Recenze: Afrikou na pionýru – Film, který nezastaví ani koronavirus

České cestovatelské dokumenty o výpravách trabantem napříč světadíly patří mezi nejpopulárnější snímky s touto tématikou. Dva slovenští aktéři, známí z těchto počinů, se rozhodli dát dohromady skupinku nadšenců a společně podniknout cestu napříč Afrikou. Jen na zcela odlišných prostředcích. Na ikonické malé motorce Jawa Pionýr. Jak se slovenský Roadmovie o úctyhodně dlouhé cestě vydařil?

Tento slovenský snímek je rozhodně vydařený, až jednoho vyloženě zamrzí, že díky pandemii koronaviru nezamířil do kin (tedy krom virtuální akce „vašekino“), ale je rovnou ke zhlédnutí na internetu. Inu, jak říká režisér filmu: „V Africe nás nezastavila malárie, tak jsme si řekli, že teď premiéru nezastaví ani koronavirus.“ Pokud byste momentálně rádi někam vyrazili (tím spíš že to není možné), jde prostě o ideální podívanou. Afrikou na pionýru s sebou nese velký pocit svobody a volnosti, které nádherná příroda oné země skýtá. Zároveň ale ve filmu spatříme i odvrácenější stránky velkého a rozmanitého kontinentu. A nejde jen o desítky a desítky kilometrů nesjízdných cest, nepřízeň počasí a problémy na hranicích. Od Egypta až po nejjižnější bod světadílu cestujeme s „hrdiny,“ neušetřeni těch nejpodstatnějších okamžiků jejich cesty. Potěší také přirozenost sympatických členů výpravy, kteří nepřehrávají nějaké předepsané role, ale jednoduše jsou součástí filmu, což u projektu s dokumentární nálepkou je rozhodně plusem.

Zdroj: Bontonfilm

Pětičlenná skupinka různorodých přátel je hned v úvodu velmi úsměvně představena, díky čemuž jim na jejich cestě z Banské Bytrice k Střelkovému mysu budeme nejen fandit, ale i se bavit jejich humorem a nadhledem, s jakými všemožná myslitelná příkoří cesty snášejí. Jediný okamžik, který jakýkoliv nadhled postrádal, byl moment, kdy dva členové výpravy onemocněli malárií. Jednalo se o velmi silnou a dobře zdokumentovanou (celý průběh nemoci a pobyt v nemocnici zachytil na kameru Marek Duranský, který měl alespoň dle záznamu mírnější průběh nemoci než Marek Slobodník) scénu, jež byla zároveň jakýmsi emočním předělem před finále celé 15 000 kilometrů dlouhé cesty.

Zdroj: Bontonfilm

Snímku se rozhodně nedá upřít nejen velmi dobrá kamera (zvlášť záběry z dronu jsou dech beroucí), ale i to, že celkově drží velmi dobře pohromadě (samotný proces střihu prý zabral celý jeden rok – a rozhodně tedy ne nadarmo). Jeho tvůrci se pak rozhodně nebáli krom krásných lokací (mezi nimiž rozhodně vedou nádherné prázdné písčité pláže v Mozambiku) zamířit i do míst, kam by se asi každý cestovatel podívat nechtěl – jmenovitě třeba střežená vesnice s uprchlíky, z nichž většina prchá do Evropy, nebo do kiberského slumu mezi ty nejchudší, živořící Afričany, a setkali se tam se slovenským knězem, který zde pomáhá potřebným. Některé momentky jsou zde dosti silné, a něco v divákovi stejně jako v protagonistech zanechají, byť se nejedná o hlavní motiv filmu.

Zdroj: Bontonfilm

Povedl se také důraz na náhodná setkání s různými lidmi, kteří dobrodruhům na jejich cestě různými způsoby pomohli, ba v případě zmíněné malárie i takřka zachránili život. Právě tyto zastávky na dlouhé cestě rozhodně stojí za to a krom uchvacujících záběrů na krásy Afriky jsou asi nejhodnotnějšími momentkami celého dokumentu. Nechybí ani ukázky četných oprav pionýrů, nebo noc na hotelu, kterou každý účastník výpravy strávil se svou motorkou a tak nějak po svém (právě s oním pro dokument typickým nadhledem a humorem). Přesto všechno (v čele s obzvlášť vydařeným střihem) se ale jeden neubrání myšlence, zda by snímku možná přeci jen více neslušel (i ohledem k množství natočeného materiálu) seriálový formát. Ale to už je jen drobné spílání.

Pokud vás již zmíněná dobrodružství ve žlutých trabantech od Dana Přibáně bavila, rozhodně dejte šanci i tomuto projektu, kterému se po vzoru velkých superhrdinských projektů, kde vedlejší postava dostane vlastní film, přezdívá spin-off. Marek Slobodník je tak autorem projektu, který rozhodně má duši a ze zdánlivě probádaného kontinentu přináší skvěle natočený Road movie, který stojí pevně na obou nohách a doslova vás vtáhne do podmanivé a zčásti bezstarostné cesty na nejjižnější bod Afriky, jenž s jejími aktéry prožijete do poslední minuty, a jeho sledování vás jednoduše bude bavit. I přes nelichotivé, nekomfortní okamžiky, které ovšem k podobné výpravě neodmyslitelně patří. Afrikou na pionýru je vydařeným dokumentem, který rozhodně ze stínu slavnější série vystoupil a za zhlédnutí stojí. Pochopitelně a (ne)překvapivě i v momentě, kdy nejste fanouškem oněch legendárních maličkých motorek. A to se bezesporu počítá…

Film je za úplatu k dispozici ke stažení či ke zhlédnutí kupříkladu na Aerovodu.

Afrikou na pionýru / Afrika na Pionieri
Slovensko, Afrika 2019, 104 min