10 filmů, které změnily režiséra v průběhu natáčení

Snímek Bohemian Rhapsody zachycující příběh legendární skupiny Queen se zpěvákem Freddiem Mercurym sbírá jedno nadšené hodnocení za druhým, ovšem vznikal se značnými obtížemi. Těsně před dokončením natáčení byl vyhozený jeho režisér Bryan Singer. Jaké další filmy musely čelit faktu, že je v průběhu jejich vzniku začal režírovat někdo jiný?

Čaroděj ze země Oz (1939) – Richard Thorpe

Když chcete udělat dobrou adaptaci známé knihy, koho si najmete? Zkušeného matadora. A tím Richard Thorpe se 180 režisérskými zářezy byl. Ovšem nic není tak růžové, jak vypadá. Když onemocněl původní herec Plecháče Buddy Ebsen, muselo být natáčení pozastaveno, aby se za něj našla náhrada. Během pauzy pohlaváři ze studia zkoumali vytvořené scény a výsledek se jim nelíbil. Thorpa nahradil kreativní šéf filmu George Cukor, který dohlížel provizorně na natáčení v prvních týdnech, než se sežene nový režisér. Ten se nakonec našel a práce se ujal Victor Fleming. Ten později sdělil jeden z důvodů, proč byl nejspíš jeho předchůdce vyhozen. Prý to bylo kvůli tomu, že Thorpe neporozuměl pohádkovějším aspektům filmu a nedokázal se vcítit do dětského myšlení. Rovněž mu nepomohlo, že Judy Garland hrající Dorotku pod jeho vedením nosila šíleně vypadající blonďatou paruku a tunu make upu. Kvůli tomu jí jen těžko mohl někdo uvěřit, že vlastně hraje mladou dívku.

Spartakus (1960) – Anthony Mann

Populární herec Kirk Douglas nepochodil se snahou získat hlavní roli v historickém velkofilmu Ben Hur, a tak hledal způsoby, jak si zahrát v něčem podobném. Brzy si našel alternativu, rovněž odehrávající ve starobylé antice. Přemluvil hvězdy Jean Simmons, Laurence Oliviera a Petera Ustinova, které se k němu přidaly. S tak těžkým kalibrem šel za studiem Universal Pictures, aby mu dalo zelenou k natáčení filmu o slavném gladiátorovi. První kandidát na režiséra, David Lean, však nabídku odmítl. Funkce se ujal v té době ještě málo zkušený Anthony Mann. Moc dlouho se na židli však neohřál. Douglasovi připadalo, že Mannův nedostatek zkušeností a sebevědomí k natáčení takového velkofilmu mohou celý projekt stáhnout ke dnu. A tak se režisér po pár týdnech poroučel a na jeho místo nastoupil progresivní a velmi talentovaný umělec – Stanley Kubrick. Ten se chopil otěží velice pevně a Douglas měl s ním na place tvůrčí neshody. Nicméně oba potlačili svá ega, snímek dokončili a dali tak lidstvu jeden z nejlepších historických počinů. Diváci i kritici byli z Duglasova Spartaka u vytržení a herci i režisérovi přinesli věčnou slávu.

Superman 2 (1980) – Richard Donner

Richard Donner, režisér prvního dílu s Christopherem Reevesem v hlavní roli, měl být i hlavním lodivodem v pokračování. Původně se druhý díl měl natáčet souběžně s prvním, ale tomu nakonec tak nebylo. Donner totiž dal přednost přípravám na prosincovou premiéru a promování prvního Supermana. U pokračování natočil zhruba 75 % materiálu. Ovšem možnost dokončit, co začal, mu byla odepřena. Dostal se totiž do sporu s producentem Pierrem Spenglerem a musel jít pryč. Na jeho místo nastoupil producent Supermana, Richard Lester. Vyhození původního režiséra nebylo příliš populární. Například herci Gene Hackman a Marlon Brando s tímto rozhodnutím nesouhlasili a odmítli vrátit se pro další díl. Superman 2 představil nekomiksovým fanouškům Generála Zoda a divácky si špatně nevedl. Nicméně oproti předchůdci došlo k značnému propadu zisku (190 milionů dolarů oproti 300). Jak by Kal-elův boj se Zodem vypadal podle Donnera, víme od roku 2006. Toho roku totiž vyšla jeho verze, s nepoužitými záběry a komentáři.

