Recenze: Late Night (2019) – Dojemná komedie z prostředí Talk show

Late night shows, kterých je v Americe opravdu hodně a jednou za čas se na ně podívá skoro každý, jsou velmi významným fenoménem, jenž dodnes hýbe nejen světem celebrit, ale i médií. Není proto divu, že si tuto tématiku vzali na paškál autoři nové komedie, právě vstupující do kin, která láká zejména na poměrně tradiční námět a charismatickou herečku v hlavní roli. Jak se to celé povedlo?

Klasická zápletka zde vystavěná se točí okolo zahořklé a cynické moderátorky (kterou byste za nadřízenou mít opravdu nechtěli) jménem Katherine Newbury (Emma Thompson), která patří k legendám „v oboru,“ získala už šlechtický titul, má sbírku cen Emmy, že by se s ní mohl rovnat Kája Gott a jeho Zlatí slavíci, každý ji zná a ctí a přesto – není spokojená. Naopak trpí depresemi, má nemocného manžela a k tomu všemu její show dlouhodobě klesá sledovanost. Když se Katherine dozví, že její pořad má být brzy zrušen a ona nahrazena někým jiným – ideálně mladým mužem, rozhodne se ukázat, že od válu jít rozhodně nehodlá. Shodou okolností pak v reakci na nařčení že v týmu scénáristů nezaměstnává ženy, přijme nezkušenou Molly (Mindy Kaling), která se ukáže být spásou pro Katherine i všechny okolo.

Zhruba tak by se dal shrnout děj tohoto snímku, který jede podle klasické šablony, v níž se nerudná hlavní protagonistka polepší. Vzdor zajímavému prostředí a jakémusi náhledu do zákulisí tvorby Talk show by se tak jednalo o docela obyčejný a velmi průměrný film, nebýt Emmy Thompson. Ta je totiž tak výrazná a charismatická, že Late Night vynáší o několik úrovní výš. Díky ní se tak vzdor šablonovitosti podařilo propašovat na plátno skutečné emoce a opravdu silné momenty, které svou dojemností až překvapí. Místy se dokonce i od srdce zasmějete.

Zvlášť pokud podobně jako hlavní hrdinka máte rádi suchý anglický humor, cynismus a celkově konzervativněji laděný pohled na svět (nechápání aktuálních trendů v podobě sociálních sítí a jejich fungování je rovněž jedním z motivů (dojde i na youtubery). Humoru se tady ale ne vždy daří. Při sledování trochu zabolí, že místy je až příliš násilně protlačována určitá liberální agitka, protože někdy jsou tu vtipy docela kontroverzní (najde se i docela trefná obrácená narážka na hnutí #MeToo, nebo pozitivní diskriminaci, která je vlastně hlavním hnacím motorem celé zápletky) a trefné.

Potěší i nějaká ta camea, byť jich tu je na to, kolik různých moderátorů v Americe mají, docela málo. Trochu pak zamrzí i to, že hlavní hrdinka je zde tlačena do popředí jako jediná moderátorka Talk show v Americe. A to je právě zvláštní vzhledem k tomu, že ve filmu vystupuje přímo, nebo je zmíněno hned několik skutečných známých moderátorů, zatímco taková celkem ikonická Ellen DeGeneresová (a její show, samozřejmě) jako by ani neexistovala. Chápu, že je to pro potřeby příběhu a za účelem začlenění filmové postavy do reálného světa, ale i tak…

Verdikt

Late Night je oddychovou komedií, která stojí a padá na hereckém esu v podobě Emmy Thompson, jež si celý film pochopitelně ukradla pro sebe. Mindy Kaling, která je zde podepsána i pod scénářem, jí tak jen zlehka sekunduje. Pokud se čas od času podíváte na Jimmyho Fallona, Conana O’Briena, zmíněnou Ellen, nebo jakýkoli jiný pořad tohoto formátu a máte rádi dojímavé komedie, je tento snímek přesně pro vás a vůbec neváhejte.  Tvůrci si zde berou na paškál nějaké ty mediální kauzy dneška, ale i společenské problémy. Ty narážky někdy působí hodně „na sílu,“ jindy jsou vydařené. Celému filmu by rozhodně prospěl lepší scénář a režie. Jinak ale rozhodně nejde o špatný počin. Late Night neurazí, zabaví a v rámci možností i pobaví…

Late Night
Trailer
USA 2019, 102 min
Komedie / Drama
Režie: Nisha Ganatra
Scénář: Mindy Kaling
Hrají:  Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Hugh Dancy, Reid Scott, Denis O’Hare, Max Casella, Paul Walter Hauser, John Early, a další.