Recenze: Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) – Harley Quinn bojuje o svou nezávislost

Harley Quinn a Joker. Král a královna gothamského podsvětí roky ruku v ruce terorizovali město a rozpoutávali chaos. Nicméně toto romantické spojení zamilované (jen z jedné strany) dvojice skončilo. Harley se s panem J rozešla a rozhodla se světu dokázat, že není jen „ta Jokerova holka“.

Doba hrdinů je pryč. V kurzu jsou dnes antihrdinové, z nichž v posledních letech vyčníval především ukecaný Deadpool. A právě z žoldáka často bořícího čtvrtou stěnu si režisérka Cathy Yan a scénáriskta Christina Hodson vzaly příklad. Harley Quinn, které se opět zhostila Margot Robbie, je ženskou verzí kanadského zabijáka. Stejně jako on promlouvá přímo k divákům a rovněž skáče napříč časovými linkami. Vše navíc doprovází vtípky a nebere se moc vážně. Ovšem když dva dělají totéž, není to to samé. Zatímco Deadpool skoro vždycky svými humornými hláškami a  postřehy polechtal naše bránice, Harley to šlo o poznání hůře. Ovšem nelze jí upřít snaha a většinou vykouzlila nějaký ten úsměv.

Tento film však nebyl jen o vtipech. Jeho hlavní myšlenkou bylo vytvořit čistě ženskou obdobu Sebevražedného oddílu. Je vidět, že se tvůrkyně snažily vytvořit skvadru plnou barvitých a rozdílných, leč spolupracujících osobností. Ovšem to se jim podařilo tak napůl. Zatímco u některých to funguje a diváky zaujmou, jiné mají výrazně plochý charakter bez hloubky. Nutné je však pochválit za vcelku zdařilou interakci a chemii mezi hrdinkami.

Co si však jistě zaslouží plusové body, jsou akční scény. A těch není málo. Celý snímek je jimi doslova prošpikován. Neobsahují žádné zběsilé a matoucí střihy, jak je tomu dnes zvykem. Jsou nápadité (ne však přehnaně) a zkrátka baví. K jejich vysoké úrovni kvality přispívá zdařilá kamera a hudební doprovod, který díky rockovým vypalovačkám navozuje tu správnou „cool“ atmosféru. Potlesk si zaslouží rovněž grafická vychytávka – kdykoliv se ukáže někdo nový na plátně, objeví se k němu poznámky od Harley Quinn. A ty svou absurditou a uvolněností pobaví.

Jak již bylo zmíněno, do role psychicky narušené, nyní už expřítelkyně Jokera, se vrátila Margot Robbie. A tato hollywoodská herečka se pro tuto roli zrodila. Její nevyzpytatelnost a šílenost jsou uvěřitelné, herečka našla tu správnou tenkou hranicí mezi trapností a zábavností. Harley si nezahrála, ona se jí zkrátka stala. Podobně jako u Reynoldse s Deadpoolem, Downeyho Jr. s Iron Manem a Jackmana s Wolverinem je toto spojení dokonalé. Robbie si krade pro sebe všechny scény, v kterých je. V závěsu za ní pak najdeme Ewana McGregora. Ten se snaží divákovi rychle dokázat, že už dávno není dobráckým Obi-Wanem. Jeho padouch Roman Sionis je narušený slizoun, kterého není radno naštvat. Ovšem občas je vidět, že se McGregor až moc snaží být tím správným záporákem a příliš tlačí svou dramatičností na pilu. Trochu ubrat by bylo ku prospěchu věci. Zbylí herci a herečky ničím nevynikají.

Celkově je Birds of prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) příjemnou podívanou, která rozhodně není takovou katastrofou, jak to vypadalo z prvních trailerů. Díru do světa neudělá, ale v komiksovém (a u DC obzvlášť) filmovém světě patří k tomu lepšímu.

Birds of prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) / Birds of Prey (And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn)
USA, 2020, 109 min
Akční / Dobrodružný / Krimi
Režie: Cathy Yan
Scénář: Christina Hodson
Hrají: Margot Robbie, Mary Elizabeth Winstead, Jurnee Smollett-Bell, Rosie Perez, Ewan McGregor, Ella Jay Basco, Judy Kain, Chris Messina, Charlene Amoia, Derek Wilson, Steven Williams, Ali Wong, Matthew Willig, Greice Santo, Eddie Alfano, Michael Masini

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY