Recenze: Spider-Man: Daleko od domova (2019) – Pavoučí muž v Evropě

První díl restartované značky o nejslavnějším superhdinovi Marvelu bavil jak diváky, tak i kritiky a z Toma Hollanda udělal hvězdu. Bylo tak jen otázkou času, kdy uvidíme roztržitého sympaťáka opět v akci. V pokračování newyorský středoškolák vyměnil Ameriku za Evropu a našince extra potěší, kde se příběh zčásti odehrává.

Peter Parker to nemá lehké. Poté, co mu zemřel mentor Tony Stark, svět klade na něj větší břemeno, než je schopný unést. Všichni čekají, že po svém vzoru převezme roli a stane se minimálně Avengerem na plný úvazek. Aby toho nebylo málo, řeší ještě jednu strast – zakoukal se do své spolužačky MJ a přemýšlí, jak ji zaujmout. Školní výlet do Evropy tak bere jako vítanou příležitost odpočinout si od své tajné části života a šanci ohromit svou vyvolenou. Ovšem to by nebyl Spider-Man, aby se opět do něčeho nezapletl…

Režisér Jon Watts stejně jako v prvním dílu neudělal z Petera dokonalého hrdinu, ale teenagera, který je tak trochu jako neplavec vržený do vody. Své schopnosti sice zocelil mnoha boji a poflakování se s Avengers, ale uvnitř je pořád stejný. Být členem nejmocnějšího týmu superhrdinů na světě je pro něj příliš velké sousto a svou moc využívá spíše na lokální úrovni. A stejně jako vrstevníci si rovněž řeší svou červenou knihovnu. Wattsovi se povedlo spolu se scénáristy opět udělat z Hollanda sympaťáka, jehož jednání je uvěřitelné a navíc vtipné. Vysokou inteligenci střídá teenegerovská nevyzrálost, a to navíc bez zbytečného tlačení na pilu. Celkově je film vedený s nadsázkou a nebere se zas tak vážně a osudově, což mu rozhodně pomohlo.

Rovněž se povedlo skvěle navázat na Avengers: Endgame. Zmizení a následné znovuobjevení se poloviny lidstva po pěti letech zde bylo vysvětleno a pracovalo se s ním, mnohdy vtipně. Potěší, že MCU je stále provázáno a filmy si předávají důležité milníky jako pochodeň.

Co se hereckého obsazení týče, dočkali jsme se návratu většiny postav z jedničky. Kromě již zmíněného Hollanda (který je zkrátka oproti svým předchůdcům Maguirovi a Garfieldovi skutečným a uvěřitelným Peterem Parkerem) se opět objevila Zendaya. Té role ujeté, avšak charismatické a vtipné MJ sedla a větší prostor využila na maximum. Jacob Batalon se opět stal skvělým nerdy kamarádem a Jackson prohodil několik drsných hlášek jako Fury. Novou tváří se stal Jake Gyllenhaal. Ten dokázal, proč je mnohými považovaný za podceňovaného a velice nadaného herce.

Jak je u komiksovky zvykem, točil se film hlavně okolo akce. A ta byla povedená. Speciální triky byly na vysoké úrovni a především druhá polovina snímku po dějovém zvratu nabídla několik oku lahodících momentů, kdy Spider-Man doslova neví, co se kolem něj děje a dostává těžce na frak.

Příběh nás zavede na několik míst a Praha zde dostala velkou roli. Kromě toho, že nabídla pár akčních a nečekaných scén, dostala prostor zazářit i jedna česká televizní osobnost. A její cameo bylo skutečně vtipné a rozesmálo celý sál.

Nicméně i když je Peter sympaťák, jeho eskapády nebyly bez chyb. Některé postavy dostaly prostor jen na pár štěků a jejich význam tak byl zcela minimální. Například Flash, v komiksech důležitá figura, zde dostal jen pár vět. To stejné platilo vlastně i o Furym, z jehož přítomnosti se dalo vytěžit minimálně tolik co ze Starka v předchozím dílu. Rovněž záporák byl (i přes skvělé vizuální scény ke konci) předvídatelným a jeho motivace byla klasického generického střihu. Keatonův táta od rodiny byl lepší.

Ale i přes veškeré výhrady byl film zdařilou letní jízdou a příjemnou podívanou. MCU i po Avengers stále žije!

Spider-Man: Daleko od domova
USA 2019, 130 min