Recenze z Letní filmové školy: Amatéři

Přečtěte si

Autor

Jakub Kos
Jakub Kos
Student Katedry filmových studií FF UK. Pracuji pro filmové festivaly LFŠ Uherské Hradiště, MFF Juniorfest, MFDF Ji.hlava či QFF Mezipatra, dříve MFF Praha – Febiofest, Finále Plzeň, MKFF Ostrava Kamera Oko nebo Marienbad Film Festival. Pro ČSFD.cz jsem roky spravoval sekci tuzemské tvorby. Píšu pro NaFilmu a Kulturní magazín UNI, dříve Artikl. Spolupracuji s Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu a programem Ponrepo dětem. Zajímá mě současné (východo)evropské kino, česká kinematografie a studentská tvorba. Píšu prózu a poezii, fotím dokument, dál se zajímám o výtvarné umění, politiku, historii a ekologii.

Hraný polský film Amatéři režisérky Iwony Siekierzyńské se věnuje divadelnímu souboru s názvem Kancelář osobních věcí, jenž se skládá z handicapovaných herců. Debut se vyznačuje prací s přirozeným herectvím představitelů, na níž z velké části staví. Dává vyniknout individualitám, oslavuje odlišnost a ptá se, co je normální.

Krzysek vede divadelní soubor, se kterým je velmi úspěšný. Vyhrávají jednu soutěž za druhou a objíždění festivalů je pro něj už rutinou. Jednou se stane zvrat – souboru se naskytne příležitost nazkoušet novou inscenaci s profesionálními herci. Problémem ale je, že ředitel divadla má nepřekročitelnou podmínku: musí to být Shakespeare. Dochází tak k (do jisté míry) nucenému spojení dvou nesourodých skupinek, které mají nazkoušet reprezentativní inscenaci. Problémy na sebe nenechají dlouho čekat.

Soubor Kancelář osobních věcí skutečně existuje a hraje v něm bratr režisérky. Siekierzyńská tak členy divadla znala již dlouho před natáčením, navíc se pro ni jedná o blízké téma, k němuž přistoupila s patřičným citem a empatií. Režie dává vyniknout hereckým výkonům, aniž by nutně stavěla do kontrastu handicapované a profesionální herce.

Kamera se přibližuje velmi blízko k představitelům, dalo by se snad říct, že dokumentuje natáčení filmu. Nikdy samozřejmě nevidíme kameramana, ale máme dojem, že jsme jím my sami. Kamera prozkoumává, pobíhá vedle herců a živelným nesugestivním způsobem zasahuje do hry. Mimořádně silné situace, často možná vzniklé díky improvizaci, dohromady skvěle zapadají do příběhového rámce a film tak tvoří kompaktní celek s jasným cílem a sdělením.

Vznik filmu si podle polského publicisty Macieje Gila vlastně nikdo nepřál, a proto vznikl nízkonákladově. Chybějící finance s přehledem doplnil ostrovtip hlavních představitelů, který dodává Amatérům skvělou atmosféru, zaměnitelnou snad jen s tematicky spřízněným dokumentem Postiženi muzikou (2020) Radovana Síbrta. Oblíbený film se věnoval populární skupině The Tap Tap pod vedením Šimona Ornesta a na MFDF Ji.hlava 2019 vyhrál Cenu diváků.

Amatéry uvádí 47. Letní filmová škola v rámci sekce Východní přísliby, jež se věnuje současné kinematografii východoevropských zemí. Snímek přeneseně chápat jako oslavu vší jinakosti. V kontextu současného konzervativního Polska to platí dvakrát tolik.

Konečné hodnocení

Jakub Kos
70 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také

Recenze z Letní filmové školy: AmatéřiHraný polský film Amatéři režisérky Iwony Siekierzyńské se věnuje divadelnímu souboru s názvem Kancelář osobních věcí, jenž se skládá z handicapovaných herců. Debut se vyznačuje prací s přirozeným herectvím představitelů, na níž z velké části staví. Dává vyniknout individualitám, oslavuje odlišnost a ptá se,...