Spider-Man: Filmy pavoučího muže seřazeny od nejhorších po nejlepší

Není to tak dávno, co začaly přípravy pokračování Paralelních světů, skvělého animáku, ve kterém jsme se střetli hned s několika variacemi pavoučího muže. Chystá se také třetí Spider-Man s Tomem Hollandem, a tak je ten správný čas, kdy ukázat na ty nejlepší filmy, ve kterém Spider-Man hraje hlavní roli.

Amazing Spider-Man

Zdroj: Sony Pictures

Tahle restartovaná komiksovka je jiná, ale jiná neznamená špatná. Porovnávat tento kousek s Raimyho počinem, Avengers nebo Nolanovým Batmanem je zkrátka hloupost. Webb vzal film po svém a z úplně jiného konce. Film se zaměřuje více na hlavního hrdinu než na akci a zbytek (hlavní záporák a celková akční složka) je hodně příjemná vata. Tím pádem vzniká úplně jiný pohled na komiksový film. Na tento žánr je tady hodně emocí, které působí (rozhodně na mě) skvěle a přirozeně, tím myslím i hlavní dvojici Garfield a Stone, mezi kterými funguje skvělá chemie. (Roman Toupal)

Spider-Man 3

Zdroj: Columbia/Sony

Raimi v trojce sází na temnější prostředí (začátky u Evil Dead tu jsou občas krásně patrné), propletený příběh (zbytečně) a vynikající triky. Problém je, že témat a subzápletek je tu povíc a některým se nedostává dostatek prostoru či jsou zkratkovitě namontované na zápletky větší (Gwen, motivace Spideyho u Sandmana, zrození Venoma atd.) Akční pasáže jsou od dvojky opět o něco dál, jsou vymazlenější a závěrečný battle šlape skvěle. Bohužel trojce výrazně podkopává nohy telenovelový výpadek paměti Harryho a ubrečený konec celý rozpačitý dojem slzopudné romance bohužel podtrhuje. A Maguire s hitlerovskou patkou rozdávající smyslné pohledy a ukazováčky na slečny kolem je něco úděsného… (Radek Neuman)

Spider-Man: Daleko od domova

Zdroj: Sony Pictures

Far from Home má jednu velkou vadu: kostrbatě přepíná mezi středoškolskou komedií a superhrdinským dramatem. První půlka je tak docela utrpení a ani různé fórky nezachrání fakt, že se mlátí prázdná sláma. Od zvratu v polovině už nám Watts servíruje klasický blockbuster se všemi atrakcemi. Gyllenhaal je super, Holland taktéž, ale ten vtip a šmrnc z Homecoming je pryč. Docela výrazná sekvence v Praze potěšila. (Radek Neuman)

Amazing Spider-Man 2

Zdroj: Columbia Pictures

Ani nový Spidey se nesnaží hrát si na vážné drama, ale chce diváka především „jen“ dobře bavit. Největší posun zaznamenaly akční sekvence, které jsou tady mnohem lepší, svižnější a zábavnější. Je znát, že Marc Webb se v projektu nového Spider-Mana našel a při režírování dvojky si byl mnohem jistější. To ale neznamená, že by snad byl méně romantický, spíše naopak. Kolikrát se film zadrhne právě na scénách, kdy Peter řeší svůj vztah s Gwen nebo vzpomíná na rodiče a vyrovnává se s tím, že ho před lety opustili. O to méně času pak zbude na propojenost děje a hlavně na záporáky a boj s nimi, protože ačkoli jsou akční scény perfektní, vše působí až moc jednoduše a uspěchaně. A to i přes to, že film má (neuvěřitelných) 142 minut! Ale díky sympatickému obsazení (v čele s Andrew Garfieldem a Emmou Stone) čas v kině uteče rychle. (Jana Trnková)

Spider-Man: Homecoming

Zdroj: Columbia Pictures

První sólovku Spider-Mana v rámci MCU bych v porovnání s předchozími filmy s pavoučím lezcem kvalitativně zařadil těsně za druhý Raimiho film, jemuž zub času nevzal prakticky nic. Jedná se tak o jeden z vůbec nejlepších Spideyho filmů, který ale všechny ostatní předčí v jednom, a tím je charakter Petera Parkera. Pryč je ubulený mladík Tobeyho Maquirea nebo Garfieldův oprsklý frajírek. Tom Holland se pro roli skutečně snad narodil. Jeho pojetí legendárního kamaráda ze sousedství je naprosto věrné předloze. Je nadprůměrně inteligentní, skromný a při soubojích nezavře pusu. Což jsou přesně ty ingredience, které dělají Spideyho tím, kým je. Přičtěte tomu ještě mladistvost postavy a kostým prakticky okopírovaný z klasických komiksů a vyjde vám jediné, Spider-Man je zpět v té nejlepší možné formě! (Tomáš Lesk)

Spider-Man

Zdroj: Columbia/Sony

…a zrodil se hit. Raimi odvedl kus pořádné práce a vytvořil přesně takového hrdinu, který přiláká do kin velkou škálu osazenstva. Barevné, zábavné, milé, romantické. Záporák není nějaká extratřída a je vidět, že na akci se šetřilo (výbuchy, finále), ale jako origin to působí velmi dobře. Velké plus za J.K. Simmonse! (Radek Neuman)

Spider-Man 2

Zdroj: Columbia/Sony

Příjemné dvě hoďky pohlédnutí na létajícího človíčka mezi mrakodrapy. Akčnější než jednička, vtipnější než jednička a trikově vyspělejší než jednička. Vlastně je to celé lepší než jednička a Alfred Molina je neskutečně cool záporák. Všechny ingredience z jedničky jsou zachovány a umocněny a dvířka pro třetí díl krásně otevřena. Houslistka a úvodní titulky ve znamení prvního dílu, respekt! (Radek Neuman)

Spider-Man: Paralelní světy

Zdroj: Sony Pictures

Spider-Man: Paralelní světy je zcela ojedinělým projektem, který není nijak závislý na jakémkoli filmovém vesmíru, jak už ostatně originální název (Into the Spider-Verse) napovídá. Dojde k narušení několika realit, načež se Spider-Manové z nich sejdou v jednom světě. To skýtá značný potenciál, ale i (jak se tu říká) velkou moc, nesoucí s sebou právě velkou zodpovědnost. Paralelní světy jsou svěžím superhrdinským překvapením a žánrovkou roku. Jde sice o animák, ale o animák protkaný popkulturními odkazy, narážkami, tématikou a hlavně přístupem k látce překvapivě dospělým a v určitých momentech dost drsným, aby si ho užili i dospělí. (Tomáš Lesk)

Tři televizní filmy ze sedmdesátek jsme do žebříčku nezařadili. Stejně tak ani filmy ze série Avengers, ve kterých Spider-Man nehraje hlavní role.