Recenze: Jak vycvičit draka 3 – Nejslabší část trilogie?

Oba předchozí díly série Jak vycvičit draka patří dle mého k vůbec nejlepším fantasy filmům vůbec. Jednak proto, že těch opravdu dobrých zase tolik není, ale i proto, že na animák, určený primárně pro děti, je „sága“ místy až překvapivě temná a dospělá. Dostává tomuto statutu i třetí část? A došlo k důstojnému ukončení série?

Tak napůl. Věc, která mne nejvíc bavila na perfektním druhém díle, byl slušný časový skok mezi jedničkou a dvojkou, kdy došlo k dospění hlavního charakteru a jeho přerodu v mladého náčelníka. Škyťák se od jedničky hodně změnil. Mezi druhým a třetím dílem je podstatně menší propast. Zato je tu ovšem velká propast v přístupu k vyprávění.

Zatímco předchozí části v sobě krom roztomilého a milého humoru a hravého přístupu k látce nesly i příjemně provedené poselství, ale i ztráty (v málokteré dětské sérii třeba hlavní hrdina ztratí končetinu) a hlavně velkou nápaditost, Jak vycvičit draka 3 onen dospělejší přesah nahradil dětinským a místy až infantilním humorem. Samozřejmě nečekejte nic vyloženě stupidního – tak hluboko zase tvůrci neklesli, ale když se má jednat o nejdospělejší a poslední část, tak není úplně v pořádku, když snad třetina stopáže staví na Bezzubkovi a jeho „romanci“ s objevivší se dračí samicí. Další věcí je, že když už se najde docela cool, nebo epická scéna, je vzápětí tak trochu shozena vtipem.

Zmíněná bílá dračice je (ne)překvapivě stěžejním bodem zápletky. Funguje tu i jistá paralela ke Škyťákovi, od kterého se očekává, že jakožto nový náčelník se ožení. Uzavírá se tak jeho po celou ságu citlivě budovaná romance s Astrid, která tu vlastně taky dobře funguje (ale jen proto, že víme co tomu předcházelo). Přichází ke slovu i staří známí z prvních dílů a zatímco některé postavy jsou upozaděny a slouží už zcela jen jako křoví a zdroj vtipů (Tlamoun byl třeba degradován na vyloženě humornou postavu), a nebo se naopak dostávají do popředí a stávají se neskutečně otravnými – jedno z potrhlých dvojčat jménam Ťafan a jeho „chlapácké“ rady Škyťákovi byly trpně trapné. Šablonovitost zbylých vedlejších charakterů pak sice v rámci série není nic nového, ale ani tak nepotěší.

Moc mi nesedí ani jeden z hlavních dějových motivů, kdy se jako otcovský vzor a zdroj Škyťákova plánu objevuje ve flashbacích náčelník Kliďas a dozvídáme se o jeho zaujetí dračí říší – Utajeným světem, o čemž nebyla v žádném z předchozích dílů (vyjímaje doplňující seriál, který jsem celý neviděl) ani zmínka. Moc tyhle zpětné zásahy do kontinuity nemusím. Místy moc nedávalo smysl ani chování postav, kupříkladu hrdinové sice vstoupí záporákovi přímo do pasti, ale dostanou se z ní a mají možnost jej zajmout (což byl odpočátku jejich plán). Namísto toho prostě odletí a nechají jej na pokoji… U záporáka bych se taky pozastavil. Kruťas je na první pohled zajímavá nová postava. Což je i jeden z jejích kamenů úrazu. Proč? Je zoufale nevyužitá a její motivace nedotažené. Navíc se vlastně ani moc nepředvede. A to se dá říct o většině charakterů. Krom draků. Tedy těch ústředních dvou. Bezzubka a jeho vysněná Bleskoběska jsou sice k popukání, ale přece jen, byť je hlavní myšlenkou odloučení, dospění a srovnání se s tím, že některé věci se změní do nenávratna, je dvojici draků věnováno prostoru moc.

Po stránce technické filmu není co vytknout. Animace je zde prostě úžasná a je radost pozorovat, jaký pokrok směrem k dokonalosti prodělala od prvního dílu, jenž spatřil světlo světa v roce 2010. Všechna čest studiu Dreamworks. Soundtrack je taky fajn. A české znění povedené (a jeho obsazení nezměněné). Akce je zábavná a když dojde na boj, je radost ji sledovat (hrdinové pochopitelně nikoho nezabíjí, je to pořád animák – ale dojde na meče a tupé zbraně). Jak vycvičit draka 3 je rozhodně důstojným, ale nejméně povedeným a nápaditým ukončením série, po jehož zhlédnutí zůstává lehká nespokojenost. V konečném srovnání všech tří filmů se rovněž ukazuje i jako nejslabší. Může za to přehnaná infantilnost, soustředění se na skotačení draků namísto vztahů mezi postavami, ale i smutně nevyužitý záporák a několik logických dějových kiksů. Samotný závěr pak, přestože je silný, by mohl být více emotivní (možná jsem masochista a je to asi jen můj problém, ale Škyťákovo přátelství s Bezzubkou je jádrem série a závěr mne nedojal tak, jak bych rád) – už jen vzhledem k tomu, že se jedná o uzavření série. Přesto však jde o hezký film, u kterého se ovšem nejvíc zabaví ti nejmenší. A to je vzhledem k dosavadnímu dospělejšímu tónu série trochu škoda. Není to průšvih, ale k naprosté spokojenosti přece jen trochu schází. Chtělo by to více prostoru, věnovaného pátrání po útočišti pro draky a vikingy, ale i vykreslení postav. Takhle jde „jen“ o nadprůměrný animák…

Jak vycvičit draka 3 / How to Train Your Dragon 3
USA, 2019, 104 min
Animovaný / Dobrodružný / Fantasy / Komedie / Rodinný