Válečné hry (1983) – Martin Brest

Martin Brest, vycházející hvězda Saturday Night live, dostal jedinečnou nabídku. Měl se zhostit režie i scénáře připravovaného filmu Válečné hry. Původní scénář, pod kterým byli podepsáni Lawrence Lasker a Walter Parkes, byl na vkus šéfů ze studia až příliš matoucí. Brest ho tedy celý předělal a udělil mu přímočařejší, temnější atmosféru. Nicméně to je asi tak vše, co zvládl na projektu ještě dodělat. Záhy byl totiž vystřídán Badhamem. Ten Brestův scénář až na pár výjimek vůbec nepoužil a výhrady měl rovněž k již vzniklým scénám. Podle něj byly až moc depresivní a herci vypadali, jako by si natáčení vůbec neužívali. Snímku dodal Badham odlehčenější tón a původní temnotu zredukoval. Ovšem Brest nemusel příliš dlouho smutnit. O rok později režíroval Policajt v Beverly Hills. Komedie o drzém strážci zákona s Eddiem Murphym v hlavní roli se stala hitem. A aby toho nebylo málo, o pár let později Brest málem dosáhl vůbec na tu nejvyšší metu. Jeho film Vůně ženy byl na Oscarech nominovaný na nejlepší film, režii adaptovaný scénář a Al Pacino svou nominaci dokonce proměnil v úspěch, když si vysloužil za svou roli zlatého plešouna.

Ostrov Dr. Moreau (1996) – Richard Stanley

Richard Stanley strávil čtyři roky plné nejistot, než konečně našel studio ochotné podpořit jeho sen o natočení knihy H.G. Wellse. Ovšem když už dostal od New Line Cinema zelenou, nastal jiný problém. Nebyl připravený čelit obrovským egům hollywoodských hvězd a narazil. Val Kilmer režiséra nerespektoval, dělal si co chtěl a jeho manýry nebylo možné zkrotit. Studio se rozhodlo tak zareagovat tím, že vyhodilo Stanleyho (po pouhých třech dnech natáčení) a nahradilo ho Johnem Frankenheimerem.

Vymítač ďábla: Zrození (2004) – Paul Schrader

Scénárista takových těžkých kalibrů jako Zuřící býk či Taxikář se zdál být dobrou volbou k prequelu jednoho z nejslavnějších hororů. Jeho záměrem bylo stvořit psychologickou drsnou  hororovou podívanou, ale možná se až moc nadchl. Některé scény byly pro jeho šéfy až moc drsné a proto dostal Schrader červenou. Nahradil ho Renny Harlin. Ten přetočil většinu scén, přeobsadil některé role, ale moc slavně si nevedl. Film propadl. Schrader pár let poté vydal svou původní verzi s názvem Pod nadvládou zla. Ta sice rovněž neudělala moc díru do světa, ale je považována za lepší než ta Harlinova.

Rebelka (2012) – Brenda Chapman

Animák ze stáje velmi známého studia Pixar zaujal především zdařilým technickým provedením. Příběh o mladé princezně, která se vzpírá povinnostem a má vlastní hlavu, však nevznikal bez potíží. Nejprve měla celý projekt na starosti Brenda Chapman. Ovšem ta byla záhy nahrazena zkušenějším Markem Andrewsem. Ten se podílel na hitech jako Úžasňákovi nebo Ratatouille. První ženská režisérka Pixaru byla údajně vyhozená kvůli jinému pohledu na vytváření snímku. V prvních rozhovorech si stěžovala, že byla vyhozená kvůli svému pohlaví, jelikož studio preferovalo spíš muže. Na celý projekt však poté nezanevřela a po premiéře chválila to, že zůstalo v něm mnohé z její původní vize. A došlo i na chvilku, kde se mísila radost a chvíle trapnosti všech zúčastněných – Rebelka totiž dostala Oscara za nejlepší animovaný celovečerní snímek. Sošku dostali jak Chapman, tak Andrews.

