Filmy Christophera Nolana: Seřazeno od nejslabších po nejlepší

Režisér Christopher Nolan uvedl prozatím deset celovečerních snímků a už teď patří mezi největší filmařské legendy všech dob. Před uvedením špionážní sci-fi Tenet jsme seřadili Nolanovy počiny od nejslabšího po nejlepší. Jak se přesvědčíte sami, tento britský rodák špatné filmy netočí.

10. Insomnie

Zdroj: Warner Bros. US

Remake norského snímku se Stellanem  Skarsgårdem. Detektivové Will Dormer (Al Pacino) a Hap Eckhart (Martin Donovan) vyšetřují případ nedovoleného přistání, avšak jsou odvoláni, aby pomohli objasnit brutální vraždu středoškolské studentky, která se stala na Aljašce. Tam se setkají s místní mladou detektivkou Ellie (Hilary Swank), která podivínského Dormera obdivuje už od dob, kdy chodila na Policejní akademii. Má ještě schovanou školní práci, ve které analyzovala jeho geniální postupy. Vypadá to, že rutinní metody budou k nalezení vraha stačit, ale hlavním podezřelým je chytrý a manipulativní spisovatel Walter Finch (Robin Williams), který Dormera deptá a stane se jeho noční můrou. A pak je Hap zastřelen…

9. Sledování

Zdroj: Magic Box

Osamělý mladík Bill žije v Londýně a rád by se stal spisovatelem. Chybí mu ale inspirace, kontakty i finance. Celovečerní debut režiséra a scenáristy Christophera Nolana, který vznikl v průběhu jednoho roku o víkendech, je po formální i obsahové stránce originální. Nolanova výborná práce s postavami, dialogy a časem dělá z tohoto černobílého filmu napínavou podívanou, která zaujme navzdory svému skromnému rozpočtu. Příběh v žánru psychothrilleru se postupně skládá z jednotlivých zdánlivě nesouvisejících záběrů a scén až k překvapivé pointě. Některá témata a princip nelineárního vyprávění Nolan použil i ve svých pozdějších filmech Memento a Dokonalý trik. Snímek získal v roce 1998 cenu za nejlepší režii na Filmovém Festivalu v Newportu a další ocenění.

8. Dunkerk

Zdroj: Warner Bros. US

Nolan je špičkový režisér. O tom nemůže být ani na vteřinu pochyb. Z hlediska audiovizuálního není jeho novému snímku co vytknout. Pokud se zajímáte o druhou světovou válku, budete velice pravděpodobně chrochtat blahem. Historie tu totiž skutečně „ožívá“. Ale i člověk dějepisem nepolíbený si film užije. Jen se bude možná někdy malinko ztrácet v historických souvislostech. Nolan, který k filmu napsat scénář, totiž tak trochu předpokládá, že se alespoň rámcově v problematice zobrazované operace Dynamo vyznáte. Na jaké linii že se to nacisté zastavili? Z jakého důvodu? A jaký význam měla záchrana vojáků z Dunkerku na průběh druhé světové války?  Na všechny tyto a na některé další otázky dostanete jen velice lehce „nakousnuté“ odpovědi. Na druhou stranu tak může snímek „nevzdělance“ popostrčit k doplnění potřebných znalostí.  Možná, že se Dunkerk bude jednou promítat na školách. A možná, že o promítání na školách Nolan skutečně usiloval.

7. Temný rytíř povstal

Zdroj: Warner Bros. US

Je tomu již osm let, co se Batman vytratil do noci, čímž se tak z hrdiny změnil v uprchlíka. Řadit tenhe film mezi další komiksovky jako Iron Man nebo Spiderman prostě nemůžeme, A to nejen kvůli tomu, že Batman patří DC comics a ne Marvelu. Už po pár minutách sledování si uvědomíte, že tohle není klasický akční film. Ne. Tohle je film Christophera Nolana. Pomalejší tempo, promyšlený scénář, uvážená režie a výborná herecká sebranka (Nolanův fanclub – Bale, Murphy, Cotillard, Gordon-Levitt). Chvílemi mi to tempo přišlo až moc pomalé, nedostatek akce a tragédie způsobená Banem ne tak fatální. Ale ten pocit nemá dlouhé trvání. Po chvilce si totiž uvědomíte, že to, co se odehrává na plátně je mnohem děsivější než všechny výbuchy v Transformers dohromady. Protože šílenství v Gothamu je mnohem více reálné. A všechny ostatní pochybnosti (včetně té, jestli skoro 170 minut není přehnaná stopáž) zmizí při samotném finále, při kterém by před pár lety mé pubertální já znechuceně protáčelo panenky. (Jana Trnková)

