Recenze: Panství Downton – Velkolepé zakončení a povedená sonda do života britské aristokracie

Recenze: Takové krásné šaty – Zvrácený horor o oživlých šatech nebo absurdní kritika konzumu?

Ani jedno, a přitom obojí zároveň. A k tomu ještě střelená komedie se závany mysteriózna. To bych řekl o...

Recenze: To Kapitola 2 – Pokračování téměř bez Pennywise

Dočkali jsme se. Napjatě vyhlížené pokračování nejúspěšnějšího hororu všech dob, To, vstupuje do kin. Jak se nám pokračování hororu...

Profilový obrázek
Tereza Filounková
Telefonní operátorka, která se před prací ráda ukrývá do filmových a knižních příběhů. Fanynka herečky Meryl Streep a veškerých filmů od Disney. Věrný posluchač muzikálových soundtracků a zpěvačky Cher. Psaní článků, povídek a knih je mojí vášní, stejně jako sledování Oscarů a černobílé Hollywoodské filmy.

18. prosince nás po dlouhé nemoci ve věku 84 let navždy opustila česká herečka Jana Štěpánková. Štěpánková, která svůj herecký um předvedla v několika televizních, filmových i divadelních rolích, si získala naše srdce jako Pavla provozující jógu v seriálu Taková normální rodinka. Pojďme si připomenout její další role, kterými nás uchvátila.

Taková normální rodinka (1971)

Televizní seriál, který Česká televize začala vysílat v roce 1971, se stal obrovským hitem. Seriál je natolik oblíbený, že se vysílá dodnes, a v roce 2011 dokonce vzniklo i seriálové pokračování, kde si žijící herci zopakovali své role. Jana Štěpánková v seriálu ztvárnila jednu ze sester, Pavlu Hanákovou, která je matkou dvou velmi zlobivých dvojčat a manželkou nevnímajícího Petra. Aby zvládla stres, jenž se kolem ní hromadí, veškerý svůj volný čas tráví jógou, což je ale těžké provádět, když máte v domě vraždící babičku, zamilovanou sestru, hysterickou matku a želvy milujícího otce.

Rozvod (1975)

Krátkometrážní snímek z cyklu Bakaláři vypráví příběh dvou manželů, kteří se po dlouhé době soužití rozhodnou rozvést. Problém nastává u jejich mladého synka, kterého milují nade vše, ale neví, jak mu takovou věc sdělit. Oba se rozhodnout, že synovi zalžou. Jana Štěpánková v roli matky řekne synovi, že otec pracuje na montáži a bude za nimi jezdit na víkendy. Jenže jejich syn se dozví pravdu od svého spolužáka ze školy a neví, jak se s tím vyrovnat.

Nemocnice na kraji města (1977)

Asi nejznámější role Jany Štěpánkové je Dana Králová, rázná a upřímná doktorka, která se před ničím a nikým nezastaví a vždy si říká to svoje. Takhle by se dala popsat role, kterou paní Štěpánková ztvárnila na jedničku. Seriál měl takový úspěch, že v době vysílání nebyl skoro nikdo, kdo by jej nesledoval. Jednalo se o jeden z prvních seriálů, který se natáčel v nemocničním prostředí. Příběhy plné lásky, intrik a tragédií doprovázely diváky na televizních obrazovkách do roku 1981. Seriál se po dvaceti letech dočkal i pokračování.

Manželství Mamerta Kalivody (1986)

Komediální film natočený dle předlohy spisovatele Eduarda Basse vypráví příběh o ženě, která dle svého mínění trpí revmatismem, což v té době byla choroba „lepších lidí“. Díky této chorobě si upevnila společenské vztahy, zlepšila obchody ve svém krámku a navázala manželství s Mamertem. Samotné manželství jí ale hodně zavaří, její manžel si přivlastnil veškeré její úspěchy a vztahy vytvořené na základě této choroby, proto se rozhodne pro rozvod a svoji vymyšlenou chorobu začne popírat.

Ranč U zelené sedmy (1998)

Kudrnovi žijí spokojeně ve městě, které jim nabízí všechno. Idylku ovšem narušuje sarkastická babička v podání Jany Štěpánkové, která je upoutaná na kolečkovém křesle. Jejich život naruší telefonát, z kterého se dozví, že zdědili statek po zesnulém strýci. Milena Steinmasslová v roli maminky rozhodne, že se tam odstěhují a od té chvíle začíná městským obyvatelům život na venkově, který zažívají úplně poprvé. Seriál byl u diváků velmi oblíbený a vysílal se až do roku 2005.

Účastníci zájezdu (2006)

Jiří Vejdělek natočil film podle knižní předlohy oblíbeného autora Michala Viewegha, který vypráví několik životních příběhů účastníků zájezdu k moři. Jana Štěpánková ve filmu ztvárnila Helgu, která jede na zájezd společně se svojí již trochu zapomnětlivou sestrou Šarlotou v podání Květy Fialové. Snímek je plný originálních hlášek, které diváci znají a říkají dodnes. Navíc se můžeme těšit i ze skvělého obsazení, kterému vévodí Eva Holubová, Bohumil Klepl nebo Anna Polívková.

Rodinka (2010)

Taková normální rodinka se vrátila na televizní obrazovky, tentokrát ne jako seriál, ale jako televizní film. Společně s ní se vrátily i některé postavy, například sestry Pavla a Kateřina v podání Jany Štěpánkové a Dany Kolářové. Objevily se zde i nové postavy, na místo vraždící babičky tu máme vraždící dospívající slečnu, která zdědila spisovatelský talent po své babičce. Vrací se nám i raubířská dvojčata, která ztvárnil Petr Forman. Film Rodinka nás opět pozve do známého nafukovacího domu, kam se vejde kdokoliv a s kýmkoliv.