Recenze: Na nože jde ruku v ruce se zapomenutelnými krimi komediemi

Nový snímek režiséra Riana Johnsona (Looper, Star Wars: Poslední z Jediů) se profiluje jako satirická krimi komedie s hvězdným obsazením. Film Na nože čítá zároveň tři nominace na Zlaté Glóby – za nejlepší komedii či muzikál, hlavní herečku Anu de Armas a hlavního herce Daniela Craiga. Kritiky i diváky uznávaný film vstoupí do klasické české distribuce už 9. ledna 2020.

Začíná to vraždou. Zámožná rodina se ve venkovském majestátním paláci schází za účelem oslavy 85. narozenin druhého nejstaršího člena rodiny Harlana Trombeyho (Christopher Plummer), věhlasného autora tajemných detektivních příběhů. Když je ale Harlan po půlnoci nalezen mrtvý ve své pracovně, začíná velký rozruch. Případ přijíždějí vyřešit dva detektivové společně se soukromým očkem Benoitem Blancem (Daniel Craig), který neví, proč vlastně přijel. Započíná tak vyšetřování případu, který není jen tak ledajaký.

Žánrově je Na nože velký zmatek. Zatímco je očividnou parodií na staré kriminálky, kde přijíždí na místo činu věhlasný detektiv se specifickým přízvukem, který všude byl, všechno ví a všechno také vyřeší, zároveň ale v kontrastu s tím obsahuje scény, které naopak s parodií či satirou mají společného pramálo, naopak jsou vcelku originálním fragmentem v příběhu. Vzniká tak vcelku nesourodý počin, která bohužel není schopen žánry sjednotit a střídá tak dvě polohy.

Jelikož je příběh vystaven tak, aby divák odkrýval tajemství příběhu a jeho hrdinů až se samotnými detektivy, používá Johnson ve scénáři zajímavý prvek, kterým jsou výpovědi svědků, natočené až dokumentárním stylem. Bylo by proto možná zajímavé, představit si celý snímek Na nože jako mockumentary, tedy fiktivní dokument, který sice pracuje s dokumentárními postupy, ale jinak je celý zahraný – skvělým příkladem je třeba dnes už kultovní hororová komedie Taiky Waititiho Co děláme v temnotách. Pro žánr krimi komedie by to rozhodně nebylo nic originálního, pracuje tak například televizní seriál Trial and Error (2017) Matthew Millera a Jeffa Astroffa, každopádně by to mohlo být jakýmsi jednotícím žánrem pro celý snímek. V této podobě Na nože pracují s dokumentárními výpověďmi, pak klasickými dramatickými částmi a zároveň s prvky parodie.

Ač má Johnson příběh velice zajímavě vystavěný, problémem se může paradoxně stát, že je v něm až moc zvratů najednou. Překvapit diváka je rozhodně pravým kouzlem kriminálky, a ne každé se to podaří, ale Na nože už je v některých chvílích tak zmatené, že se v příběhu kvůli dalším a dalším zvratům v příběhu špatně orientuje. Zprvu si divák myslí, že zná vraha, posléze se jeho názor ještě desetkrát změní, což dost možná souzní s tím, že i samotní detektivové si neví rady, ale zároveň skvěle pracuje právě s divákovou nejistotou, kdy se pomocí flashbacků a retrospektiv pomalu dostává k vyřešení celého případu, a některých retrospektiv používá opakovaně, jakožto různých možností, v průběhu celého snímku. Zatímco divák vidí tu stejnou retrospektivu už potřetí, znamená pro něj mnohem víc než ve chvíli, kdy ji viděl poprvé, tudíž ještě neměl k dispozici všechny možné souvislosti a klíče, které scénář ukrývá.

Smutné tedy je, že přestože Na nože nabízí nejen solidní zápletku a scénář, užívá i parodických prvků, které narušují celou atmosféru příběhu. Typickým parodickým charakterem není jen samotný detektiv vševěd, ale také charakter Any de Armas, která se pozvrací kdykoli, kdy zalže, což nakonec vede i k samotnému rozřešení celého příběhu. Na druhou stranu je ale právě ona tahounem celého hereckého obsazení, ještě s (jako vždy) skvělou Toni Colette, Chrisem Evansem a Michaelem Sheenem. A přestože má snímek skvělé obsazení, jehož aktéři by se mohli daleko více herecky projevit, tápe spíš po povrchu a do hlubších rodinných vztahů se vůbec nepouští. Snad jen občasnými náznaky, které otevírají nová témata, ale zavře je ještě před tím, než se divák dozví něco hlubšího.

Na nože disponují atmosferickým vizuálem a svižným střihem. Problém spočívá možná právě v režijním vedení, kdy Johnson nedokázal správně sjednotit samotný žánr, pustil se do mnoha témat najednou a svým scénářem parodoval něco, co by se vlastně ani parodovat nemuselo, protože například jeho strukturou na poli kriminálek svojí originalitou vynikal. Natočil tedy film, který sice stojí za vidění, ale zub času ho zřejmě poznamená jako další z mnoha kriminálních komedií, na které už si za pár let nikdo nevzpomene.

Na nože / Knives Out
USA, 2019, 130 min
Komedie / Krimi / Drama / Thriller / Mysteriózní
Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson
Hrají: Daniel Craig, Chris Evans, Lakeith Stanfield, Ana de Armas, Michael Shannon, Don Johnson, Jamie Lee Curtis, Toni Collette, Katherine Langford, Christopher Plummer a další

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY

Jakub Kos
55 %
Předchozí článek30 nejočekávanějších filmů roku 2020
Další článekZátopek: Slavný sportovec ožívá v krátké upoutávce
Jakub Kos
Student Katedry filmových studií FF UK. Pracuji pro filmové festivaly LFŠ Uherské Hradiště, MFF Juniorfest, MFDF Ji.hlava či QFF Mezipatra, dříve MFF Praha – Febiofest, Finále Plzeň, MKFF Ostrava Kamera Oko nebo Marienbad Film Festival. Pro ČSFD.cz jsem roky spravoval sekci tuzemské tvorby. Píšu pro NaFilmu a Kulturní magazín UNI, dříve Artikl. Spolupracuji s Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu a programem Ponrepo dětem. Zajímá mě současné (východo)evropské kino, česká kinematografie a studentská tvorba. Píšu prózu a poezii, fotím dokument, dál se zajímám o výtvarné umění, politiku, historii a ekologii.