Recenze z Febiofestu: Jeden z těch dnů

Německý režisér Bastian Günther, který žije střídavě v Berlíně a americkém Texasu, se ve svém třetím filmu Jeden z těch dnů věnuje bytostně americkému fenoménu. Snímek promítá Febiofest v rámci sekce Panorama: Nové proudy.

Je léto, a to znamená pro mnohé v zapadlém texaském městečku jediné: vytrvalostní soutěž, jejíž vítěz vyhraje zcela nový modrý pick-up! Soutěž Ruku na to vyhraje ten soutěžící, který se bude auta déle držet. Organizátorka Joan už letos akci pořádá po desáté, a má tak velké zkušenosti. Vybrala dvacet účastníků, kteří se zároveň na maloměstě všichni dobře znají. Soutěž může začít!

Režisér dává nejvíce prostoru dvěma postavám: Joan je žena v nejlepších letech, o muže na sex nemá nouzi, ale možná by spíše uvítala někoho na vztah. Nejvíce ji trápí nemocná matka, které nemůže nijak pomoct, a o to je to horší. Joan si přijde nějak nenaplněná, chce být středem pozornosti a možná vyčnívat nad ostatními maloměšťáky. Na rozdíl od nich totiž slušně vydělává a o peníze nemá nouzi. Jeden z účastníků, Kyle, je její pravý opak. Má milující manželku a roztomilé dítě, ale finančně je na tom rodina bídně.

Kontrastní dvojici pak doplňuje dalších několik charakterů, z nichž některé slouží jako archetypy: máme tu starého muže, který už zažil leccos a nenechá se podvést, dále vysoce věřící postarší ženu, namyšleného machýrka nebo provokatéra. Režie umně dokáže každý charakter rychle načrtnout, aniž by mu musela dávat moc prostoru, a drží tak ve svém středu stále příběhové linky Joan a Kylea, které ve střihu jakoby porovnává.

Günther celou dobu poukazuje na nemorálnost této vytrvalostní akce. Lidé postupně odpadávají, usínají, bolí je celá těla, navzájem se provokují a mlátí. Günther se k tématu dostal díky dokumentárnímu filmu Hands on a Hardbody: The Documentary (1997) režiséra S. R. Bindlera. Zatímco tento autentický dokumentární snímek pohlíží na události spíše komediální optikou a zdůrazňuje bizarnost akce, Günther se rozhodl ponořit právě do otázky etiky a morálnosti, a vytvořil tak silný a působivý snímek s přesahem nejen do kritiky systému kapitalismu.

Účastníci ve filmu slouží jako ti ubožáci, na které se chodí celé město dívat. Přeneseně tak lze chápat Jeden z těch dnů i jako kritiku televizních reality-show, kam se často lidé jdou ztrapnit kvůli finanční odměně. Podobnému tématu jako Güntherovo drama se věnoval i Sydney Pollack. Snímek Koně se také střílejí (1969) se vrací do dob americké hospodářské krize, během níž je pořádána taneční soutěž s podobnými parametry. Ten pár, který vydrží tančit nejdéle, vyhrává. Přestože oba filmy mají tragický konec, každý je podaný zcela jiným způsobem. Güntherův film nabízí aspoň trochu naděje.

PŘEHLED RECENZE
Jakub Kos
85 %
Předchozí článek15 filmů na Netflixu, které nám vytřely zrak
Další článekCo všechno víme o příštím filmu Christophera Nolana?
Jakub Kos
Student Katedry filmových studií FF UK. Pracuji pro filmové festivaly LFŠ Uherské Hradiště, MFF Juniorfest, MFDF Ji.hlava či QFF Mezipatra, dříve MFF Praha – Febiofest, Finále Plzeň, MKFF Ostrava Kamera Oko nebo Marienbad Film Festival. Pro ČSFD.cz jsem roky spravoval sekci tuzemské tvorby. Píšu pro NaFilmu a Kulturní magazín UNI, dříve Artikl. Spolupracuji s Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu a programem Ponrepo dětem. Zajímá mě současné (východo)evropské kino, česká kinematografie a studentská tvorba. Píšu prózu a poezii, fotím dokument, dál se zajímám o výtvarné umění, politiku, historii a ekologii.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno