Recenze: Mladý Ahmed jako nevyzrálý film vyzrálých tvůrců

Belgická dvojice Jean-Pierre a Luc Dardennovi, tvůrci úspěšných artových festivalových filmů jako Syn nebo Mlčení Lorry, držitelé Zlaté palmy z Cannes za snímky Rosetta a Dítě, natočili nový film Mladý Ahmed a vzali si na špacír náboženskou tématiku, konkrétně extremistické vyznávání Koránu třináctiletým Ahmedem. Téma se jim sice podařilo zajímavě režijně uchopit, přesto ale snímek v podstatě nenabízí žádné hlubší sdělení. Do kin vstoupil 24. října pod značkou Film Europe.

Ahmedovi je třináct. Plně vyznává Korán, několikrát denně se pravidelně modlí, normální teenagerské záliby ho zcela míjejí a nejradši tráví čas s místním imámem, aby mu pomáhal s modlitbami a rituály. Trnem v Ahmedově oku je jeho učitelka ve škole, jejíž manžel je Žid. Ahmed navíc jako správný muslim odmítá podávat ruku jakékoli ženě, čímž pádem ani jí. Rozkol, který mezi nimi vznikne, vyvrcholí pokusem o vraždu učitelky. Poté, co nějakou dobu stráví v nápravném zařízení, je poslán na rodinnou farmu, aby se uklidnil a vyřešil si všechno v hlavě.

Emotivní mládí

Radikalizace náboženství je rozhodně téma, o kterém by se mělo více mluvit. Zároveň je to téma, které filmaři často nezpracovávají – zřejmě kvůli jeho obtížnosti. Bratři Dardennovi téma uchytili, pro větší emotivnost zvolili mladou postavu v pubertálním věku, ač by se příběh vlastně mohl točit okolo postavy jakéhokoli věku, což by možná naopak vzbuzovalo i větší důvěryhodnost. Problémem Mladého Ahmeda je právě to, že hlavní postavě nevěříte. A není to rozhodně hereckým výkonem, který podal debutující Idir Ben Addi rozhodně slušný a úctyhodný. Je to spíše problém scénáře, který divákovi příliš neprozradí.

Chybějící situace

Příběh filmu je vystavěn hodně jednoduše a přímočaře. To by rozhodně nebyl problém v tu chvíli, kdybychom chápali všechny motivace a jednání postav, a důležité situace byly dořešeny. Některé z nich dokonce ani v Mladém Ahmedovi nebyly ukázány. Například velice důležitá scéna s matkou, která se dozví Ahmedův čin, tedy že se pokusil učitelku říznout nožem. Tato scéna absolutně chybí a je to vcelku škoda, protože by dokreslila celý kontext a doplnila nejen Ahmedovo vnímání a vstřebání situace, ale také ostatních postav. Dějová linka je v podstatě jenom jedna, a celá se soustředí primárně na samotného Ahmeda. Ten vlastně skoro nezmizí z plátna. To je samozřejmě jedna možnost, jak tento film natočit a jak k němu přistupovat. Druhá, možná zajímavější a rozmanitější, by byla zcela opačná – sledovat postavy z Ahmedova blízkého okolí, nejzajímavější dvě z nich matku a sestru, a ukázat, jak se vyrovnávají s tím, že se z jejich člena rodiny stává radikální extremista, který nemá hranic.

Neobrácená mince

Mladý Ahmed je tak docela obyčejným filmem, který bohužel nenaplnil svůj potenciál. Dokumentární přístup, který Dardennovi jako obvykle uplatňují – nejvíce to je vidět na práci s kamerou – je sice rozhodně osobitý, ale v Mladém Ahmedovi chybí v podstatě to nejdůležitější, tedy nějaké sdělení. Sledujete film, ze kterého si neodnesete nic jiného než jeden pohled na věc, který tvůrci zastávají. Jedná se tak o vcelku nevyzrálý film, kterému toho hodně důležitého chybí. Možná by se toho více vešlo do klasické stopáže, Mladý Ahmed totiž trvá jenom hodinu a čtvrt. Minci režijně neobrátili, ukázali jenom tu příjemnější stranu, kdy zobrazili islámské náboženství jako něco velmi špatného, čeho bychom se měli jako Evropané bát. A v době, kdy je islám velice propíraným a kontroverzním tématem, vlastně jenom přilili olej do ohně.

Mladý Ahmed / Le Jeune Ahmed
Belgie / Francie, 2019, 80 min
Drama