6. Batman začíná

Zdroj: Warner Bros. US

Christopher Nolan objevuje počátky legendárního Temného rytíře. Vraždou rodičů poznamenaný miliardář Bruce Wayne (Christian Bale) cestuje světem a hledá způsob, jak bojovat s nespravedlností. S pomocí věrného Alfreda (Michael Caine), policisty Jima Gordona (Gary Oldman) a spojence Lucia Foxe (Morgan Freeman), se Bruce Wayne vrací zpět do Gothamu a pouští do světa své druhé já, Batmana – maskovaného válečníka, který používá svoji sílu, inteligenci a nejnovější technologii k boji proti zlu.

5. Memento

Zdroj: Newmarket Films

Režisér Christopher Nolan natočil svůj druhý celovečerní film podle krátké povídky svého bratra Jonathana. Jeho hrdinou je třicetiletý Leonard, který se snaží vypátrat vrahy své ženy. Situaci mu však komplikuje skutečnost, že si sice vzpomíná na svůj život před vraždou, ale nepamatuje si, co bylo před pěti minutami. Leonard o svém handicapu ví, proto s sebou všude nosí fotoaparát a zapisuje všechny myšlenky a pokroky, které v pátrání učinil. K tomu mu slouží i jeho vlastní tělo, na kterém má vytetované nejdůležitější postřehy vyšetřování. Jak příběh postupuje, stává se stále nezřetelnějším, kdo je přítel a kdo nepřítel, kdo je oběť a kdo vrah. Jisté je jen jediné, že víme čím dál tím méně. Bílým místům v Leonardově paměti odpovídá i styl snímání filmu. Černobílý obraz se střídá s barevným, flashbacky a znovu se vracející scény tvoří kaleidoskop, který divákovi sugeruje stejný pocit zmatku a nejasnosti, jako má Leonard.

4. Interstellar

Zdroj: Warner Bros. US

Když se náš čas na Zemi chýlí ke konci, je skupina výzkumníků pověřena nejdůležitějším posláním v lidských dějinách… Nolan v mnohém velmi dospěl. Jeho precizní práce s potenciálem příběhu (a zde především vesmírného prostoru) doslova bere dech. Ať je to působivá projekce absolutního ticha, krásná grafika nebo širokoúhlé nekončící scenérie, už jen síla vizuálu dělá své. Ta je pak doplněna stylovou interpretací kvantové fyziky, kde fakticky ani nemusíte znát její základy a přesto budete žasnout nad tím, jak si Nolanové poradili s vizualizací teseraktu či principu černých děr. Ať je to fascinující hudba nezvykle dokonale zapadající do dílčích narativních forem, Matthew McConaughey v dalším svém životním výkonu (a to jsem si myslel, že vyrovnat Rona Woodroofa nebo Rusta Cohlea už prostě nemůže), skvěle sekundující Anne Hathaway nebo důkladná scenáristická aplikace vyváženě formující jeho dramatickou, humornou a dojemnou složku, v každém bodě Interstellar vyhrává, dokážeme-li se odpoutat od nutnosti jakéhokoliv srovnávání, které vzhledem k rozsáhlé a synchronizované historii hollywoodské kinematografie prostě není na místě. (Jaroslav Thraumb)

3. Dokonalý trik

Zdroj: Warner Bros. US

Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte.

