Recenze: Sviňa je thriller s mrazivě reálnou předlohou

Recenze: 1917 jako filmová událost Sama Mendese

Nový film Sama Mendese ještě před svou premiérou v našich kinech stihl posbírat spoustu cenných sošek a nadšených ohlasů....

The French Dispatch: Novinka od Wese Andersona se představuje

Jedinečný, snadno rozpoznatelný a těžko zapomenutelný. Tak by se dal definovat Wes Anderson - režisér, který bezesporu utvořil cosi...

Profilový obrázek
Jakub Kos
Student fotografické a filmové tvorby, co pendluje mezi Jihlavou, Prahou a Brnem. Pravidelně píšu do tištěných magazínů Artikl a Uni, pracuju pro ČSFD jakožto administrátor tuzemské tvorby, dále se podílím na mnoha festivalech, výběrem Febiofest, Mezipatra, Ostrava Kamera Oko a další. Film je životní styl.

Na konci ledna 2020 vstoupí do českých kin již sedmá adaptace románu Malé ženy autorky Louisy May Alcott. V hlavní roli kostýmního dramatu z dob americké občanské války, tedy konce 19. století, doslova září skvělá Saoirse Ronan (Brooklyn), zdatně jí sekundují Florence Pugh (Slunovrat) či Timothée Chalamet (Dej mi své jméno). Ronan i Chalamet už s režisérkou Gretou Gerwig spolupracovali na jejím celovečerní debutu Lady Bird. Teď se znovu setkali v náročnější látce, kterou Gerwig zvládla ukočírovat stejně dobře, jako předchozí komediální drama o neustále nabubřelé holce.

Zatímco otec bojuje v zuřící občanské válce, početnou rodinu Marchových přebrala na starost matka (Laura Dern), která tak provází všechny svoje dcery na cestě do dospělosti. Všechny jsou úplně jiné, jejich charaktery jsou dobře rozeznatelné a jejich chování vcelku nepředvídatelné. I když mezi sebou vzájemně soupeří, vlastně se navzájem milují pravou sesterskou láskou a nechtějí se nikdy opustit. Přichází ale čas dospělosti, tedy doba, kdy už je tak trochu na čase sundat dětské střevíčky a opustit rodinný krb, nejlépe se pak uchytit nějakého bohatého nápadníka a pomoct tak celé rodině z chudoby. Všem tedy pomůže seznámení se se zámožným Lauriem, který začne být až příjemně nablízku všem hrdinkám příběhu.

Ač se Gerwig jako scénáristka držela původní příběhové linky a zanechala všechny původní postavy a motivy, přesto dokázala vpasovat do snímku něco, čím se zcela liší od všech předchozích adaptací. Zatímco starší pokusy kopírovaly knižní předlohu poněkud těžkopádně a dá se možná tvrdit, že si s ní nevěděly rady, Gerwig se pokusila o takovou adaptaci, která střídá dvě časové roviny, čímž nijak nenarušuje tok příběhu, spíše se naopak snaží diváka trochu zmást, a právě díky tomu se stává příběh zcela nepředvídatelný, kdy buduje divákovo napětí.

Problémem pak ale může být, že divák v určitých chvílích přesně netuší, v jakém roce vyprávění se vlastně ocitl, protože jednotlivé přechody v čase jsou tak nenásilné, že nejsou skoro poznat. Klíčem by se sice mohlo zdát, že pasáže z „minulosti“ jsou více kolorované a přibarvované, než ty ze „současnosti“, ale nakonec se ukáže, že ani to není tím, co by mohlo vést k rozdělení jednotlivých scén do dvou správných časových pásem. Je to až téměř finále filmu, které celý snímek vysvětlí a divák naplno pochopí, na co Gerwig cílila a co chtěla sdělit.

A právě závěr snímku je tím, který ho dovádí téměř k dokonalosti, bohužel však neúplné. Zatímco expozice má opravdu spád a tempo, je to právě takzvaná konfrontace (neboli „prostředek filmu“), který ho docela zpomalí, kdy se divák má soustředit na vývoj jednotlivých postav a jejich motivací, ale díky střídání časových rovin spíš tápe, načež přichází epesní závěr filmu, který všechno objasní a začne najednou používat zcela jiných prvků a filmařských postupů než v předchozích dvou částech. Například zastavení děje a jeho následné spuštění za účelem jakési vysvětlivky, která obě pásma propojí, by rozhodně svůj účel splnilo ve chvíli, kdyby nebylo docela zcestně umístěn ve filmu jenom jednou, a to ještě ke všemu na jeho úplném závěru.

Doposud byla tato látka přetavena jak do podoby celovečerního filmu, televizního filmu a nakonec i televizního seriálu, který byl ještě donedávna zároveň poslední adaptací – třídílná minisérie režisérky Vanessy Caswill měla premiéru o Vánocích roku 2017. Možná si tedy říkáte, proč vlastně vznikla zase další adaptace stejné látky, a ten důvod je zcela prostý a zčásti už byl vysvětlen výše. Těžkopádnost předlohy, která zatížila všechny předchozí adaptace, v Malých ženách Grety Gerwig zcela odezněla. I když se jedná o velkolepé historické kostýmní drama, zároveň je tak akutně aktuální, že by ho měl vidět každý, kdo právě prožívá první velkou lásku anebo mu v cestě stojí velké životní rozhodnutí.

Alcott napsala roku 1868 knihu o rodině, dospívání, jeho strastech a potěšeních, ale především o volbě priorit. Přestože uběhlo přes sto padesát let, je příběh stále aktuální, a právě ona volba priorit a nutnost správného rozhodování se stává díky dalším a dalším možnostem stále aktuálnějším tématem. Gerwig tedy dodala původní předloze ještě přidanou hodnotu v podobě nadčasovosti, možná i ovlivněné dobou, ve které žijeme, a vytvořila takový film, který rezonuje snad v každém divákovi, jemuž jsou popisovaná témata blízká. A to jsou, buďme k sobě upřímní, téměř každému.

Malé ženy / Little Women
USA, 2019, 135 min
Drama / Romantický