Režisér a scénárista Aneesh Chaganty zaujal diváky už svým debutem, nesoucím název Pátrání, ve kterém se zoufalý otec pouští do hledání zmizelé dcery skrze sociální sítě a celkovou jí zanechanou internetovou stopu. Jeho novinka V zajetí pak slibovala přinejmenším tradičnější pojetí žánru. Už v traileru jsme mohli vidět shrnutí zápletky, které slibovalo rovněž snímek, točící se okolo vztahu rodiče a dítěte, tentokrát však tak trochu jinak, kingovsky řekněme. Zakládá se však toto přirovnání k slavnému spisovateli a jeho často adaptovaným hororům v čele s Misery nechce zemřít (na které i V zajetí často a přímo odkazuje) na pravdě?
V zajetí je velmi komorním psychologickým thrillerem, který i velmi zlehka zabíhá do mysteriózní roviny. Víceméně stojí na výkonech hlavních hereček, kde spornou a do záporné se klanící roli matky ztvárnila zkušená Sarah Paulson, zatímco její dceru, upoutanou na vozík výborná debutantka Kiera Allen. Příběh se (bez větších spoilerů) točí okolo prodělaného traumatu, závislosti na druhých a komplikovaných vzájemných citů mezi chorobně milující matkou a dítětem, toužícím se osamostatnit. Většina příběhu je nahlížena z perspektivy dospívající dívky, která oproti svým vrstevníkům čelí řadě překážek, jež mají nejen zdravotní podobu. Její starostlivá matka totiž vybudovala domov, který na jednu stranu vychází vstříc všem požadavkům, jaké stav handicapované dívky vyžaduje, na stranu druhou ji odstřihuje od okolního světa.
Mladá dívka je navíc prudce inteligentní a krom touhy roztáhnout příslovečná křídla a poznat svět začnou po jedné nejmenované události prosvítat pochybnosti o matčině motivaci a minulosti, dojde k nevyhnutelnému konfliktu, který může i docela dobře fungovat jako jakási paralela střetu generací a snahy dítěte vylétnout z hnízda, konfrontované s přehnanou úzkostlivostí rodiče. Zde samozřejmě vše dostává mnohem temnějších odstínů a nutno dodat, že Sarah Paulson maniakální postavu ztvárňuje výtečně. Co však je největším mínusem filmu, je jeho předvídatelnost. Víceméně od začátku (i pokud jste neviděli trailer), je jisté jakým směrem se příběh vrtne. Navíc, ačkoli snímek přímo odkazuje na psychologické horory Stephena Kinga (na něž zde je i několik easter eggů), je mnohem více thrillerem a tudíž vás film tolik děsit nebude.
Co však nelze než u tvůrců velmi kvitovat, je vcelku logické chování postav (těch příčetných) a nepřekombinovaný běh děje, který nepůsobí přehnaně a je tak vcelku uvěřitelný. Díky tomu, že tyto aspekty dávají smysl, je mnohem snazší se následně sžít s hlavní protagonistkou. I motivace antagonistky dává svým zvráceným způsobem smysl. Zamrzí jen, že pátravějšímu oku byla valná část toho, co se ve filmu odehrává, vyzrazena už v traileru a už tak nepříliš neprůhledný příběh není těžké předvídat a prokouknout. Co jsou naopak vedle komornosti a výkonů hereček největší plusy snímku, je zejména to, jak je počin natočen (některé záběry mi svou kompozicí dokázaly vyrazit dech, byť mne přímo nevyděsily) a výborně zkomponovaný, nervy drásající soundtrack.
Verdikt
V zajetí svou neskrývanou inspiraci klasikami žánru, jimž se snaží skládat poctu a jistým způsobem na ně navázat (zejména King a Hitchcock), naplňuje tak nějak napůl. Jde o psychologický thriller, který je po řemeslné stránce skvěle natočený i zahraný, drží se při zemi a je komorní. Bohužel mu sráží nohy nepříliš originální nebo komplexní scénář, který nepřináší mnoho velkých zvratů. Díky tomu tolik nefunguje jinak pečlivě budované napětí. Předvídatelnost je tak největším a vlastně jediným zásadnějším záporným bodem snímku, který je jinak ve všech ohledech velmi precizně vytvořený. Což je vskutku škoda. Protože potenciál tu byl značný. Snaha navázat na žánrové legendy tak zůstává nenaplněna a okleštěna na pouhou imitaci, jakkoli povedená tato snaha je, do světa velkou díru neudělá a dost možná časem upadne v zapomnění…
V zajetí / Run
Trailer
USA 2020, 90 min
Horor / Thriller
Režie: Aneesh Chaganty
Hrají: Sarah Paulson, Kiera Allen, Onalee Ames, Pat Healy, Carter Heintz, Sara Sohn, Clark Webster, Conan Hodgkinson, Erik Athavale, a další.