Recenze: To Kapitola 2 – Pokračování téměř bez Pennywise

Dočkali jsme se. Napjatě vyhlížené pokračování nejúspěšnějšího hororu všech dob, To, vstupuje do kin. Jak se nám pokračování hororu podle kultovní knihy Stephena Kinga líbilo?

Uplynulo dvacet sedm let od konce první části. Hrdinové, členové Klubu smolařů, dávno dospěli a žijí vlastními životy, většina z nich daleko od města, kde vyrůstali. Zlo ale nikdy nespí a rozhodne se do městečka Derry, kde to všechno začalo, vrátit. Členové Klubu smolařů se musí po letech znovu sejít, splnit přísahu, kterou si dali, a čelit děsivému klaunovi.

Film začíná velmi působivě. Efektivně navodí atmosféru prvního dílu a dobře v ní, dějově téměř tři dekády po událostech první kapitoly, pokračuje. Zpočátku panující napjatá a temná atmosféra ale nevydrží příliš dlouho. Poměrně rychle ji vystřídají celkem laciné a předvídatelné lekací scény. Jako děsivý prvek navíc často nevystupuje Pennywise, nýbrž jiní tvorové/monstra, kteří místy působí spíš trapně než děsivě a poměrně často se opakují. Divákovi, natěšenému, že bude druhá kapitola pokračovat ve šlépějích té první, pak nejspíš začne dříve nebo později chybět téměř lidský a pravděpodobně o to děsivější klaun.

Nutno podotknout, že tvůrcům se podařilo do snímku zakomponovat i nějaké procento humoru. Často se to povedlo, načasování, téma i provedení fungovalo. Místy ale vtip navazoval nebo reagoval na nějakou původně děsivou scénu a ta kombinace neprospěla ani jednomu – zkazila panující temnou atmosféru a ve výsledku i onen plánovaný vtip.

Jedním z hlavních pilířů, který perfektně fungoval u prvního filmu, bylo nepochybně herecké obsazení a hlavně pak Bill Skarsgård, který je v roli děsivého klauna Pennywise naprosto brilantní. Dobrého obsazení se dočkáme i v druhé kapitole, ale je trestuhodně nevyužité. Pennywise, a tedy i jeho představitel, dostal ve své neupravené podobě klauna v téměř tříhodinové stopáži filmu minimum prostoru, což je neuvěřitelná škoda, rozhodně by si ho zasloužil mnohem více. Scénář bohužel nedává moc příležitosti k výjimečným výkonům ani ostatním hercům. Ti se tak snaží, předvádí v rámci svých rolí dobré herecké výkony, ale celý snímek nezachrání.

První část též velmi dobře pracovala s jednotlivými, tehdy dětskými, hrdiny. Snímek vyprávěl divákovi o životech jednotlivých členů Klubu smolařů, dobře vykreslil různé charaktery a vztahy mezi nimi. To druhá kapitola postrádá. O jednotlivých postavách se nedozvíme téměř nic a vztahy mezi jejich současnými já jsou vyobrazeny, pokud vůbec, přes vzpomínání na jejich minulá já, žádného posunu se nedočkáme. Ani chemie, která mezi mladými dobrodruhy v prvním díle tak fungovala, v tom druhém není, vlastně ani nemá prostor být. Zdá se, že v téměř tříhodinovém filmu není pro samé digitální triky a roztodivná monstra čas na to budovat charaktery hrdinů a vztahy mezi nimi.

Z téměř tříhodinové stopáže tak hororově a v souladu s povedeným prvním dílem a jeho atmosférou působí z To Kapitola 2 prvních několik (desítek) minut, což je obrovská škoda. Zbytek sází na laciné a opakující se lekavé scény, digitální monstra a vzpomínky na první film. A to zkrátka nestačí.

Pokud se těšíte na chytrý horor s děsivým a téměř lidským (a možná o to děsivějším) Pennywisem, nejspíš se úplně nedočkáte. To Kapitola 2 sází často na podivná monstra a laciné lekačky. Temná a napjatá atmosféra z prvních několika minut se brzy rozplyne a na diváka čekají už jen lekací scény s často předvídatelným načasováním a opakujícím se scénářem a prvky. V několika momentech se tvůrcům opět podaří nastolit atmosféru panující ze začátku filmu, která tak efektivně odkazuje na první kapitolu a navazuje na ni, ale těchto scén je v celkové téměř tříhodinové stopáži jako šafránu a zdaleka to nestačí. Bill Skarsgård je v roli Pennywise opět výtečný, ale dostává až žalostně málo prostoru a ani spolu se zbytkem obsazení, které je též velmi dobré, film nezachrání.

To Kapitola 2 / It: Chapter Two
USA, 2019, 165 min
Horor / Thriller