Ant-Man (2014) – Edgar Wright

Progresivní a velice originální režisér Edgar Wright měl sen. Tím bylo natočit film o Ant-Manovi. Roky pracoval na scénáři, hledal chlebodárce a trénoval trpělivost. Tomuto snu věnoval osm let svého života. Dokonce se dostal k natočení testovací scény, kterou chtěl přesvědčit studio Marvel, aby mu konečně dalo zelenou. Vše se zdánlivě v dobré obrátilo a Wright skutečně dostal zelenou. Pak ale přišel šok a režisér takových perliček jako Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení či Baby Driver od rozdělané práce odešel. Jako důvod byly zmíněné klasické „tvůrčí neshody“. Na jeho místo nastoupil Peyton Reeves, který film dotočil, i za použití původního scénáře stvořeného právě Wrightem. Výsledek nebyl špatný, ale mnozí věří, že by původní režisér udělal něco mnohem lepšího. Později se padlý hrdina rozpovídal o tom, že pravým důvodem rozchodu s Marvelem byl jeden fakt. Údajně studio nechtělo prostě film, který by měl typický Wrightův rukopis a styl.

Liga Spravedlnosti (2017) –  Zack Snyder

Zack Snyder je fanoušek komiksů, to mu nikdo neupře. Svou profesionální kariéru nejdříve spojil s adaptacemi dvou legendárních obrazových novel (Strážci a 300: Bitva u Thermopyl), později se plně ponořil do příběhů o Supermanovi. S tímto mimozemským hrdinou nejdříve natočil kladně přijatého Muže z oceli, poté si reputaci mírně pokazil očekávanou rubačkou Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti. Jeho třetí příběh o zázračném hrdinovi měl být pro Warner Bros. obrovským hitem, jelikož šlo o týmovku a přímou výzvou pro Avengers. Ovšem v průběhu natáčení Ligy spravedlnosti postihla Snydera vůbec ta nejhorší věc. Jeho dcera ve věku dvaceti let spáchala sebevraždu. Zdrcený otec tak pochopitelně opustil post režiséra, na kterém ho nahradil ho Joss Whedon. Ten však nedokázal vytvořit tak libový pokrm jako v případě prvních Avengers a týmovka od konkurenčního DC propadla jak u diváků, tak kritiky.

Solo: Star Wars Story (2018) – Phil Lord a Christopher Miller

Star Wars. Dvě slova, která v očích téměř každého způsobí jiskření plné radosti a nadšení. Když dostali režiséři Phil Lord a Christopher Miller možnost podílet se na kultu v podobě řízení snímku o nejslavnějším galaktickém pašerákovi jménem Han Solo, byli u vytržení. V té době měli slušnou pověst díky povedeným dvěma dílům Jump Street a velice chválenému Lego Příběhu. Ovšem jak se ukázalo, komediální talent nestačí. Oba pánové byli několik měsíců před dokončením projektu totiž vyhozeni. A důvod? Oficiálně kvůli tvůrčím neshodám se studiem. Podle zákulisních informací však za to mohlo několik faktorů. V prvé řadě si prý režisérské duo nebylo moc jisté svou vizí. Na plac chodili údajně nepřipraveni a po hercích vyžadovali větší míru improvizace, než bylo únosné. Zadruhé však byli věčně nespokojeni a neustále vyžadovali další a další pokusy při natáčení vybraných scén. Nebylo neobvyklé, že klapka padla klidně i třicetkrát, než byla daná scéna považována za dobrou. Všechny tyto tvůrčí neobvyklosti vedly k velikému skluzu, který narůstal každým dnem. Kathleen Kennedy, prezidentka Lucasfilm Ltd., ztratila trpělivost a oba režiséry nahradila zkušeným Ronem Howardem. Tvůrce vynikajících Rivalů řadu scén přetáčel a snažil se zachránit, co se dalo. Avšak to nestačilo. Ač ze světa Star Wars, filmový příběh populárního Hana Sola divácky naprosto propadl. Čekaly se obrovské zisky, film vydělal 392 milionů dolarů při rozpočtu více jak 250 milionů. Finanční neúspěch vyústil k zrušení či několika dalších projektů ze světa Star Wars. Například značně zbrzdil a zmenšil šance Obi wanu Kenobimu získat vlastní snímek.