Michael Bay, diváky milovaný i nenáviděný režisér. Mistr akce a explozí naposled zakotvil u Netflixu, kde uvedl jednohubku s Ryanem Reynoldsem 6 underground: Tajné operace. Film ale moc nadšení nevzbudil. To však neplatí o Bayových filmech z minulosti. Tady jsou nejlepší filmy Michaela Baye.
13 hodin: Tajní vojáci z Benghází
Nejrealističtější film Michaela Baye? Dost možná. To však neznamená, že by se oprostil od svých poznávacích znamení. I zde tu máme hromadu explozí. Chybět nemůže bezpočet záběrů na zapadající či vycházející Slunce, a samozřejmě nějaké ty stíhací letouny. Pokud si chtěl Bay zkusit něco jiného, tak měl zkusit něco jiného. Pokus o nějaké drama mu vůbec nevychází, pokud tím režisér nemyslel sentimentální dialogy a vzpomínání na rodinu od všech ústředních postav před osudovým střetem s nepřítelem. Co se Bayovi opravdu povedlo? Dle mého názoru casting. Dal dohromady víceméně televizní herce, kteří se však skvěle doplňovali a každý měl svůj prostor. Kdyby se projektu ujal Greengrass (Kapitán Phillips, Let číslo 93), stojím si zatím, že by to bylo daleko lepší. (Lukáš Vaněk)
Armageddon
Psal se rok 1998 a léto slibovalo dva velké blockbustery. Godzilla se zlatým písmem do historie kinematografie nezapsala, ale její konkurence, hvězdně obsazený, po Top Gunu nejvíce proamerický film s biblickým názvem Armageddon, se stal klasikou přes všechen sentiment a klišé, který obsahuje. Byl to ten film, na který vezmete holku při prvním rande, během první scény se závanem romantiky ji dáte ruku na rameno a je vaše. Michael Bay si dva roky po úspěchu snímku Skála, se Seanem Connerym a Nicolasem Cagem, vybral další hollywoodské eso jménem Bruce Willis, čímž prakticky předurčil Armageddon k úspěchu. (Jan Bureš)
Mizerové
Po několika letech se podívat s odstupem na první Bad Boys je myslím zdravé vystřízlivění. Film totiž kostrbatě kombinuje dva hlavní proudy: první ryze komediální, který funguje obstojně a točí se kolem klasicky vystavěných premis mající za důsledek velkou legraci (buď nedorozumění ala nevěra manželky nebo záměna osob obou policistů kvůli svědkyni). Druhý už skřípe poněkud častěji, a to buddy movie se dvěma policisty jakožto parťáky na život a na smrt (kopírování kultů Smrtonosná zbraň, Poslední skaut, Tango a Cash a dalších…). Ve vážnějších chvílích film totálně selhává a jestli se do akčních scén ještě položí typický Bayův rukopis zpomalovaček a výbuchů, máme tu téměř nechtěnou parodii. Jako prvotina slušně odvážné, ale film celkově nefunguje ve všech situacích tak dobře, jak by asi chtěl. Sympatičtější je mi Lawrence, Téa Leoni byla boží. (Radek Neuman)
Mizerové II
Bay se vrací a tentokrát už je jistý v kramflecích. Ze Smitha je pořádný badass, audiovizuál šlape jako po másle a už po přestřelce s Haiťany strká mladší bráška toho staršího hravě do kapsy. Jak se však projevilo i u Transformers, Bay se v pokračování až moc utrhne z řetězů. Nevadil by ani tak přemrštěný závěr s Hummerem, spíše se to jedná komických vsuvek na bázi pubertálního humoru (šukající krysy, porno elektro). Nemůžu říct, že scéna v márnici nebyla k popukání, éčko už ale zase bylo nadstav. Vyškrtnout takové zbytečnosti by udělalo z filmu mnohem koukatelnější a konzistenější podívanou. Škoda, že i záporák stál za nic. Na akční film se tam toho děje až příliš mnoho a pak to celé jde do hnoje kvůli zkratkovitosti a ztrátě dynamiky. (Radek Neuman)
Ostrov
Velmi poutavý snímek. Propracovaný jak příběhem, tak akcí. Několik minut tu sice bylo „k ničemu“, ale to mi nekazí jinak vcelku výborný pocit z tohoto filmu. Zdá se, že Bay trochu kopíroval ze sci-fi megafilmů, ale v některých aspektech zůstal osobitý. Na závěr bych jen podotknul takovou větu (přeberte si to jak chcete). Ostrov = Cadillac, Já, robot = Audi, Minority Report = Lexus. (Radek Neuman)
Pearl Harbor
Michael Bay se snažil zahrát si na Camerona, ale tvrdě narazil: z velkého blockbusteru totiž vymizel veškerý dramatický oblouk podpořený solidním hereckým ansámblem a zůstalo čiré megalomanství = střílí to, bouchá to, ale zároveň si to hraje na něco, co to není. Bay není Cameron, Bay je hračička, který umí natočit akční scény. Affleck je bohužel dřevo a romantická zápletka funguje leda na teen dívenky. Ve výsledku hodně rozporuplný film, ze kterého jsou vlastně v rozpacích úplně všichni. Jak váleční nadšenci, tak Bayovi fandové. (Radek Neuman)
Pot a krev
Stylisticky je to klasický Bay, i když výbuchy tady omezil na minimum. Jednak prostředí Miami už dost dobře zná z Mizerů a některé jeho postupy známe taky ze Skály. Jeho podpis je zkrátka vidět i tady. Jetí kamery mezi jednotlivými místnostmi skrze díry nebo časté snímání z nízkého úhlu proti slunci, aby vynikla velikost nabušených chlápků v tílku. Dalším opakujícím se prvkem je neuvěřitelné zpomalování záběrů, čímž si Bay dost vynahradil rozpočet a třeba jenom průlet letadla nad městem díky tomu vypadá daleko víc cool a megalomansky, než by to vypadalo v normální rychlosti. Michael Bay se po dlouhé době na chvíli dostal ze sevření digitálních velkofilmů o robotech ke staré dobré nízkorozpočtové filmařině, ale Pain & Gain není o moc víc, než film plný testosteronu, bláznivých scének a skutečných postav, na kterých vám ale ani nijak nezáleží, protože se z nich stanou naprostí idioti, kteří dělají tak neskutečné věci, které pobaví jen občas. (Roman Toupal)
Skála
Bayův opus magnum aneb Když se střílí, ničí a navíc je to scénáristicky obohacující. Cage ve své nejlepší roli, Connery na vrcholu sil, Zimmerova nejchytlavější theme a Bay s vysokým rozpočtem. No řekněte – dalo se z toho ještě vyždímat víc? Jeden z nejlepších akčních filmů druhé půle 90. let, který ani po 10 letech neztrácí nic ze svého kouzla. (Radek Neuman)
Transformers
U tohoto filmu došlo k zajímavému spojení. Bayovi totiž pomáhala při práci na filmu jedna režisérská legenda, Steven Spielberg. Nutno říci, že film o hračkách z osmdesátých let budil trochu rozpaky. Ovšem pouze do doby, než přišel do kin. Publikum po celém světě dostalo bombastický blockbuster, který ani se stopáží 144 minut nestíhá nudit. Jakým se dvě znepřátelené rasy robotů staly hitem vypovídá statistika tržeb. Při rozpočtu 150 miliónů dolarů utržily celosvětově 709 miliónů dolarů. Už se tak mohlo pokukovat po pokračování. (Štěpán Šanda)