Legendární režisér Ridley Scott se letos se svým projektem objevil v kinech hned dvakrát. Poprvé tomu bylo u středověkého rytířského velkofilmu Poslední souboj, podruhé u dramatu z moderní historie, založeném na pohnutých osudech italské rodiny Gucci. A právě druhý z filmů je předmětem této recenze – filmem, který měl být jakousi skoro až kmotrovskou podívanou, zasazenou do prostředí módy. Snímek Klan Gucci láká zejména na hvězdné obsazení, kostýmy a výpravu. Jak se tedy počin, inspirovaný skutečnými událostmi vydařil?
Jedná se o příběh tří dekád jména a tedy i značky, kterou jistě každý někdy v životě slyšel, ale právě onu historii kromě nadšenců do módy málokdo zná. Přitom jsou osudy původem italské rodiny, která světu dala jeden ze symbolů luxusu značně pohnuté, plné intrik a klamů. A dokonce i zločinu a vraždy v samém závěru. Není proto divu, že se o projekt původně zajímal i Martin Scorsese, který měl v plánu do role Mauricia Gucciho obsadit Christiana Balea. Snímek však jak už víme nakonec dostal na starost další z velkých posledních mohykánů Hollywoodu, Balea nahradil Adamem Driverem a výsledek? Přes dvě hodiny trvající dramatická freska, které ovšem k dokonalosti něco chybí. Poslední dobou mám u spousty snímků pocit jakési nedotaženosti, kdy by celé látce mnohem více slušelo seriálové provedení.
Vnímal jsem to tak (byť podstatně menší měrou) u nedávné Duny, a vnímám to tak i u Klanu Gucci, kterému by podle mne skvěle sedělo takové velkolepé provedení, jako má třeba úžasné historické drama Koruna (Crown) od Netflixu. Ve snímku se pohybuje poměrně značné množství postav, z nichž jsou sice až na jednu výjimku (ke které se dostaneme) všichni skvělí, nicméně někteří nedostanou dostatek prostoru (Jeremy Irons, Al Pacino), jiní zase působí poněkud nevýrazně a většinu času jaksi v pozadí (Adam Driver jako Maurizio Gucci), ke všem bezezbytku si pak prakticky neutvoříte žádný vztah. V celém Klanu Gucci totiž chybí jakýkoli charakter, se kterým by se divák ztotožnil. A to je škoda.
A jelikož postava Patrizie Reggiani, okolo které se celý děj značnou část filmu soustředí, je vlastně i intrikující antagonistkou celého díla, která zde de facto může za rozklad celé rodiny a ve výsledku i značky (o smrti bývalého manžela nemluvě), není vlastně ani komu fandit nebo držet palce. Nikdo není sympatický a všechny zajímavé dějové odbočky a linky (začátek celé značky – který by mne osobně zajímal asi nejvíc, vztahy mezi bratry Rodolfem a Aldem, nebo Mauriziovo dětství, něco víc o fungování celé firmy, atd.) jsou prakticky jen načrtnuté a nejsou nikterak rozvedené. Film je tak jakýmsi skákáním v historii a jednotlivých časových epizodách, se kterým není obtížné držet krok, ale postrádá nějaké výraznější okamžiky, které by se vryly do paměti. Působí rutinně. Není špatný, ale něco dechberoucího mu chybí.
Co se hereckého obsazení týče – Jeremy Irons a Al Pacino jsou skutečnými formáty a sázkami na jistotu (jakkoli se druhý zmíněný pro roli typově příliš nehodí), Adam Driver zde sice nemá tolik výraznou úlohu, přesto s každým dalším filmem zraje jako víno. Ti všichni jsou ale upozaděni Lady Gaga, která dokazuje, že je možná nadanější a lepší herečkou, než zpěvačkou. Celý snímek je ostatně značně vystavěn na jí ztvárněnou postavou, kterou budete skutečně nenávidět. A hraje ji skvěle. Kdo se však svým hereckým výkonem naprosto minul, je k nepoznání namaskovaný Jared Leto, jenž jako by do Klanu Gucci přišel z docela jiného snímku než zbytek obsazení, přehrává a vyobrazuje cosi jako karikaturu skutečné postavy – tedy jakousi tragickou, duševně nemocnou, extravagantní figurku. Fakt, že toto zdání je nejspíš dosti přesné podtrhují vyjádření lidí, kteří Letem ztvárněného Paola Gucciho znali a film pro ně kritizují (dvakrát nadšený jak z Letovy, tak Al Pacinovy role nebyl ani Tom Ford – návrhář, který se ve filmu jako postava také objevuje).
Verdikt
Klan Gucci je veskrze rutinně natočeným dramatem, kde sice na první vše funguje jak má, nicméně soundtracku i režii chybí něco navíc. Scott si zkrátka v porovnání s výborným Posledním soubojem vybral slabší chvilku. Ve snímku není žádná výraznější scéna, která by utkvěla v paměti. Zato se střídá komedie tancující na hraně parodie s dramatem, přičemž zdaleka nejlépe funguje právě komediální a romantická první třetina. Výborným hercům se nedostává dostatečného prostoru. Zdaleka nejvýraznějším výkonem je se zvláštním přízvukem hrající Lady Gaga, která bude bezpochyby usilovat o Oscara, což je ostatně spolu se stylovými kostýmy a výpravou největší deviza projektu. Filmu chybí pro drama potřebné emoce, dej je zhuštěný a potenciálně nejzajímavější část, kterou by byl právě proces s Patricií, zde není. Protože právě tam film skončí. Chybí jasný směr nebo poselství, celý počin tak vlastně neví, čím chce být. A to je škoda, protože Ridley Scott je stále brilantním režisérem, přesto (nebo právě proto) by si zhuštěný děj zasloužil více prostoru k vyniknutí…
Klan Gucci / House of Gucci
Trailer
USA, 2021, 164 min
Životopisný / Drama / Krimi
Režie: Ridley Scott
Hrají: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Salma Hayek, Jared Leto, Jeremy Irons, Jack Huston, Reeve Carney, Camille Cottin, Gaetano Bruno, a další.