Batman: Zatracení – Nádherně nakreslený melancholický monolog

Přečtěte si

Nejlepší filmy Johnnyho Deppa, herce s bohémskou minulostí

Johnnymu Deppovi v posledních letech možná došla šťáva, výborné role a nezapomenutelné filmy z minulosti mu už ale nikdo...

Nejlepší české dokumenty za posledních 10 let

Nejúspěšnější český dokument všech dob V síti ještě pořád máte šanci vidět v kině. A pokud Vám jeden film...

Nejlepší motivy od legendárního Ennia Morriconeho. Zaposlouchejte se

Ennio Morricone zemřel ve věku 91 let. Hudbu skládal prakticky už od školky, jeho skladatelská kariéra tak trvala zhruba...

Autor

Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.

Brian Azzarello, který se i českým fanouškům ukázal na akci Comic-Con Prague 2020, patří bezesporu k nejvýraznějším a nejpopulárnějším scénáristům dneška. Spolu s výborným kreslířem jménem Lee Bermejo přetavili svět DC do temnější, dospělejší roviny komiksem Joker (který byl celkovým pojetím značně inspirován Nolanovým Temným rytířem), po němž následoval Luthor. Oba zmíněné komiksy sdílejí vyprávěcí perspektivu, kdy je hlavním protagonistou záporná postava. V Zatracení mají rovněž přijít na přetřes temnější odstíny nitra hlavního protagonisty, byť je jím v tomto případě obecně kladný hrdina – Batman. Jak se povedl komiks, začínající smrtí Jokera?

Na to se podíváme v dnešním Komiksovém okénku. Koncept zní jednoduše skvěle. Začíná to skvěle. Batman se s amnézií probouzí v sanitce. Dozvídá se, že Joker zemřel. Bez diskuze. Bylo nalezeno jeho tělo. Neví se ale, kdo ho zabil. Neví to ani nejlepší detektiv světa. A co hůř – Temný rytíř ani neví, zda náhodou nemá na rukou krev právě on. Musí se tedy opřít o pomoc Johna Constantina a dalších morálně nejednoznačných postav světa DC. Po pár úchvatně nakreslených stranách, navnazujících na další dění se ovšem dostavuje poměrně studená sprcha v podobě jakési (další) sondy do polámané duše Bruce Waynea prostřednictvím mystiky a závanu duchovna.

Ukázka panelů bez textu v necenzurovaném vydání. Zdroj: DC Comics

Komiks se pokouší o nový výklad Batmanova originu v poněkud méně idylických kulisách (zejména co se týče vztahu manželů Wayneových) a poměrně zásadně selhává v tom, co by mělo být tak nějak předmětem celého příběhu – být jiný, než cokoliv co jste s Batmanem dosud četli. Upřímně jsem něco takového očekával – zvláště v souvislosti s tím, jak moc se o tomto díle během jeho vydání mluvilo (nebylo to jistě jen proto, že jde o historicky první komiks, kde je vidět obrys Batmanova přirození (v českém vydání je vyretušováno). Stojí ovšem za to podotknout, že se vzdor kritice příběhu, která z mé strany přijde zejména v dalších odstavcích, jde po stránce kresby o skutečnou pastvu pro oči.

Zdroj: DC Comics

Nebýt  však Bermejovy úchvatné, drsné a realisticky temné kresby, jež z komiksu dělá čtení, kterým budete s potěšením listovat a zkoumat každý panel jako pravé umělecké dílo, šlo by o vysloveně průměrné čtení, které v závěru přináší hutnou a hořkou pachuť z rozčarování, jež přináší konec komiksu, obsahující několik příliš doslovných odkazů na kultovní Kameňák. Nejde o nijak přelomový komiks, jako spíš o dlouhý monolog (který z velké části není ani Batmanův, nýbrž Constantinův), jenž se line celým příběhem a byť se snaží o určitou hloubku, je vlastně až bolestně plochým, bezzubým pokusem uchopit svět a hlavně mytologii okolo Batmana nějak jinak. To se mu ale příliš nedaří a čtenáři se tak dostává přežvýkaný a v základu už několikrát čtený a viděný příběh, který krom několika zajímavých prvků a nápadů (třeba ještě více duševně nevyrovnaný stav Harley Quinn po smrti Jokera) ničím nezaujme ani nevyrazí dech.

Zdroj: DC Comics

Verdikt

Batman: Zatracení je vizuálně naprosto pohlcující a nádherný komiks, který ovšem dojíždí na naprosto plytký scénář. Jde o přehlídku vizuálně podmanivých obrazů, které slepuje dohromady sice atmosférická, sice místy zajímavými nápady proložená, ale pořád – dějová vata. V momentě, kdy otočíte na poslední stránku bude nutně následovat povzdech a otázka, co je vlastně pointou celého příběhu (tedy ono příslovečné „Co tím chtěl básník říci?“), nebo jeho jedinečným, neviděným poselstvím. Na rozdíl od zmiňovaného Jokera či Luthora nenabízí Zatracení nic nového ani neotřelého, Azzarello píše (jakkoli mu ne úplně kladný Batman scénáristicky sedí) s poněkud nabubřelou intelektuální přezíravostí – jako by se po celou dobu čtení schylovalo k něčemu velkolepému, co vás posadí na zadek, jen aby celý příběh ve finále vyšuměl do ztracena a došlo k pro mainstreamové komiksy tolik typickému návratu do statutu quo, pro který je milujeme a nenávidíme zároveň. V ději pochopitelně potěší účast postav z dospělejšího ranku známého pod názvem DC Black Label, jako Swamp Thing, John Constantine a dalších, ale jde vlastně jen o stafáž pro úchvatnou atmosférou prodchnuté kulisy, v nichž se ve výsledku nic převratného neodehraje. Revoluce se nekoná. Nakonec jde o úžasně nakreslené zklamání.

Pokud si tento komiks pořídíte a přečtete, rozhodně jej nezapomeňte ohodnotit na ComicsDB. Dílo Batman: Zatracení u nás vyšlo v roce 2020 pod hlavičkou nakladatelství Crew, jemuž děkujeme za poskytnutí recenzního výtisku. Zakoupit si jej můžete zde.

Batman: Zatracení
USA, 176 stran, u nás vydala Crew v roce 2020
Scénář: Brian Azzarello
Kresba: Lee Bermejo
Vydání: 1.
Vazba: šitá v tvrdých deskách s přebalem
Formát: 216×276 mm
Tisk: barevný
Překlad: Štěpán Kopřiva
Žánr: akční, superhrdinský, fantasy

Tomáš Lesk
60 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

VOD

Čtěte také