně vystavěné předchozí zápletce. To jsou ale drobné vady na kráse, protože jinak nezbývá než tuto podívanou doporučit všema deseti.

Poslední noc v Soho /  Last Night in Soho
Trailer
Velká Británie, 2021, 116 min
Horor / Drama
Režie: Edgar Wright
Hrají: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Diana Rigg, Terence Stamp, Synnove Karlsen, Lisa McGrillis, Rita Tushingham, Michael Jibson, a další.

PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
75 %
Očima Martina Pevného
75 %
Předchozí článekDonkey Kong a Super Mario dostanou film
Další článek8 nových filmů a seriálů zamíří v týdnu na Netflix
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno