Recenze: Baby Driver (2017) – Akční romance na pozadí hudební jízdy

Edgar Wright patří k nejstylovějším režisérům současného filmu. Jeho snímky se vyznačují zejména perfektně odsýpající dynamickou akcí a svižným střihem. Baby Driver by měl být jakousi esencí toho, co je fanouškům Wrightovy tvorby z jeho dřívějších počinů důvěrně známé. A vskutku je tomu tak. Film o zvláštním řidiči je navíc žánrovým mixem komedie, thrilleru, akce, krimi, romance a tak trochu i muzikálu, přičemž všechno jmenované tvoří funkční a nesmírně zábavný celek. Nic jiného se vlastně už od úvodních trailerů čekat nedalo. Je však tento počin i něčím víc, než jednohubkou s lehkým puncem originality?

Největším plusem je zde jednoznačně titulní postava, ztvárněná mladičkým Anselem Elgortem. Jedná se o mlčenlivého mladíka, který pracuje pro mafiánského bosse jako řidič. Jeho úkol je zdánlivě prostý. Dopravit lupiče na místo činu a potom zpátky do bezpečí. A Baby, ano, opravdu se jmenuje Baby (nebo ne?) je fenomenální řidič. K tomu mu pomáhá hudba, kterou prakticky nikdy nepřestává poslouchat. Ať je kdekoli. Zčásti nosí sluchátka proto, že je díky nim tak dobrý v řízení, a zčásti proto, že má po dávné autonehodě z dětství poškozený sluch a trpí syndromem, jemuž se říká tinnitus (v zásadě jde o neustálé pískání v uších, které se Baby právě hudbou snaží přehlušit). Fenomenální řidič však působí oproti kriminálním živlům, s nimiž pracuje, jako pěst na oko. Nemůže za to jen jeho mladistvý vzhled a fakt, že prakticky nemluví, nýbrž také prostý fakt, že se od nich záměrně distancuje. Myslí si, že do podsvětí prostě nepatří a že může jen řídit a vyhnout se tak podílu na společné vině. Což začne některým z jeho kolegů samozřejmě vadit.

Navíc se to (překvapivě) ukáže být hrubým omylem a Baby se ocitá v boji s vlastním přesvědčením, kdy se na jednu stranu protiví tomu, v čemu je nejlepší, a na stranu druhou nechce být součástí nezákonné činnosti, protože v jádru je dobrým člověkem. Elgortovi se zde podařilo přesvědčivě ztvárnit postavu, která toho příliš nenamluví a prim tak zde hraje mimika a pohybová složka herectví. Baby zastání má v gangsterovi, organizujícímu všechny akce. Tomu nikdo neřekne jinak, než Doc (Kevin Spacey). Doc považuje Babyho za svůj talisman pro štěstí a je si dobře vědom, čeho je mladičký řidič schopen. Navíc ho dobře zná a platí v jeho životě za jakousi pokřivenou otcovskou figuru. Doc má však i své světlé stránky, byť mladíka využívá hlavně ve svůj prospěch. Z jeho pohledu se však nejedná o nic špatného, jen o využití nalezeného potenciálu. Další mentorskou roli plní pro Babyho jeho starý, hluchý otčím, o kterého se mladík stará a který je Docovým přesným morálním protikladem. Zlom přichází ve chvíli, kdy se Baby rozhodne pověsit řidičské rukavice na hřebík. A zamiluje se. Což je vlastně hlavní dějová linka. Baby driver je totiž z velké části romantickým filmem. A vůbec ne špatným. To je na snímku skvělé, kombinace rozličných prvků nastavená tak, že to šlape stejně dobře, jako skvělý soundtrack…

Naivita a místy trošku nelogické jednání některých protagonistů ale ve výsledku vůbec nevadí. Snímek jako takový se zkrátka nebere příliš vážně a nakonec jde hlavně o šťastné zakončení romantické dějové linky, v jehož vyznění pak sice působí oběť nejmenovaného charakteru naprosto zbytečně, ale dá se to celkem dobře prominout. K dokonalosti filmu ale chybí přidaná hodnota lépe propracovaných a vypointovaných dialogů a postav, které jsou i přes svou rozmanitost a to, že každý z nich má uvěřitelnou osobnost i motivaci (jakkoli nehumánní) pro své jednání, celkem ploché a samoúčelné. Nepotěší ani epizodkovitost některých aktérů, kupříkladu John Bernthal (známý kupříkladu ze seriálu Daredevil pro ztvárnění Punishera) je zde povážlivě nevyužit. Ale ani ti z herců, jimž se dostalo mnohem více prostoru, ve mně nic výraznějšího nezanechali. Ani Foxx, Hamm, či Spacey nemají v zásadě moc co předvést díky tomu, že jejich charaktery příliš ničím nepřekvapí. Což je přímo v kontrastu s Babym, jenž je oproti obvyklým hrdinům v lecčem netradiční.

Velkým plusem jsou skvěle ztvárněné automobilové honičky. Nečekejte přepálenou over the top akci ve stylu pozdních dílů série Rychle a zběsile. V případě Baby Drivera byly všechny scény natáčeny bez použití prakticky žádných speciálních efektů a kaskadéři prý v jejich realizaci dostali volnou ruku. A právě v tom je tento film výjimečný. Realističnost trikových sekvencí. Dokonce i pro loupeže se dbalo především o to, aby volba vozidel dávala smysl. Babyho tak neuvidíte řídit křiklavě lakovaný vytuněný sporťák, který každého upoutá. Jeho cílem je být nenápadný a splynout s provozem (což je v jedné konkrétní scéně využito až úsměvně). Další nedílnou složkou je už zmiňovaný, skvěle poskládaný soundtrack. Nijak překvapivé vzhledem k tomu, že hl. hrdina bez hudby není schopen fungovat… Film je opravdu z velké části vystavěn na zvukové složce.

Svědčí o tom ostatně i fakt, který zákonitě musí vyniknout zejména při opakovaných projekcích, a sice že do rytmu hudby zní v akčních scénách úplně všechno. I výstřely z pistole. Takovéto sladění vypadá neskutečně dobře a místy i vtipně (v dobrém slova smyslu) zároveň. Z tohoto úhlu pohledu se tak o filmu dá hovořit jako o postmoderním muzikálu, kde se sice nezpívá a netančí na ulicích (byť na taneční chůzi hlavní postavy uprostřed rušného města tu dojde hned v úvodu), za to je tu muzice podřízeno prakticky vše ostatní, a zatímco je tedy v jiných snímcích užívána zejména pro dokreslení atmosféry, zde s ní takřka splývá v jedno, což působí nesmírně zajímavým a zábavným dojem.

Zábavný. To je prostě adjektivum, které plně a nejjednodušeji vystihuje ducha Wrightova nejnovějšího počinu. Nic víc, nic míň. Baby Driver je čistokrevnou akční jízdou v plném významu toho slova, která si nehraje na nic objevného. Přesto má svěží příchuť a je natolik stylová, že mu všechna příběhová klišé, která obsahuje, jednoduše odpustíte. Navíc, co by to bylo za správný zamilovaný příběh bez trochy šablon. A automobilových honiček. A přestřelek… Zkrátka všeho, co je nezbytné pro stylovou a odlehčenou zábavu, jež sice díru do světa neudělá, ale jednoznačně stojí za divákovu pozornost.

Baby Driver
Velká Británie, USA, 2017, 112 min
Akční / Krimi / Komedie / Thriller
Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright
Hudba: Steven Price
Hrají: Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Bernthal, Jon Hamm, Eiza González, Jamie Foxx, Sky Ferreira, Viviana Chavez, Flea, Wilbur Fitzgerald, Elizabeth Davidovich, Lanny Joon, Hudson Meek, Jeff Chase, Paul Williams, a další.