Recenze: Smrtelné stroje (2018) – Nelogický výplach, který zazdil šanci na pokračování

Režisér trilogií Pán prstenů a Hobit Peter Jackson posílá na stříbrná plátna coby producent a spoluscénárista snímek Smrtelné stroje, který je natočený podle stejnojmenné knihy. Na postapokalyptickém filmu Jackson pracoval od roku 2009, ale až o sedm let později se rozjela produkce. Christian Rivers, držitel Oscara za vizuální efekty ke snímku King Kong, který také natočil Jackson, se poprvé ve své kariéře ujal režie. Jaký je výsledek?

Svět postihla apokalypsa. Lidé svou vlastní vinou zpustošili svět za pomocí zbraní. Po stovkách let se po nehostinné krajině prohánějí pojízdná města. Byl to způsob, jak se mohli lidé přemístit z jednoho místa na druhé, pokud jim došly zásoby. Největším městem je Londýn, který se rozrůstá kvůli pohlcování menších měst. Díky tomu se v bývalé britské metropoli ocitne i Hester Shaw, jež ve městě narazí na vládce Thaddeuse Valentina. Ten jí v minulosti zabil matku, má proto jedinečnou příležitost jej zabít. To se jí nepovede a Hester se štěstím z Londýna unikne. Od té doby je dívka na útěku. Po krku ji však nejde jen Valentin, ale také bytost, která před lety vstala z mrtvých.

Peter Jackson se nechal slyšet, že doufá v úspěch filmu, aby mohli vyprávět další příběhy z toho postapokalyptického světa plného pojízdných měst. Nutno dodat, že se to s největší pravděpodobností nestane. Predikce tržeb filmu Smrtelným strojům nenahrává a zřejmě tomu nepomůžou ani recenze.

Ačkoli se knižní série dočkala od čtenářů nadprůměrně dobrých ohlasů, málokdo si dokázal představit, jak by tento postapokalyptický svět vypadal ve filmu. Jackson a jeho tvůrčí tým zodpovědný za Pána prstenů a Hobita měli být zárukou toho, že je projekt ve správných rukou. Jenže…

Logika se odstěhovala do Humpolce

Na začátek nutno podotknout, že vykreslený svět nevypadá vůbec špatně. Jakmile se ale v úvodu filmu divák dozví, že svět byl zničen a o několik set let později lidé sestrojili města na kolečkách kvůli tomu, že krajina je nehostinná, už to začne skřípat. Problémem totiž je skutečnost, že tvůrci nevěnovali ani deset sekund tomu, aby vysvětlili, jak města fungují a proč se lidé neusadili někde u moře nebo v lesích, kterých bylo všude habaděj. Logika jde stranou. Je to přece fantasy, může oponovat zastánce Smrtelných strojů. To však přece neznamená, že si ve filmu budu dělat, co chci.

Postavy jsou nezajímavé až nudné, i když se mladý a poměrně neznámý herecký ansámbl snaží (vyjma Huga Weavinga, jenž si odehrál svůj standard). I zde se jde po několikrát vyšlapané cestičce: hrdinka si zažila trauma, chce se pomstít, je vyvolená a tak dále. Bohužel však – stejně jako další postavy – příliš rozumu nepobrala. V úvodní scéně, která byla k vidění i v ukázkách, kdy se snaží zabít padoucha, to jasně dokázala. Na tento moment se postava připravuje celý život, dokonce svou pomstu i vykoná, ale samozřejmě úplně nešikovně, čímž na sebe upoutá pozornost a film se má od čeho odpíchnout.

Vizuální stránka filmu je docela povedená, tu si debutující režisér Christian Rivers pohlídal – aby také ne. Zbytek se však moc nepovedl. Akce na povrchu je nepřehledná kvůli zmatenému střihu, hudba duní jako blázen, aby jaksi dala najevo, že se na plátně něco děje, i když tomu tak není, zvraty jako z telenovel… No zkrátka je dobře, že snímek má dvě hodiny. Pokud tedy hledáte výplach, u kterého vypnete mozek a budete jen chroustat popcorn a usrkávat limonádu, pak vás Smrtelné stroje nezklamou. Jestliže doufáte, že dostanete dalšího Pána prstenů nebo Hobita, zůstaňte raději doma.

Šílená kombinace filmů jako Star WarsŠílený Max, Hunger Games nebo Labyrint dokáže diváka upoutat jen samotným nápadem jezdících měst. Vysněný projekt Petera Jacksona totiž ztroskotává především na scénáři, který možná dobrou předlohu pohřbívá a řadí mezi tupé snímky pro mládež jako Twilight sága.

Smrtelné stroje / Mortal Engines
USA, 128 minut, fantasy
Režie: Christian Rivers