2. Počátek

Zdroj: Warner Bros. US

Chris „rád si pohrávám s časovými rovinami“ Nolan rozpracoval do hloubky téma tak, jak se to zatím nikomu nepodařilo. Filmů o snech, kde se dějí pohádkové a fantasmagorické věci, jsou mraky. Zkoušel se ale dívat na sen někdo z té nejpragmatičtější stránky? Kradení mysli při spánku, extrakce, projekce, architekt, totem… originálně pojatá myšlenka spolu s inteligentně navrženým scénářem spolu skloubí výjimečný zážitek. Napoprvé je Inception zjevem, který JE NEMOŽNÉ plně vstřebat. Napodruhé už plně uvědomitelný zážitek, kde se divák pořádně nabaží detailů a začnou na něho vyskakovat zajímavé otázky. Inception totiž není jen skvěle napsaný blockbuster plný high-tech vybavení, přestřelek, výbuchů a nažehlených účesů, je to také film o posmrtném životě, o rodinných hodnotách a věčné lásce. V prvním dojmu vítězí Temný rytíř, při dalších zhlédnutích ruluje Memento, ale Počátek je co do struktury vyprávění a skloubení typické hollywoodské produkce s autorským produktem tím nejlepším extraktem, jakého Nolan mohl dosáhnout. (Radek Neuman)

1. Temný rytíř

Zdroj: Warner Bros. US

Film plný paradoxů. Šel jsem na nového Nolana a uprostřed filmu jsem se přistihl, jak se jen třesu na další scénu s Jokerem. Heath Ledger vážně pro tuto roli umřel a jsou to právě pasáže s ním, které jsou na novém Batmanovi nejlepší. Dark Knight ihned zařazuje od Batman Begins vyšší rychlostní stupeň, rozehrává velmi důmyslnou dějovou linii (6 veledůležitých postav pro příběh) a mačká ze sebe to nejlepší z nového milénia. Herecké výkony skvělé, scénář perfektní (dialogy Bale-Caine, Bale-Freeman, Ledger-kdokoliv jsou povětšinou velmi vtipné), hudba odzbrojující (pokaždé, kdy zahrál Zimmerův Molossus, mi naběhlo mrazení v zádech), střih zásadní pro funkčnost napětí (ve filmu jsou takové 3-4 momenty, kdy se v různých oblastech různým postavám dějí různé věci a podbarveno drásající hudbou to vytváří ultimátní sekvence).

Temný rytíř je komiksovým veledílem, který paradoxně komiks utlačuje kriminálním žánrem. Akce je od BB přehlednější a ve větší míře a stará se o ni hlavně Joker (Batman párkrát zaháže rukama). Vrcholem filmu je bez debat duel Joker-Batman v ulicích (ono profláklé „Hit me“ z traileru). Otravnou Katie Holmes nahradila přirozenější Maggie Gyllenhaal a i když se maník s pytlem na hlavě objeví (ovšem jakožto spíš nostalgická záležitost a předmět k představení Batmana divákovi), záporáci zde hrají první housle. A to je to, proč rozumím nízkým hodnocením.

Postava Batmana je odsunuta na druhou kolej, nedostává se jí takové pozornosti jako v minulém případě, kdy byl ve filmu Batman první a poslední. Možná je to famózním výkonem Ledgera, možná je to tím, že Dark Knight má víc záporáků nebo tím, že scénář je natolik rozvětvený, že Bale se na plátně neobjeví 10 minut, ale i tak rozumím hlasům, kterým to vadí. A když jsem zaslechl poprvé Batmana s tím jeho přehuštěným hlasem, divil jsem se nemálo, ale jde si na to zvyknout.

Stejně tak rozumím těm, kteří mají rádi gotičtějšího Burtona, jehož styl byl blíže komiksu, byl temnější (paradoxně) a ne takový civilní jako Temný rytíř. Vyzdvihl bych ještě samostatnou expozici filmu, kterou řadím za nejlepší za hodně dlouhou dobu (Fichtner potěšil náramně – s nikým se nesrat, pěkně do nich!) a fakt, že jsem se hodně nasmál (Joker a jeho kouzelný trik s tužkou zakončené ďábelským – tadá + monolog Luciuse s odzbrojujícím posledním „Good luck“). Po několikátém zhlédnutí a hlavně po TDKR již neotřesitelně nejlepší díl o Batmanovi. Spousta skvělých scén a památných momentů. Boj o Harveyho Denta velmi důmyslně rozehrán a zakončen. (Radek Neuman)